پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لایحه حجاب و عفاف با یک فوریت بررسی می‌شود

با موافقت نمایندگان مجلس؛

لایحه حجاب و عفاف با یک فوریت بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس با بررسی لایحه «حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف» با قید یک فوریت موافقت کردند، این در حالی است که دوفوریت بررسی این لایحه به صحن رفته بود





لایحه حجاب و عفاف با یک فوریت بررسی می‌شود

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما| نمایندگان مجلس با بررسی لایحه «حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف» با قید یک فوریت موافقت کردند، این در حالی است که دوفوریت بررسی این لایحه به صحن رفته بود.
یک فوریت بررسی این این لایحه با هدف «بررسی دقیق‌تر» و با 185 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. اما نمایندگان، با بررسی دوفوریت لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف با 133 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 11رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
نماینده دولت درباره این لایجه در جلسه دیروز گفت: لایحه‌ای که اکنون تقدیم شده برگرفته از ساعت‌ها تلاش و بررسی مبانی فکری و دینی و اجتماعی است که مورد نظر سران محترم قوا بوده و توسط قوه قضائیه تهیه و با اصلاحاتی اکنون ارائه شده است تا آنچه را که این روزها توسط اکثریتی از اقلیت غافل به عنوان خودنمایی و بی‌توجهی به هنجارهای اسلامی صورت می‌گیرد دعوت و تذکر و نهایتاً جرایم مالی و محدودیت‌های اجتماعی به خود آیند و از بازیچه شدن برای معاندین دست بردارند.

یک فوریت بررسی این این لایحه با هدف «بررسی دقیق‌تر» و با 185 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. اما نمایندگان، با بررسی دوفوریت لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف با 133 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 11رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند

او ادامه داد: در بخش دیگری از لایحه، با اقلیتی معاند که احکام دینی را به سخره گرفته‌اند پس از توجه و تذکر لازم که روش اسلام در جذب افراد است در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت. نماینده دولت گفت: همچنین در این لایحه محیط‌های صنفی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی که محل حضور یا مراجعه افراد است، در صورت عدم رعایت هنجارها، سیسات عدم ارائه خدمات به چنین افرادی به کار گرفته می‌شود.
«فاطمه قاسم‌پور»، رئیس فراکسیون زنان که یکی از موافقان دو فوریت این لایحه بود، گفت: علاوه بر اهتمام به معیشت و گره گشایی از مشکلات اقتصاد مردم که از وجوه ممتاز مجلس یازدهم بوده نسبت به اجرای احکام دینی در جامعه، اقدام عاجل خواهیم داشت. او گفت: بررسی دوفوریت این لایحه یک فرصت برای اجماع اتخاذ فرهنگی واحد است البته نکاتی نسبت به این لایحه توسط برخی از کارشناسان مطرح شده اما بررسی این مسئله در کمیسیون های تخصصی مجلس فرصتی برای کارشناسی عالمانه است. لایحه براساس رویکرد تعزیری نوشته شده و از انتقاداتی که در فضای کارشناسی و مجلس نسبت به لایحه هست همین اتخاذ صرف رویکرد سلبی است اما در کنار آن رویکرد ایجابی و فرهنگی بسیار مهم است و در مجلس فرصت داریم تا به آن ها بپردازیم.
اما «شیوا قاسمی‌پور» نماینده مریوان که به عنوان مخالف صحبت کرد، با بیان اینکه کسی در مجلس مخالف لایحه حجاب نیست، گفت: مخالفت به دلیل عدم بازدارندگی این لایحه است و به نظر می‌رسد کسانی که آن را تدوین کرده‌اند، فهم درستی از دین نداشته‌اند. او ادامه داد: لایحه حمایت از عفاف و حجاب باید جامعه را به سمت سلامت و صلاح ببرد و اینکه با قانون مجازات اسلامی، قانون اساسی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، با فوریت آن مخالفت کرده‌ام چرا که اگر با این محتوا به تصویب برسد به واسطه این تضادها با تنش‌های زیاد در کنار عدم اجرای قانون مواجه می‌شویم.
نماینده مریوان همچنین با بیان اینکه لایحه نباید برای زنان محجبه محدودیت ایجاد کند، اظهار داشت: زمانی زنان ما در پشت جبهه‌های جنگ دفاع جانانه داشتند و امروز نباید مقابل آنها ایستاد و بخشی از جامعه را دارای تنش کرد تا نگاه جهانی نیز به ما تغییر کند. لایحه ای کارشناسی شده به مجلس بیاید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر