پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر بیابان‌زایی در بیش از نیمی از عرصه طبیعی سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان:

خطر بیابان‌زایی در بیش از نیمی از عرصه طبیعی سمنان





خطر بیابان‌زایی در بیش از نیمی از عرصه طبیعی سمنان

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۱۲

۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان در خطر تبدیل به کانون ریزگردها است. کاشت تاغ که از گزینه‌های موجود برای جلوگیری از پیشروی بیابان محسوب می‌شود نیز با وجود قاچاقچیان تاغ و کمبود نیرو و تجهیزات برا حفاظت از این درختچه‌ها، با چالش مواجه می‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر، «علی ترابی»، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، ظهر شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه با موضوع ۲۷ خرداد سالروز مبارزه با بیابان زایی به میزبانی سالن شهید نقاشان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، با بیان اینکه ۵۵ درصد عرصه‌های طبیعی استان در خطر تهدید تبدیل به کانون ریزگردها است، گفت: این میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های خشک و بیابانی استان را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه کاشت تاغ و مالچ پاشی یکی از گزینه‌های موجود برای جلوگیری از پیشروی بیابان است، افزود: در این راستا بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار جنگل بیابانی با گونه عمدتاً تاغ در استان کاشته و مالچ ریگی در ۵۰ هکتار کویر نمک گرمسار اجرا شده‌است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه وجود قاچاقچیان تاغ یکی از معضلات موجود است، گفت: جریمه تاغ به ازای هر کیلوگرم چوب، ۸۰۰ هزار ریال که این میزان به هیچ عنوان بازدارنده نیست و مجرم با پرداخت جریمه آزاد و کار خود را مجدد تکرار می‌کند.

«ترابی» همچنین با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات، گسترده بودن عرصه و نبود نیروی انسانی کافی، دلایل موجود بر ضعف حفاظت از تاغزار ها است، گفت: با توجه به اینکه سی سال برای غلبه درختچه تاغ بر فرسایش بادی نیاز است لذا قاچاق تاغ عملاً منطقه را با چالش مواجه می‌کند.

او با بیان اینکه در صورت عدم مهار کانون فرسایش بادی سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت در انتظار تأسیسات صنعتی و مسکونی، محورها، اراضی کشاورزی و غیره خواهد بود، افزود: علاوه بر آن روستاها را نیز زیر ریگ‌ها پنهان می‌سازد و باعث تکرار تجربه تلخ سالیان دور در روستاهای کنعان، رکن آباد، خیر آباد و اعلا سمنان می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر