پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خشک‌سالی امنیت غذایی کشور را تهدید می کند

خشک‌سالی امنیت غذایی کشور را تهدید می کند





۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲

خشک‌سالی امنیت غذایی کشور را تهدید می کند 

رئیس سازمان هواشناسی کشور: تغییر اقلیم امروز جزو مسائل امنیتی کشور ما محسوب می شود

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم گفت: خشکسالی امنیت غذایی کشورها را مورد تهدید قرار می‌دهد. سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در ششمین کنفرانس بین المللی منطقه ای تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم امروز جزو مسائل امنیتی کشور ما محسوب می شود. اتفاقی که در اقلیم افتاده احتمال بروز رخدادهایمخرب را افزایش داده است. یکی از اساسی ترین موارد تأثیرگذار بر تغییر اقلیم، حمل و نقل است و حمل و نقل هوایی یکی از پروژه هایی است که نقشی بسیار تأثیرگذار در تولید گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن دارد.تاج بخش افزود: امروز مسائل مرتبط با تغییر اقلیم و رخداد پدیده های حدی جزو پرمخاطره ترین مسائل اقتصادی دنیا است. ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا متأثر از مخاطرات طبیعی هستند که ۹۶ درصد از آن متأثر از پدیده های مربوط به هوا است.وی خاطرنشان کرد: رویدادهای همراه با تلفات و خسارات از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در دنیا روند رو به افزایش داشته است. اساساً اتفاقی که به رویداد پدیده های حدی منجر شده، گرمایش زمین است که به ویژه در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه افزایش دمای زمین در عرض های شمالی، منجر به تغییر روند بارش در جهان شده است. قسمت هایی از خاورمیانه و بخش های بزرگی از شمال افریقا متأثر از خشکسالی است که تأثیر آن روی کاهش تولید ناخالص داخلی کاملاً محسوس است.رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: چنانچه این روند گرمایش ادامه داشته باشد ناامنی غذایی در کشورها را به دنبال خواهد داشت که خاورمیانه و شمال آفریقا جز متأثرترین مناطق از خشکسالی به شمار می روند.وی گفت: هشدارهای مربوط به افزایش سه درجه ای دمای زمین به معنای آن است که بخش اعظم این کشورها دچار ناامنی غذایی خواهند شد. اگر به سمت 2 درجه سانتیگراد افزایش دما برویم، روند طوفان های حاره ای در کل دنیا بیشتر می شود. اثر دیگر افزایش تراز دریا است که برای کشورهایی که تجمع جمعیت و ساحل دارند، مشکل بزرگی محسوب می شود. 

ضرورت تجمیع قوانین پراکنده مرتبط 

با تغییر اقلیم

اسدالله عباسی سخنگو و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس اظهار داشت: همچون بسیاری از کشورها که قانون واحدی در ارتباط با تغییر اقلیم دارند، ما هم می‌توانیم قوانین پراکنده را تجمیع کنیم تا یک قانون مؤثر داشته باشیم هم‌اکنون که در تهران پایتخت ایران هستیم، با چهار منطقه آب و هوایی در یک نقطه روبرو هستیم و این نشان از بخشندگی آب و هوایی ایران است. از زمانی که سیل صنعتی شدن در کشورهای دنیا آغاز شد، آلاینده‌های ناشی از صنعتی شدن و به ویژه در سال‌های اخیر، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو افزایش یافت.وی افزود: آمریکا یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است که در سراسر جهان منتشر شده، یخچال‌ها در حال آب شدن است، دریای خزر متأثر از این موضوع است، رودخانه‌های ما با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند و سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها ناشی از دستکاری‌ها در اقلیم است. امروز آثار تغییر اقلیم، جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا در فرانسه زیر همه چیز می‌زند و محیط‌زیست را زیر پا می‌گذارد، نشان می‌دهد که ما در انجام نظارت بر رعایت اصول زیست‌محیطی کوتاهی می‌کنیم و باید با کشورهایی که محیط‌زیست را تخریب می‌کنند، برخورد قانونی شود. اگر اقدام نکنیم، یک تخریب بی‌بازگشت رقم می‌خورد و یک فاجعه آغاز خواهد شد.عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه پایدار وقتی مطرح می‌شود، با حمایت همه و با رعایت اصولی خواهد بود که باید در نظر بگیریم. آیا باید دست روی دست بگذاریم، یا دست به دست هم دهیم؛ اینها ضرورت آموزش عمومی، پژوهش و توجه به تحقیقات را نشان می‌دهد البته بودجه تحقیقاتی در مراکز و نهادها باید در نظر گرفته شود و برای سازگاری با تغییر اقلیم، باید حرکتی انجام دهیم. 

اسلامی:رفتار درستی با اقلیم خودمان نداشتیم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این کنفرانس بین المللی هم درمورد تغییرات اقلیمی گفت: حساس بودن به موضوع تغییر اقلیم موضوع حائز اهمیتی است که شرایط امروز زندگی ما را دستخوش خود کرده است.اسلامی افزود: یافته های ما و دستاوردهایی که از قرون و اعصار گذشته داشته ایم نشان از بلوغ و نگاه حکیمانه ای است که وجود داشته و همواره در این اقلیم خشک و نیمه خشک مردم ما سکونتگاه های خود را با حداکثر کردن ظرفیت اقلیم ساخته اند.اسلامی افزود: یکی از مواردی که در دستور کار ما بوده خلق مسیرهای تازه هوایی برای کاهش مصرف سوخت و حرکت به سمت بهینه سازی ناوگان حمل و نقل بوده که با شتاب خوبی آغاز شد و همچنین تدوین نظام مقررات ساختمان و مبحث ۱۹ که مربوط به بحث الگوی مصرف انرژی در ساختمان است با اهتمام ویژه ای در وزارت ما دنبال می شود همچنین به کارگیری سوخت کم گوگرد در ناوگان را در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانیم از درصدهای مورد الزام تبعیت کنیم، در بحث ناوگان ریلی هم توسعه ناوگان ریلی را در دستور کار داشته ایم و خطوط ریلی را از ۴۷۰۰ کیلومتر به ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش داده ایم و به همین میزان نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر نیز خطوط ریلی تازه در برنامه داریم تا اکثر راندمان از حداقل انرژی را به دست آوریم و برای رسیدن به محیط زیست پایدار، حمل و نقل خود را به سمت نرم های استاندارد هدایت کنیم.

مدیریت تغییر اقلیم با برنامه‌ریزی

 انجام است

کلودیو پرو ویداس نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل در تهران در همین همایش افزود: منابع مالی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار حیاتی است اما هنوز آن‌طور که باید عملی نشده است به ویژه درباره کشورهای در حال توسعه در حالی که با سرمایه‌گذاری قادر خواهیم بود جهان خود را به سمت و سویی ببریم که فقر در آن به پایان برسد و همه از حق یکسان برخوردار شوند و با مدیریت تغییر اقلیم که یک تهدید برای ماست بتوانیم آینده پایدار و امنی داشته باشیم.وی اظهار داشت: تغییر اقلیم یک مساله تعریف شده در زمان ما است و با یک تهدید جدی روبه‌رو هستیم اما فرصتی نیز برای عمل کردن پیش رو داریم و دبیر کل سازمان ملل در مجمع عملکرد اقلیم در سال ۲۰۱۹ حمایت خود را از کشورهای در حال توسعه اعلام کرد که این مساله کمک می‌کند بتوانیم با چالش اقلیم روبه‌رو شویم و خواسته ملت‌ها را در آن بگنجانیم.ویداس ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ کشورهای دنیا در پاریس گردهم آمدند و حمایت خود را اعلام کردند که آینده‌ای پایدار و با حداقل مقدار کربن روی زمین داشته باشیم، بر این اساس بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گام‌هایی برداشتند تا مقاومت خود را در برابر اثرات تغییر اقلیم افزایش دهند.نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل تاکید کرد: هر کاری که قرار است انجام دهیم باید سریع‌تر شروع کنیم، تاثیر تغییر اقلیم مانند خشکسالی، توفان، افزایش سطح آب دریاها و امواج گرمایی عواملی هستند که محیط زیست و اقتصاد جوامع را تهدید می‌کنند و تحت تاثیر قرار می‌دهند، بدون عملکرد سیستماتیک و منظم و بدون هیچ‌گونه تغییر و تحولی قادر نیستیم که سیاره خود را ایمن نگه داریم.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

مقابله با بیابان‌زایی از کدام خطر سخن می‌گوید؟

مقابله با بیابان‌زایی از کدام خطر سخن می‌گوید؟

خطر بیابان‌زایی در بیش از نیمی از عرصه طبیعی سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان:

خطر بیابان‌زایی در بیش از نیمی از عرصه طبیعی سمنان

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر