پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استان‌ها منتظر کیت تشخیص

استان‌ها منتظر کیت تشخیص





۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۳۰

استان‌ها منتظر کیت تشخیص

علیرغم اینکه وارد هفته سخت برای مقابله با کرونا شدیم اما هنوز کادر درمانی برای مبارزه تجهیز نشده‌اند.

کرونا همانطور که وزیر بهداشت اعلام کرد وارد هفته سخت خود شده است. اخبار گوشه و کنار ایران از شیوع گسترده این ویروس در میان مردم خبر می‌دهد. وزارت بهداشت به کمک رسانه‌ها تلاش می‌کند حساسیت مردم را برای پیشگری از ابتلا به ویروس بالا ببرد. 

اما گزارش‌های میدانی نشان از موفقیت این اطلاع رسانی‌ها ندارد. از طرفی کمبود وسایل پیشگیری از جمله ماسک و مواد ضدعفونی در سراسر کشور اصلی‌ترین گلایه مردم است. هر چند گزارش‌هایی منتشر شد که نشان از تولید شبانه‌روزی این دو کالای مورد نیاز در بین مردم داشت اما هنوز در بازار خبری از ماسک و مواد ضدعفونی نیست. 

کادر درمانی در تنگنا

پرستاران و پزشکان که در صف اول مبارزه با ویروس کرونا در درمانگاهها و بیمارستان‌ها حضور دارند با کمبود امکانات مواجه هستند. استفاده از ماسک‌ به مدت بیشتر از زمان استاندارد، استفاده از لباس‌های غیرایمن در مقابله با بیماری و کمبود کادر درمانی موثر از جمله این دشواری‌ها هستند. روز گذشته همچنین برخی از استان‌ها فراخوان جذب پرستاران بازنشسته را منتشر کردند. در برخی استان‌ها نیز مدیران علوم پزشکی با اعلام مشوق‌هایی سعی در جذب پرستاران برای حضور در بیمارستان‌های قرنطینه بیماران کرونایی دارند. در روزهای گذشته هم دبیرکل خانه پرستار اعلام کرد که امکانات برای پرستاران کافی نیست، این‌ افراد سرمایه‌های نظام سلامت کشور هستند، از لحاظ قانونی وزارت بهداشت مسئولیت حفظ ایمنی پرستاران را بر عهده دارد، امیدواریم این وزارتخانه با قدرت و نظارت بیشتری وارد این بخش شود و اگر امکانات کم است از نهاد‌های دیگر و خیران درخواست کمک کند.

کیت در استان‌ها نیست

علیرغم اینکه پنج مرحله کیت وارد کشور شده است و خبرهایی از ساخت کیت‌ها در داخل مخابره شده است اما هنوز استان‌ها کیت برای آزمایش بیماران دارای علایم بالینی ندارند. همین موضوع باعث شده که بیمار به عنوان مشکوک در بخش‌ها قرنطینه شود و خبری از انجام آزمایش نباشد.

برای نمونه در استان کرمان علوم پزشکی سمال استان علیرغم گذشته یک هفته از شروع انتشار ویروس کرونا در کشور همچنان می‌گوید پاسخ نمونه‌های ارسالی از دو آزمایشگاه تهران به استان داده نشده است. این معطلی باعث شده تا سیستم درمان در میان افکار عمومی ناتوان جلوه کرده و مردمی که دلهره ابتلا به ویروس را دارند بیش از پیش دچار ترس شوند. هر چند سخنگوی وزارت بهداشت از راه اندازی ۱۵ آزمایشگاه در کشور ظرف دیروز و امروز خبر داده اما آنچه گزارش شده است هنوز آزمایشگاههای وعده داده شده برای تشخیص بیماری دایر نشده‌اند.

تشخیص کروناویروس ۴ روز زودتر امکان‌پذیر شد

پژوهشگران اخیرا اعلام کرده‌اند با کمک سی‌تی اسکن می‌توان بیماری مهلک ناشی از کروناویروس را چهار روز زودتر تشخیص داد.به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، بنابر گزارش‌ها سی تی اسکن ۴ روز زودتر می‌تواند به پزشکان در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس کمک کند چراکه پزشکان توسط آن می‌توانند میزان تخریب بافت ریه افراد مبتلا به این بیماری را به راحتی مشاهده کنند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سی تی اسکن ممکن است در تشخیص سریعتر کروناویروس به کادر پزشکی کمک کند. پزشکان بیمارستان مونت سینای در نیویورک اولین کسانی بودند که در ایالات متحده اسکن ریه بیماران مبتلا به این بیماری بسیار مسری را تجزیه و تحلیل کردند. آنها گفتند که می‌توانند الگوهای خاصی در ریه‌ها را به عنوان نشانگر ویروس، که با نام COVID-۱۹ نیز شناخته می‌شود، شناسایی کنند.

محققان می‌گویند که این تشخیص سریعتر می‌تواند به آنها کمک کند تا فرایند قرنطینه کردن بیماران را زودتر و پیش از ظهور دیگر علائم این بیماری آغاز کنند. آنها با سی تی اسکن می‌توانند میزان تخریب بافت ریه افراد را مشاهده کنند و این کاری است که توسط اسکن‌های دیگر مانند اسکن اشعه ایکس قفسه سینه امکان‌پذیر نیست. بنابر گفته پزشکان ظاهرا ریه بیماران مبتلا به کرونا الگو و نشانه خاصی دارد که با بررسی سی تی اسکن می‌توان این بیماری را چند روز زودتر تشخیص داد.

۲۰۵ مورد جدید و ۹ فوتی تازه

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل ۲۰۵ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کوید ۱۹ را در کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که از این تعداد ۵۲ نفر در استان تهران، ۲۱ نفر در استان قم، ۱۷ نفر گیلان، ۲۲ نفر گلستان، ۱۲ نفر اصفهان، ۱۸ نفر مرکزی، ۱۲ نفر مازندران،   یک مورد خراسان رضوی، یک مورد ایلام، هشت مورد فارس، شش مورد آذربایجان شرقی، سه مورد اردبیل، هشت مورد البرز، چهار مورد سمنان، پنج مورد کردستان، شش مورد قزوین، چهار  مورد خوزستان، یک مورد سیستان و بلوچستان، چهار مورد یزد بودند.  

وی گفت:متاسفانه از موارد جدید این بیماری ۹ تن نیز جان باختند.

به گفته وی، در مجموع تا کنون ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این میان متاسفانه ۴۳ نفر فوت شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از ۱۲۳ بهبود یافته و ترخیص شده این بیماری در کشور تا کنون خبر داد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر