پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افغانستان به مسئولیتش درباره هیرمند عمل کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

افغانستان به مسئولیتش درباره هیرمند عمل کند

کنعانی: اصل برای ما این است که دو طرف زمینۀ اجرای معاهده ۱۳۵۱ را فراهم کنند و گفتگوهای خوبی در سطوح مختلف انجام شد؛ توافق شد طرف افغانستانی گام‌های مثبت جدیدی بردارد





افغانستان به مسئولیتش درباره هیرمند عمل کند

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما| سخنگوی دستگاه دیپلماسی بر لزوم قبول مسئولیت افغانستان در قبال رودخانۀ هیرمند تأکید کرد و از طالبان خواست تا به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند. او همچنین گفت که جزایر سه‌گانۀ خلیج فارس، جزء لاینفک خاک ایران است.

 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: در ارتباط با حقابه موضع ایران مبنی‌بر این است که ما انتظار داریم بر مبنای موافقتنامۀ سال 1351 حقابۀ ایران تحویل داده شود. در طول سال‌های گذشته این اتفاقات را شاهد نبودیم، مذاکراتی با مقامات حکومت سرپرستی افغانستان انجام شد و ایران بر ضرورت التزام دولت موقت افغانستان تأکید داشت.
او ادامه داد: مطابق دستور رئیس‌جمهوری، هیأت عالی‌رتبه‌ای از ایران به افغانستان سفر کردند. در این مرحله مایل به انجام مسائل رسانه‌ای نبودیم. اصل برای ما این است که دو طرف زمینه اجرای این معاهده را فراهم کنند و گفتگوهای خوبی در سطوح مختلف انجام شد. توافق شد طرف افغانستانی گام‌های مثبت جدیدی بردارد. ما مبتنی بر سیاست همسایگی و ضرورت حفظ فضای مثبت میان دو کشور انتظار داریم مقامات دولت افغانستان نسبت به این معاهده مسئولانه عمل کنند و حسن‌نیت خود را نشان دهند.
اگرچه پیش از این حکومت طالبان اعلام کرده بود که اجازۀ بازدید کارشناسان ایرانی از تأسیسات آبی و سدهای این کشور را نمی‌دهد، اما ظاهراً کارشناسان ایرانی، دست‌کم برای مذاکره به افغانستان رفته‌اند. پیش از این نیز امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز دربارۀ آغاز مذاکرات با هیأت حاکمۀ افغانستان خبر داده بود.

کنعانی: در راستای تأمین منافع ملت ایران، طرف ایرانی هیچ‌گاه میز مذاکره برجام را ترک نکرد و برای انجام مذاکرات جدی جهت ب‌ نتیجه رسیدن همواره آمادگی خود را نشان داد و ملاک ما هم عملکرد طرف مقابل بوده است، نه تحلیل‌های رسانه‌ای

جزایر سه‌گانه جزء ابدی خاک ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به بیانیۀ نشست ۱۵۶ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با تأکید مجدد بر مواضع همیشگی کشورمان، جزایر سه‌گانۀ ایرانی (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و با تأکید بر راهبرد منطقه‌ای و سیاست مبنایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص تقویت و تعمیق مناسبات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و توسعۀ اصل همسایگی، ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه با نگاه به آینده و به‌دور از ادبیات سنتی گذشته، چارچوب‌های نوینی را برای همکاری در منطقه بنا نهند.
او روند تحولات ماه‌های اخیر در منطقه را امیدبخش و در چارچوب منافع تمامی کشورهای این حوزه دانست و افزود: کشورهای این حوزه در پیشبرد منافع منطقه دارای مسئولیت جمعی هستند و ایران همواره از گفتگو و همکاری کشورهای حوزۀ خلیج فارس به‌عنوان شرکای منطقه‌ای حمایت کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اشارۀ بیانیۀ این شورا درخصوص موضوعات مرتبط با برنامۀ هسته‌ای کشورمان را ناوارد دانست و اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق و تکالیف خود وفق معاهدۀ عدم اشاعه و موافقتنامۀ جامع، پادمان برنامۀ صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در تعامل با کشورهای ذی‌ربط و در همکاری با آژانس پی می‌گیرد.
کنعانی در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ارادۀ جدی خود را برای نیل به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در همکاری با همسایگان و برادران خود در شورای همکاری خلیج فارس، اعلام می‌دارد.
ملاک ما در مذاکرات عملکرد طرف مقابل بوده است
سخنگوی وزارت امور خارجه دربارۀ تبادل پیام‌ها و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و گمانه‌زنی‌های اخیر درخصوص برجام گفت: در راستای تأمین منافع ملت ایران، طرف ایرانی هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد و برای انجام مذاکرات جدی جهت به‌نتیجه رسیدن همواره آمادگی خود را نشان داد و ملاک ما هم عملکرد طرف مقابل بوده است، نه تحلیل‌های رسانه‌ای.
کنعانی گفت: ما در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه‌های اصولی و روشن داریم. همان‌طور که اعلام شده است ایران ضمن اینکه سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط با همسایگان را سرلوحۀ کار خودش قرار داده است، اما هیچ‌گاه فرآیندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده و تبادل پیام‌ها در سطوح مختلف از طریق طرف‌های واسطه و کشورهای دوست با طرف‌های مقابل ادامه دارد.
او اضافه کرد: دولت سیزدهم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست واضحی را اعلام کرده است و برجام، همۀ موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه تنها یکی از موضوعات است. در ارتباط با توافق هم بارها اعلام شده است که هرگونه توافقی علاوه‌بر منویات محکم مقام معظم رهبری، همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به‌منظور تأمین منافع حداکثری کشور مورد توجه جدی ماست.
مذاکرات با آمریکا برای تبادل زندانیان از طریق واسطه‌ها ادامه دارد
کنعانی دربارۀ موضوع تبادل زندانیان با آمریکا گفت که این مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد.
او ادامه داد: امیدواریم که شاهد این اتفاق باشیم، ما همۀ تلاش‌های لازم را با نگاه به جنبۀ انسانی انجام دادیم و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد. درصورتی‌که طرف مقابل هم همین جدیت را نشان دهد، این رخداد می‌تواند در آیندۀ نزدیک اتفاق بیفتد. این به طرف مقابل بستگی دارد. از نگاه ایران می‌تواند این موضوع نزدیک باشد.
تلاش‌ها برای آزادسازی پول‌های ایران ادامه دارد
او دربارۀ آزادسازی پول‌های ایران گفت: پیگیری‌های ما از مسیرهای مختلف ادامه دارد، همان‌طور که در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها از حداکثر ظرفیت دیپلماتیک برای تحقق منافع حداکثری تلاش می‌کنیم. در ارتباط با دارایی‌های ایران که عمدتاً با فشارهای غیرقانونی آمریکا این دارایی‌ها بلوکه شده است، مستقیم با کشورهای ذی‌ربط گفتگو می‌کنیم. در این ارتباط تلاش‌ها ادامه دارد و گام‌های مؤثری برداشته شده است. این روند مورد اهتمام دولت است. ما مایلیم روند کار با جدیت ادامه پیدا کند. مایلیم که دستاوردهای این تلاش‌ها را در مقاطع آتی به اطلاع برسانیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر