پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فوتبال برای همۀ کودکان اسکاتلند!

چطور همکاری دولت و نهادهای مدنی می‌تواند به آموزش همگانی کمک کند؟

فوتبال برای همۀ کودکان اسکاتلند!

انجمن فوتبال اسکاتلند گفته است که استراتژی آنها در یک جمله «فوتبال برای همه» است





فوتبال برای همۀ کودکان اسکاتلند!

۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۳۴

دولت جدید اسکاتلند تعهد داده است که نه تنها آموزش کودکان را رایگان و همگانی و باکیفیت نگه دارد، بلکه در ادامۀ تلاش دولت محلی پیشین در فراهم‌کردن غذای رایگان و کلاس‌های موسیقی رایگان در مدارس، حتی فعالیت‌های بعد از مدرسه و باشگاه‌های تعطیلات را نیز از نظر مالی تأمین کند. همکاری جدید میان انجمن فوتبال اسکاتلند و دولت پیشرو حمزه یوسف، نخست‌وزیر این کشور، در همین راستا است.

در ابتکار مشترک و جدیدی که میان دولت اسکاتلند و انجمن فوتبال این کشور شکل گرفته است، تعداد زیادی از باشگاه‌های فوتبال از بودجۀ 2 میلیون پوندی که دولت برای فعالیت‌های بعد از مدرسه و تعطیلات کودکان در نظر گرفته استفاده می‌کنند.
این طرح در سال 2021 به‌صورت آزمایشی توسط آکادمی فوتبال اِیر (AUFA) در اسکاتلند اجرا شد و نتایج موفقیت‌آمیز آن باعث شد دولت طرح را در سطح ملی اجرا کند و این آکادمی نیز از راه همکاری با انجمن فوتبال، تجربۀ خود را به دیگر باشگاه‌ها انتقال دهد. این‌گونه هم نهادهای فوتبال توانمند می‌شوند و هم کودکان از نتایج طرح، در راستای خیر عمومی و آموزش همگانی، بهره می‌برند.
طراحی این پروژه به این شکل است که آکادمی AUFA خوشه‌ای از کلاس‌ها و فعالیت‌های بعد از مدرسه یا ویژۀ آخر هفته‌ها و تعطیلات را تدارک دیده است که مدارس ابتدایی دولتی و نهادهای محلی را در ارائه این خدمات کودکان یاری می‌دهد و حمایت مالی می‌کند. کودکانی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، از غذای رایگان، کلاس‌های فوتبال، کارگاه‌های ورزشی و حتی کلاس‌های درسی-آموزشی بهره‌مند می‌شوند.
بهره‌مندان از این طرح همگانی تنها کودکان نیستند، بلکه والدین کودکان و حتی پرستاران کودکان می‌توانند در کلاس‌های مهارت‌آموزی و کاریابی، و همچنین آموزش مربی‌گری فوتبال شرکت کنند و بعد از پایان دوره‌ها برای فرصت‌های شغلی‌ باشگاه‌ها اقدام کنند.

طراحی این پروژه چنین است که آکادمی AUFA خوشه‌ای از کلاس‌ها و فعالیت‌های بعد از مدرسه یا ویژۀ آخر هفته‌ها و تعطیلات را تدارک دیده و مدارس ابتدایی دولتی و نهادهای محلی را در ارائۀ آنها به کودکان یاری می‌دهد و حمایت مالی می‌کند.

در پایان طرح، دولت از آکادمی AUFA و انجمن فوتبال خواسته است که گزارش مشترکی را با عنوان «بازگشت اجتماعی سرمایه‌گذاری» تهیه کنند و به دولت ارائه دهند. هدف دولت از انجام این طرح سرمایه‌گذاری بر مراقبت و رفاه اجتماعی کودکان، و ترویج همکاری میان نهادهای صنفی و محلی با نهادهای دولتی آموزش است.
انجمن فوتبال اسکاتلند گفته است که استراتژی آنها در یک جمله «فوتبال برای همه» است. در چشم‌انداز این سازمان دسترسی به فوتبال و آموزش آن باید حقی همگانی فارغ از وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده‌ها باشد. سخنگوی این انجمن گفته است وقتی کمک کنیم قدرتِ بازی فوتبال در مردم ریشه بگیرد، روحیۀ ایجادشده زندگی‌ها را متحول می‌کند و فعالیت‌های فیزیکی که به سلامت جسمان و روانی می‌انجامند، در تمامی سطوح بیشتر خواهند شد. این سخنگو می‌گوید:
«ما موانع موجود بر سر فوتبال بازی کردن را هم برای کودکان و هم برای خانواده‌های آنها حذف می‌کنیم. ما پیوندهای موجود میان باشگاه‌های فوتبال و جوامع محلی را تقویت و مستحکم می‌کنیم.»
بسیاری از باشگاه‌های فوتبال بریتانیا به‌صورت تاریخی ریشه در جوامع محلی، تعلق آنها به محله و علاقۀ آنها به فعالیت جمعی و گروهی دارند. اقشار متنوع از طبقۀ کارگر در شکل‌گیری و توسعۀ این باشگاه‌ها نقش داشته‌اند و زمانی حتی اداره‌کنندگان آن بوده‌اند. دولت اسکاتلند معتقد است پروژه‌هایی از این دست هم نقش جوامع محلی را در تصمیم‌گیری و مشارکت بالا می‌برد، هم سرمایه‌گذاری دولت بر روی آنها باعث می‌شود همگان از منافع طرح‌ها و برنامه‌ها برخوردار شوند، هم شیوه‌های مبتکرانه و جدید به حوزۀ آموزش همگانی راه پیدا کند.
حمزه یوسف دربارۀ چرایی اجرای طرح‌هایی از این دست گفته است: «ما باید با فقر کودکان در تمامی اشکال آن مبارزه کنیم. هزینه‌های زندگی و معیشت بالا رفته و در چنین فشاری کمک به خانواده‌ها و مراقبت از کودکان اولویت‌های کلیدی دولت است.» او ادامه می‌دهد که اقتصاد کشور باید برپایۀ سلامت شهروندان اداره شود. دولت می‌تواند از سلامت غذایی کودکان اطمینان حاصل کند، چرا که هم در مدرسه و هم بعد از مدرسه غذای سالم و مقوی به کودکان خواهد رسید و فشار اقتصادی تأثیری بر امنیت و سلامت غذایی کودکان نخواهد گذاشت. آنها به ارتباط باهم و دوستی‌های سالم ترویج می‌شوند و می‌توان با کلیشه‌ها و تبعیض‌های جنسیتی و قومیتی در فوتبال نیز مبارزه کرد.
حمزه یوسف 38 ساله دولت را بعد از استعفای نیکلا استرجن، نخست‌وزیر پیشین اسکاتلند، به‌دست گرفت. برای اولین‌بار در تاریخ اسکاتلند زنان بیشتری نسبت به مردان در دولت او حضور دارند. سلامت، مراقبت و رفاه اجتماعی همگانی در صدر تعهدات او برای تشکیل دولت محلی اسکاتلند بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *