پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غبار «قره قوم» در آسمان شمال و شرق ایران

غبار «قره قوم» در آسمان شمال و شرق ایران

کاهش دید افقی به حدی بود که هواپیمای وزیر کشور نتوانست در فرودگاه ساری فرود آید





۴ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۴۹

خیزش گردوغبار متراکم از صحرای «قره قوم» ترکمنستان با عبور از خزر، نه‌فقط شهرهای استان گلستان و شرق مازندران را در ریزگرد فروبرد، بلکه با فرارسیدن عصر این توده‌ٔ متراکم خاکی خودش را به خراسان و مشهد نیز رساند. این در حالی است که همزمان برخی از شهرهای دو استان گلستان و خراسان رضوی مانند «مراوه تپه»، «بروجرد» و «آشخانه» درگیر با بارش‌های سیل آسا و آبگرفتگی معابر نیز شده‌اند.

 

صحرای «قره قوم» در ترکمنستان سال‌هاست به یکی از کانون‌های گردوغبار در منطقه تبدیل شده که مناطق شرق و شمال ایران نیز از آن متأثر است. با این وجود، نه برنامه‌ای از سوی ترکمنستان برای مقابله با خیزش گردوغبار از این کانون وجود دارد و نه‌ ایران تلاش می‌کند تا کشور همسایه را مجاب به فعالیت‌های بیابان‌زدایی در این منطقهٔ مرزی کند. این‌بار نیز خیزش شدید گردوغبار از قره قوم، مناطق شمال و شمال شرقی کشور را به شدت در گردوغبار فرو برد. برخی شهروندان غرب گلستان و شرق مازندران در گفت‌وگو با «پیام ما» گفتند که از صبح 4 شهریور آسمان قهوه‌ای و غبارآلود که در آن «چشم، چشم را نمی‌دید» تجربه کردند. این اتفاق همراه با کاهش شدید دید افقی تا ساحل بندر «امیر آباد» و روستاهای حاشیه میانکاله، زندگی عادی شهروندان را مختل کرده است. پس از آن وزش باد شدید در عصر روز گذشته غبار را تا نواحی شرقی گلستان و خراسان‌ رضوی به ویژه شهر مشهد نیز گسترش داد.

به گفتهٔ مدیرکل هواشناسی استان گلستان شعاع دید در شهرهای غربی گلستان به زیر 300 متر رسیده است. از صبح روز شنبه و با ورود ریزگردهای متراکم از کشور ترکمنستان به داخل استان گلستان، شاهد کاهش شدید شعاع دید در بسیاری از مناطق بودیم

به گفتهٔ مدیرکل هواشناسی استان گلستان شعاع دید در شهرهای غربی گلستان به زیر 300 متر رسیده است. «محمد کمالی» به «پیام ما» می‌گوید که از صبح روز شنبه و با ورود ریزگردهای متراکم از کشور ترکمنستان به داخل استان گلستان، شاهد کاهش شدید شعاع دید در بسیاری از مناطق بودیم و دایرهٔ شهرهای متاثر از این اتفاق بسیار زیاد بود: «اهالی شهرستان‌های بندرگز، بندرترکمن، گمیشان، علی‌آباد کتول، آق قلا، کردکوی و گرگان با گرد و خاک بالایی مواجه هستند و شعاع دید در برخی ساعات به ۳۰۰ متر کاهش یافته است. این اتفاق هنوز منجر به لغو پروازها نشده است و شعاع دید در محدوده فرودگاه گرگان زیر 2 هزار متر برآورد شده است.»
براساس آنچه کمالی می‌گوید همزمان با اینکه مناطق غربی و مرکزی گلستان گرفتار گرد و خاک هستند در بخش شرقی این استان فعالیت سامانه‌های ناپایدار جوی و بارش‌های لحظه‌ای و سیل آسا واقع شده است: «تاکنون بیشترین بارش در شهرستان مراوه تپه به میزان ۱۵ میلیمتر گزارش شده و منطقه «گوگ تپه» این شهرستان دچار سیلاب شده است. تا پایان روز یکشنبه استان شاهد این جو ناپایدار خواهد بود.»
همزمان مدیرکل هواشناسی مازندران نیز تأیید می‌کند منشا غبار روز گذشته منطقه مرکزی و شرق استان، ریزگردهای صحرای «قره‌قوم» ترکمنستان است.
«محمدرضا رضوی» در گفت‌وگو با «پیام ما» تایید می‌کند که حتی مرکز استان مازندران از هجوم ریزگرد در امان نبوده با این که این اتفاق بسیار نادر است: «این غبار که منشأ آن صحرای «قره‌قوم» ترکمنستان است در ابتدا به روی دریای خزر آمد و به محض شمالی شدن جریان هوا به سمت شهرهای حاشیه به‌ویژه شرق و مرکز استان آمد. غلظت گردوغبار به حدی بود که در یک نوبت، هواپیمای حامل وزیر کشور نتوانست به زمین بنشیند و به تهران بازگشت.»
به گفته رضوی عصر دیروز (شنبه) غبار فروکش کرده است با این وجود دید زیر یک هزار متر است که فرود هواپیما را برای خلبان ناممکن می‌کند.
همزمان با ورود گرد و غبار قره‌قوم به شمال کشور که تا مشهد گسترده شد، شهرهای خراسان شمالی از جمله «بجنورد» درگیر با بارش‌های شدید و آبگرفتگی گسترده در معابر شدند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *