پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اختلال در شبکه آب شرب کرمان

فرسودگی شبکه و کمبود آب شرب موجب شد:‎

اختلال در شبکه آب شرب کرمان

در مناطق «چهارده‌معصوم»، «سیدی»، «شهرک صنعتی» و «مطهری» آبرسانی سیار انجام می‌شود





اختلال در شبکه آب شرب کرمان

۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۴

مردم سرگردانند. استحمام مساوی است با شرمندگی و دربه‌در به فامیل و اهل همسایه سپردن و رو زدن. ظرف‌ها روی‌هم تلنبار شده. قطعی آب و کاهش فشار آب حداقل در ۲۰ نقطه از سطح شهر کرمان گزارش شده است. با ۱۲۲ که تماس می‌گیرید، از شما می‌خواهد که برای گزارش قطعی و کاهش فشار آب عدد ۱ را بگیرد و بعد از آن بدون اعلام و با یک جملۀ «از تماس شما متشکریم» تماس قطع می‌شود. دیدن دبه‌های ۱۰ کیلویی پشت موتور یا ماشین به یک تصویر پرتکرار در سطح شهر تبدیل شده است. شبکۀ آب شرب توان تأمین آب مردم سطح شهر کرمان را ندارد و شرکت آب‌وفاضلاب برای مدیریت اوضاع، تأمین آب حاشیه‌نشینان از شبکه را خط‌ زده است.

 

خورشید که طلوع می‌کند، بیشینۀ دما به ۴۵ درجه می‌رسد. کولر آبی در این هوا جواب نمی‌دهد، حتی اگر جلوی دریچه بنشینی خیس عرق می‌شوی. کرمانی که تا سال قبل مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلابش از کمبود هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در ایام پیک مصرف خبر داده بود، این تابستان مشخص نیست چقدر کسری آب دارد. شرکت آب‌وفاضلاب حاضر به ارائۀ گزارشی دراین‌رابطه نیست. «علیرضا عبدیان»، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان در آخرین نشست خبری‌اش که کمتر از دو هفتۀ قبل برگزار شد، گفته بود که این موضوع در دست بررسی است.
تیرماه شروع نشده بود که مردم کاهش فشار آب را تجربه کردند. یکی از اهالی محلۀ «جهاد» که بقچۀ لباس را زیر چادرش زده به «پیام ما» می‌گوید: «از یک هفتۀ قبل آب از ۲ نصفه‌شب تا ۶.۵ وارد اندازۀ یک نخ منبع می‌شد که ما به همان هم قانع بودیم. صبح زود بلند می‌شدیم و ظرف می‌شستیم و تا شب سعی می‌کردیم که دیگر کاری که نیاز به آب داشته باشد، نکنیم. اما از ابتدای هفته هیچ آبی نداریم؛ حتی همان نخ آب هم نیست و منبع پر نمی‌شود» مریم ساکن یکی از کوچه‌های فرعی خیابان «جهاد ۵۲» است. برای استحمام به خانۀ مادرش مراجعه کرده که ساکن کوچه اصلی همین خیابان است. یک خیابان است، اما فشار آب خانه‌به‌خانه متفاوت است؛ شرایط مشابه فیلم «پلتفرم» است که یک سینی پر از غذا بین ساکنان یک پلتفرم هزار طبقه جابه‌جا می‌شد و طبقات اول، حسابی غذا می‌خورند و از جایی به بعد، دیگر به هیچ‌کس غذا نمی‌رسد. منتها اینجا به‌جای غذا، آب بین کوچه‌ها پخش می‌شود. هر قدر خانه به بر خیابان نزدیکتر باشد، فشار آب بهتر است، در فواصل بیشتر از کوچۀ اصلی، فشار آب هم کمتر است تا جایی که در کوچه‌های فرعی حتی منبع بعد از ۲۴ ساعت پر نمی‌شود.
شاید اگر افراد برای شرایط بهتر خودشان پمپ آب را روی ورودی آب شرب نمی‌بستند، آب به‌صورت یکسان به همه می‌رسید. صحبت از نداشتن پمپ نیست، تقریباً همۀ افراد این منطقه پمپ دارند، بلکه قطعی آب و توزیع نامتوازن را افرادی ایجاد کردند که پمپ را قبل از مخزن گذاشتند و یا اصلاً مخزن ندارند.
گستردگی بالای قطع آب در کرمان
شهرک مطهری، شهرک صنعتی، چهارده‌معصوم؛ اسم این محلات هرساله در فهرست نقاط دارای مشکل آب است. دامنۀ محلات اما امسال بسیار فراتر رفته و برخلاف سال‌های قبل فقط نقاط دور از مرکز و حاشیۀ شهر نیست که دچار مشکل آب‌ هستند. از خیابان خورشید، پاسداران، سرباز و گل‌دشت گرفته تا پروین اعتصامی، بلوار جمهوری، خیابان امیرکبیر و جهاد گزارش‌هایی از کاهش شدید فشار و قطع آب وجود دارد. این وضعیت قابل‌ پیش‌بینی بود، قرار بود آب خلیج‌فارس این تابستان برسد، اما این اتفاق نیفتاد. «محمدرضا پورابراهیمی»، نمایندۀ مردم کرمان و راور، اول تیرماه در نشست خبری خود با بیان اینکه آب خلیج‌فارس این تابستان به کرمان نمی‌رسد، آب پاکی را روی دست مردم ریخت: «خط انتقال آب از خلیج‌فارس برای صنعت به استان کرمان در سال‌های اخیر عملیاتی شده و به‌دلیل مشکل آب شهر کرمان، معادل ۳۰ میلیون مترمکعب از این خط برای تأمین آب شرب اختصاص خواهد یافت و این امر در دست پیگیری است.»

با ۱۲۲ که تماس می‌گیرید، از شما می‌خواهد که برای گزارش قطعی و کاهش فشار آب عدد ۱ را بگیرید و بعد از آن بدون اعلام، با جملۀ «از تماس شما متشکریم»، تماس قطع می‌شود

بهداشت اولیه، اولین عامل خط‌ خورده
وقتی نقاط اصلی آب ندارند، تکلیف حاشیۀ شهر مشخص است. الله‌آباد، شیشه‌گر، شهرک چهارده‌معصوم، شهرک همت و دیگر نقاط حاشیۀ شهر از سیستم آب شرب خط خوردند. در این منطقه شیر را تا آخر که بازکنی یک قطره آب هم نمی‌آید، آبرسانی به این مناطق تانکری شده است. «بارانی»، ساکن کوچه ۱۷ شهرک همت است، زنی میانسال که به‌علت مریضی شوهرش سرپرستی خانوار را به دوش گرفته و با همۀ هزینه‌ها انشعاب مجاز گرفته، ولی او هم آب ندارد: «باور می‌کنید خودمان از خودمان بدمان می‌آید. دختر کوچکم ۱۲ سال دارد و من حتی نمی‌توانم از بویش کنارش بنشینم.»
از دو هفتۀ قبل آب این مناطق قطع شده، آبرسانی از طریق تانکرهایی است که زمان مشخصی برای آمدنشان نیست. آخرین‌بار تانکر حمل آب روز گذشته به این منطقه آمده است. هر که توانسته آب گرفته، ولی به سه نفر از ساکنین این کوچه آبی نرسیده است. این زن توانسته دو دبه آب بردارد، ولی بعد از یک‌روز دیگر آبی ته دبه نیست: «به خدا ما هم انسانیم. خودم مریض و شوهرم هم مریض است. هر قدر زنگ می‌زنیم، کسی به دادمان نمی‌رسد و آبی نمی‌دهد. همین هفتۀ قبل به ضجه افتادم، از بیچارگی از داخل کوچه یک تانکر عبوری دیدم و اندازۀ ۲۰۰ هزار تومان آب خریدم. خدا شاهد است که آبش زرد بود. بردم درِ آب منطقه‌ای و نشانشان دادم، مأمور حراستش گذاشت پشت سرش و انگارنه‌انگار.»
شرایط بحرانی است و صحبت‌های مسئولان نیز ضدونقیض. سوم تیرماه استاندار کرمان از احتمال قطع با برنامه آب در مرکز استان می‌گوید: «احتمالاً برای پایدار شدن مخازن آب در ساعاتی از روز با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی، (در مرکز استان) قطعی آب داشته باشیم.» دو روز بعدش ۵ تیرماه اما فرماندار کرمان می‌گوید که امکان جیره‌بندی آب در شهر کرمان وجود ندارد: «امکان جیره‌بندی آب شرب در شهر کرمان همراه با برنامۀ زمانبندی، به‌دلیل نوع سیستم شبکۀ توزیع آب وجود ندارد، پس بنابراین اجرای طرح جیره‌بندی آب در شهر کرمان منتفی است.»
حالا سامانۀ ۱۲۲ یا همان پنجرۀ ارتباط مردمی با شرکت آب‌وفاضلاب از دسترس خارج شده است. با ۱۲۲ که تماس می‌گیرید، از شما می‌خواهد که برای گزارش قطعی و کاهش فشار آب عدد ۱ را بگیرید و بعد از آن بدون اعلام، با جمله «از تماس شما متشکریم»، تماس قطع می‌شود. تمام این شرایط و بحران آب درحالی اتفاق افتاده است که آب منطقه‌ای استان از حفر هشت حلقه چاه جدید خبر داده بود. هشت حلقه‌ای که طبق اطلاعات این رسانه، پنج حلقه‌اش تاکنون وارد مدار شده‌اند. عبدیان، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان علت این گستردگی کاهش فشار آب در منطقه را بعد از گرمای هوا، هدایت آب بیشتر به منطقۀ سیدی اعلام می‌کند: «ما پیش‌بینی این شدت از گرما را نمی‌کردیم، گرمایی که تا ۳۰ سال قبل بی‌سابقه بود. در منطقه سیدی هزار و ۵۰۰ اشتراک خلاف و شبکه غیر‌استاندارد دارد که در این منطقه هر مشترک از ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متری یک لوله ۳۲ و ۲۵ برای منزلش برده است. مواقعی که مصرف در شهر بالا رود، چون شبکه این منطقه غیراستاندارد است، آب به آن‌ها نمی‌رسد. متأسفانه این افراد ادعایشان و طلبشان از ما بیشتر از مشترکان مجاز است و امسال خیلی به ما مراجعه کردند و ما برای اینکه آب به این منطقه برسد، فشار شبکه را به سمت سیدی بالا بردیم و به همین دلیل چندین کوچه که در سطح شهر ته خط بودند دچار افت فشار شدند.» طبق توضیحات عبدیان جهت رفع مشکل قطعی و کاهش فشار سطح شهر آبرسانی سیار به مناطق چهارده‌معصوم، سیدی و شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفته و سه حلقه چاه دیگر نیز نهایتاً تا آخر همین هفته وارد مدار می‌شوند تا شبکۀ آبرسانی سطح شهر را پایدار کنند.
طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، گرمای هوا تا ۱۰ روز دیگر در کرمان ادامه دارد. گرمایی که احتمالاً بعد از وارد مدار شدن سه چاه جدید نیز شرایط را چندان بهبود بخشد. آنچه مسلم است در این شرایط در یک رقابت ناسالم، تخلفات برای گذاشتن پمپ روی شبکه برای بردن آب به‌سمت منازل خود بیشتر شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

سال گذشته میلادی زمین حدود ۰.۲ درجهٔ سانتیگراد بیش از پیش‌بینی دانشمندان گرم شد

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

دو‌سوم آب «گلستان» را  «گرگان» مصرف می‌کند

بررسی پیامدهای نظام نرخ‌گذاری و بازار آب در بخش کشاورزی

دو‌سوم آب «گلستان» را «گرگان» مصرف می‌کند

سوژه زبان ندارد

بررسی اصول اخلاق حرفه‌ای عکاسی از حیوانات در گفت‌وگو با «پوریا سرداری»، کارشناس حیات وحش

سوژه زبان ندارد

تجارت بدون حقابه

در همایش مشترک تجاری ایران و طالبان چه گذشت؟

تجارت بدون حقابه

شالیزارهای ویران «بابل»

تغییر کاربری زمین‌های اطراف آببندان‌ها جامعۀ محلی‌ را نگران کرده است

شالیزارهای ویران «بابل»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

آیا هزینه کردن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌صرفه است؟

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

بازگشت غبار به آسمان ایران

گردوغبار در خوزستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

بازگشت غبار به آسمان ایران

طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان

طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان

بازسازی پس از سیل کافی نیست

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از سیلاب فروردین در سیستان‌وبلوچستان منتشر کرد

بازسازی پس از سیل کافی نیست

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *