پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مبادله در قطر

مبادله در قطر

با اعزام «مراد طاهباز» به قطر، فعالان محیط زیست به مختومه شدن پرونده محیط‌زیستی‌ها امیدوارتر شدند





۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۴۲

|پیام ما| زندانیان ایرانی و آمریکایی برای مبادله به قطر اعزام شدند. خبری که بر اساس برآوردها می‌توانست فصل جدیدی در روابط ایران و ایالات متحده آمریکا باشد. حالا این اتفاق رخ داده و وزارت امور خارجه امیدوار است که نه فقط بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران به ملت برگردد بلکه امکان مذاکره دوباره بر موضوعات هسته‌ای ایران نیز همزمان با حضور رئیس جمهوری در نیویورک فراهم شود. فعالان اجتماعی و محیط زیست در کشور هم امیدوارند تا با خروج «مراد طاهباز» از ایران، زندانی‌ای که در پرونده معروف «محیط زیستی‌ها» بازداشت شده بود، سایر فعالان بازداشت شده در این پرونده نیز از حبس خارج شوند.

 

روز گذشته رسانه‌های ایران و برخی خبرگزاری‌های خارج از کشور از خروج زندانیان آمریکایی از ایران به مقصد کشور قطر خبر دادند. همچنین ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که لحظهٔ سوار شدن این زندانیان به هواپیمای خطوط هوایی قطر را نشان می‌داد. با این‌حال تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ‌یک از رسانه‌های داخلی و خارجی خبری مبنی بر خروج زندانیان ایرانی از آمریکا منتشر نکردند و محور اصلی بحث‌ها در مورد این اقدام ایران، آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و ایجاد امکان دوبارهٔ از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان دو کشور است.
اما موضوعی که توجه بسیاری از فعالان محیط زیستی و اجتماعی کشور را به خود جلب کرده است، حضور «مراد طاهباز» در میان زندانیانی است که در این مبادله از ایران خارج شدند. چرا که امید حل و فصل پرونده فعالان محیط زیست را برای بسیاری زنده شده است.
روز گذشته، همزمان با فرارسیدن موعد خروج زندانیان آمریکایی از ایران «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: «بر اساس آخرین اخبار، دارایی‌های آزاد شده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد.»
ایسنا به نقل از کنعانی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کشورهای مختلف نوشت: «دولت سیزدهم موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزادسازی دارایی‌ها مسدود شده با جدیت دنبال کرد. بازگشت سرمایه‌های ایران را از انگلیس پس از چند دهه شاهد بودیم. همچنین شاهد انسداد دارایی‌ها در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. امروز این میزان از دارایی‌های ایران در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت.»

دو نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر به کشور دیگری سفر می‌کند و دو نفر دیگر نیز با توجه به زندگی‌شان در آمریکا می‌مانند

تنها دو زندانی از آمریکا به ایران می‌آیند
او همچنین در مورد عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم گفت: «براساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند. دو نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و دو نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند.»
کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد برگزاری نشست‌هایی در حاشیه مجمع عمومی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها با توجه به سفر شب گذشته هیات ایرانی به نیویورک گفت: آقای رئیس‌جمهور شب گذشته به همراه هیأتی عالی رتبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شدند و این سفر فرصت بسیار خوبی برای انجام دیدارها و گفت‌وگوهاست. در این سفر علاوه بر سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، ایشان دیدارهای دوجانبه‌ای را نیز با تعدادی از همتایان خود از دیگر کشورها خواهند داشت و در برخی از نشست‌های جانبی نیز حضور خواهند یافت. براساس علاقه‌مندی طرف‌های مقابل، ایران برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد.»
انتقال پول‌های ایران به حساب‌
همزمان با این رخداد «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با صدا و سیما گفت: «در تاریخ ۱۹ مرداد سال‌جاری کلیه منابع غیرقابل‌دسترس ایران در کره جنوبی که در حساب‌های ۲ بانک کره‌ای و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد، برای تبدیل به یورو به حساب بانک مرکزی سوئیس منتقل شد.»
او در ادامه توضیح داد: «در این مدت ۶ بانک ایرانی از جمله کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر در ۲ بانک قطری الا‌هلی و الدخان افتتاح حساب کردند که براساس توافقات، انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بین‌المللی بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت خواهد پذیرفت.روز گذشته با دریافت نامه رسمی از مقامات قطری مطلع شدیم که حساب این ۶ بانک ایرانی فعال شده است و امروز نیز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز شد.»
فرزین گفت که کلیه منابع حاصل‌شده، ذخایر بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند: «این منابع بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده خواهند شد. همچنین شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش «وون» به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است، دسترسی منابع ایران در چند کشور دیگر نیز در حال انجام است که در زمان تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *