پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آشنایی با سکونتگاه‌های باکیفیت دنیا

چرا «وین» زیست‌پذیر‌ترین شهر دنیا شد؟

آشنایی با سکونتگاه‌های باکیفیت دنیا

یک پژوهش در سال 96 نشان می‌داد که نمرۀ میانگین زیست‌پذیری کلانشهر تهران، 3.041 است و این یعنی این زیست‌پذیری در پایتخت در سطح پایینی قرار دارد





آشنایی با سکونتگاه‌های باکیفیت دنیا

۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۶

به «وین» می‌گویند، پایتخت رؤیاها. این شهر برای چندمین‌بار به‌عنوان «زیست‌پذیرترین شهر دنیا» انتخاب شده است. وین، پایتخت کشور اتریش، براساس رتبه‌بندی تازۀ «اکونومیست» به‌دلیل زیرساخت، تفریحات شهری، خدمات آموزشی و بهداشتی همگانی مورد تحسین و تمجید کارشناسان قرار گرفته است. بعد از وین، «کپنهاگ» دانمارک و «ملبورن» و «سیدنی» استرالیا قرار دارد. «سی‌ان‌ان»، در گزارشی تحلیلی نوشته است که سیدنی و ملبورن هر دو در سال‌های اخیر سقوط کرده بودند و حتی سیدنی در سال 2022 از لیست ده شهر زیست‌پذیر دنیا خارج شده بود و ملبورن و «اوزکا» باهم در ردۀ دهم جدول قرار گرفته بودند. بهبود امکانات و زیرساخت‌ها در یک سال اخیر در شهرهای استرالیا، باعث بازگشت نام این شهرها به لیست اکونومیست شده است. تهران، پارسال در سمت دیگر این لیست قرار گرفته بود، یعنی بدترین شهرها برای سکونت. هرچند که تهران امسال جزو ده شهر آخر نیست، اما همچنان کیفیت زندگی در آن پایین است.

 

EIU، همه‌ساله در لیستی وضعیت زیست‌پذیری 173 شهر را شناسایی می‌کند. براساس اطلاعاتی که اکونومیست منتشر کرده است، ردۀ اول این جدول همچنان به وین اختصاص دارد. «کانادا» امسال در لیست ده شهر زیست‌پذیر دنیا، سه نماینده داشت. «کلگری»، «ونکوور» و «تورنتو» در این لیست جای گرفتند. البته «ژنو» سوئیس با کلگری باهم در رتبۀ هفتم قرار گرفتند. زوریخ از سوئیس هم البته به لیست راه پیدا کرده است و ششم شد. سی‌ان‌ان در گزارشی تأکید کرده است که «اوزاکا» در ژاپن به ردۀ دهم این جدول دست پیدا کرده است. رئیس شاخص زیست‌پذیری در ای‌آی‌یو، در بیانیه‌ای تأکید کرده است که حذف محدودیت‌های مربوط به کووید در جهان برای شاخص زیست‌پذیری شهرها مفید بوده است. او همچنین تأکید کرده است که همزمان با بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه و ارتقای سیستم بهداشتی و کاهش بار بیمارستان‌ها بعد از پاندمی کرونا، برخی از شهرهای آسیا و به‌خصوص خاورمیانه پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزۀ بهداشت و آموزش خود صورت داده‌اند. «اوپاسانا دات» البته در این بیانیه انتظار داشته که شهرهایی از این مناطق نیز به‌تدریج در رتبه‌بندی زیست‌پذیری، جایگاه خود را ارتقا دهند. در لیست ده شهر برتر دنیا، اثری از «لندن» پایتخت انگلیس و «استکهلم» پایتخت سوئد نیست.

یک پژوهش در سال 96 نشان می‌داد که نمرۀ میانگین زیست‌پذیری کلانشهر تهران، 3.041 است و این یعنی این زیست‌پذیری در پایتخت در سطح پایینی قرار دارد

جایگاه هر دو سقوط کرده است، اولی در ردۀ 46 و دومی در جایگاه 43 قرار گرفته است. در بخش دیگری از گزارش اکونومیست تأکید شده است که این شهرهای حذف‌شده در امتیازات و شاخص‌های مورد بررسی کاهش شدیدی نداشتند، تنها نتوانستند موفقیت‌هایی را که برخی از شهرهای آسیایی در حوزۀ بهبود شرایط بهداشتی و آموزشی در سال قبل داشتند، به‌دست آورند. وضعیت اقتصادی و هزینه‌های زندگی، افزایش جرم‌وجنایت در برخی شهرها و ناآرامی‌های مدنی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند روی شاخص‌های زیست‌پذیری مؤثر باشد. یکی از مدیران EIU می‌گوید، وضعیت اقتصادی می‌تواند از عوامل جرم‌و‌جنایت در برخی از شهرها و افزایش خطر برای آیندۀ کشورها باشد و این یعنی بهبود سریع شاخص‌های زیست‌پذیری در همۀ شهرهای دنیا ممکن نیست. شهر «کیف» در اوکراین در لیست ده تا از بدترین شهرها برای زندگی قرار گرفته است. سی‌ان‌ان می‌گوید، جنگ در این کشور، سبب بروز اختلالات اقتصادی و سیاسی زیادی در این شهر شده است. کیف حالا در ردۀ 165 این جدول است.
هرچند که امسال تهران جزو ده شهر بد برای زندگی تعیین نشده است، اما همچنان نتوانسته با شهرهای برتر دنیا رقابت کند. زیست‌پذیری لزوماً با توسعۀ شهرها هم‌معنا نیست. این موضوعی است که برخی از کارشناسان حوزۀ شهری نیز بر آن تأکید دارند. یک پژوهش باعنوان «ارائۀ الگوی ترکیبی زیست‌پذیری کلانشهر تهران براساس شاخص‌های زیرساختی» که در سال 96 منتشر شده است، شاخص‌های زیست‌پذیری در شهر تهران را تعیین کرده است. در بخشی از چکیدآ این گزارش تأکید شده است: «رشد شهرنشینی و تمایل جمعیت‌های انسانی به محیط‌های شهری، بستر با اهمیت‌شدن مفهوم زیست‌پذیری شهری را بیش از پیش فراهم ساخته است. زیست‌پذیری شهری یکی از مبانی اساسی توسعۀ پایدار شهری است و همچون سکه، دو رو دارد که یک روی آن معیشت است و روی دومش پایداری بوم‌شناختی است.»
نویسندگان این پژوهش در انتهای آن نتیجه گرفتند که در بین 13 شاخص زیست‌پذیری مورد سنجش در مناطق 22 گانۀ کلانشهر تهران، شاخص امکانات و خدمات زیرساختی بالاترین امتیاز و شاخص پیوستگی و تعلق مکانی پایین‌ترین امتیاز را دارد. در بین ابعاد سه‌گانۀ زیست‌پذیری، بالاترین نمره متعلق به بعد اقتصادی است. یافته‌های دیگر پژوهش نشان داد که در بین مناطق 22 گانۀ شهر تهران، منطقه یک، 3 و 2 حائز بالاترین نمره و در مقابل منطقه 20، در پایین‌ترین رتبه از نظر شاخص‌های زیست‌پذیری قرار دارد. بررسی آمار توصیفی مربوط به نمرۀ نهایی و نیز ابعاد زیست‌پذیری در مناطق 22 گانه نشانگر این بود که نمرۀ میانگین زیست‌پذیری کلانشهر تهران، برابر با 3.041 شده است که در سطح پایینی قرار دارد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *