پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است

در سومین سمپوزیوم گردشگری و سرمایه گذاری سبز مطرح شد

گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است





گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است

۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۸

«گردشگری می‌تواند موتور پیشران توسعه اقتصادی کشور باشد. اگر بخواهیم این صنعت را توسعه دهیم باید به زیرساخت‌های گردشگری توجه کنیم. گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است.» این گفته‌های پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز است. او در این رویداد که در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: در زیست‌بوم گردشگری، هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. آنچه مهم است، همرسانی صحیح و دقیق عرضه و تقاضا است. اگر بنا بر افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی است باید زمینه و ابزارهای لازم برای این همرسانی را ایجاد کنیم.

سومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز به‌عنوان اقدامی مشترک از سوی دانشگاه علم و فرهنگ، معاونت گردشگری کشور و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران باهدف تبیین اقتصاد سبز و ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در گردشگری تشکیل شد.

در این نشست دو روزه، اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالان حوزه گردشگری، فعالان دانشگاهی، دانشجویان و علاقه‌مندان به صنعت گردشگری حضور داشتند و علاقه‌مندان، دل‌مشغولی‌های خود را با مسئولان اتاق در میان گذاشتند.

 سید سعید هاشمی، رئیس سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز، یکی از سخنرانان این برنامه بود. او با اشاره به اینکه سازمان جهانی گردشگری، شعار روز جهانی گردشگری را در سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز اعلام کرده، افزود: هدف از سرمایه‌گذاری سبز، حمایت از کسب‌وکارهایی است که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند.

 

 برگزاری پنل‌های تخصصی

شرکت‌کنندگان در این رویداد دو روزه، در سه پنل تخصصی «میراث‌فرهنگی در گردشگری»، «کارآفرینی و اقتصادی سبز در گردشگری» و «زنجیره تأمین گردشگری سبز» شرکت داشتند و همچنین به بحث گردشگری سبز (توسعه مقاصد گردشگری ارگانیک سبز) نیز پرداختند. فرناز نیک‌خواه، مدیرعامل شتاب‌دهنده فاخر بوم دانشگاه علم و فرهنگ به‌عنوان سخنران پنل «میراث‌فرهنگی در گردشگری» گفت: منابع فرهنگی، دارایی‌های ارزشمندی به شمار می‌روند که از گذشتگان به ما رسیده‌اند و با چالش‌هایی چون تخریب محیط‌زیست، آلودگی، تغییرات اقلیمی، افزایش دما، بارش و غیره روبرو هستند. این میراث برای ما فرصت‌هایی مانند جذب گردشگر، ترویج اکوتوریسم، تقویت هویت فرهنگی و توسعه اقتصادی مهیا می‌کنند.

  نیک‌خواه با اشاره به اینکه آموزش و هماهنگی با ساکنان محلی، بهترین راه برای نگهداری از این میراث است، تأکید کرد: آموزش‌های مداوم به مردم محلی و همچنین گردشگران در این ارتباط، اهمیت زیادی دارد.

 

سخنران دوم پنل «میراث‌فرهنگی در گردشگری»، مجید سریزدی، مدیرعامل شرکت توسعه آبادانی ارگ سریزد بود. او با اشاره به منابع گردشگری سریزد مانند قنات‌ها، هتل صخره‌ای و کاروان‌سرای سنمبر گفت: سریزد می‌تواند قطب فعالی در حوزه گردشگری باشد.

 در پنل دوم که به اسم «کارآفرینی و اقتصادی سبز در گردشگری» نام‌گذاری شده بود، ابوطالب قاسمی وسمه‌جانی، مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری کشور با تأکید بر پتانسیل‌های موجود در کشور، به‌ضرورت آموزش و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهیان و نیروهای فعال در گردشگری پرداخت.

 از دیگر سخنرانان این پنل، سیاوش ایمنی، عضو هیئت‌علمی و مدیرگروه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ بود. او با گله از عدم به‌کارگیری دانشگاهیان و پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه گفت: اگر کار را به کاردان بسپاریم، قطعاً مسیر به‌درستی پیش می‌رود.

 

 ایمنی با اشاره به اهمیت نقش کارآفرینان در اقتصاد و گردشگری سبز افزود: اگر زیرساخت‌های درست و نوآوری کارآفرینان با یکدیگر تلفیق شوند، صنعت گردشگری شرایط بهتری خواهد داشت.

 شهاب علی عرب، نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز از دیگر سخنرانان این پنل بود. او گفت: گردشگری سبز یا گردشگری پایدار، رویکردی نوین به صنعت گردشگری است که بر حفظ محیط‌زیست، احترام به فرهنگ‌های محلی و حمایت از جوامع میزبان تمرکز دارد. این نوع گردشگری، تجربیات معنادار و اصیل‌تری را برای گردشگران رقم می‌زند و حفظ محیط‌زیست با توسعه گردشگری از اولویت‌های آن است. کمیسیون گردشگری اتاق ایران از همه کارشناسان و دانشجویان مراکز علمی در راستای پیوند میان دانشگاه و اتاق ایران استقبال کرده و خواهان اجرای پروژه‌های مشترک کارشناسی با کمیسیون گردشگری این اتاق است.

 سیاوش ایمنی، عضو هیئت‌علمی و مدیرگروه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ: اگر کار را به کاردان بسپاریم، قطعاً مسیر به‌درستی پیش می‌رود. اگر زیرساخت‌های درست و نوآوری کارآفرینان با یکدیگر تلفیق شوند، صنعت گردشگری شرایط بهتری خواهد داشت.

در روز دوم این رویداد نیز پنل سوم با موضوع «زنجیره تأمین گردشگری سبز» برگزار شد. در این پنل، ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از چیستی و چگونگی شکل‌دادن زنجیره تأمین گردشگری سبز سخن گفت.

 همچنین محمد جهانشاهی، دبیر کمیته ملی گردشگری سبز ایران نیز در این پنل گردشگری سبز را گره‌خورده به بهینه‌سازی و هوشمندسازی صنعت دانست که البته با وجود تورم و تحریم‌های ایران کار سختی است.

 در ادامه محمد حسن پور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران و کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شکل‌گیری سبزگرایی واقعی گفت: سیر تاریخی لازم است تا این سبزگرایی واقعاً در جامعه نهادینه شود و در فرهنگ اجتماعی جا بیفتد. برای ساخت این فرهنگ باید سیاست‌های درست مانند سیاست‌های تشویقی توسعه سبز و حمایت  از مصرف‌کنندگان را به کار ببریم.

 

 سخنران بعدی، شبنم وثوقی، دبیر انجمن ارگانیک ایران و سید رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران بودند که از گردشگری ارگانیک صحبت کردند.

همچنین نیکخواه، مدیرعامل شتاب‌دهنده فاخر بوم دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این پنل با اشاره به تأثیرگذاری گردشگری ارگانیک در توسعه اقتصادی منطقه افزود: با ایجاد کسب‌وکارها و ایده گرفتن از کشاورزی ارگانیک می‌توان از بیکاری و فقر در منطقه جلوگیری کرد.

 سپس سید سعید هاشمی، رئیس سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز بر شکل‌گیری گردشگری ارگانیک و کشاورزی تأکید کرد.

همچنین سهیل دادخواه، رئیس بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ از «گردشگر دیجیتال نومد» و «اقتصاد دیجیتال نومد» سخن گفت که در ایران پدیده ای کاملا جدید است. او این پدیده را نیروی محرکه اقتصاد گردشگری و فرصت جدید برای مقاصد گردشگری خواند که با ارائه اقامت های کوتاه مدت و فراهم سازی احتیاجات یک فریلنسر می‌توان درآمد صنعت گردشگری را افزایش دهد. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

سودای مسکن‌سازی در تالاب «خانمیرزا»

«پیام ما» از مقاومت ادارۀ کل محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری در مقابل سایر نهادهای استانی برای تصاحب اراضی تالابی گزارش می‌دهد

سودای مسکن‌سازی در تالاب «خانمیرزا»

تداوم توفان غبار در سیستان

گردوغبار بیش از ۶۰۰ نفر را روانهٔ بیمارستان کرد

تداوم توفان غبار در سیستان

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

«پیام ما» وعده‌های «سعید جلیلی» در حوزۀ آب و کشاورزی را بررسی کرد

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

هفت متهم سیل ویرانگر

چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

هفت متهم سیل ویرانگر

چراغ سبز به تولید بنزین بی‌کیفیت؟

هیئت وزیران برای افزایش میزان تولید بنزین، «تولید بنزین با کیفیت معمولی» را تصویب کرد

چراغ سبز به تولید بنزین بی‌کیفیت؟

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

رودخانه سن برای شنا آلوده است

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

رودخانه سن برای شنا آلوده است

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر