بایگانی مطالب : گزارش روز
طبیعت را به کودکان پس دهید
وقتی از نمای نزدیک به کارها و آثار و فعالیتهای «عبدالحسین وهابزاده» نگاه کنیم، سه چهره از او نمایان میشود. وهابزادهای که معلم دانشگاه است و سالها به تدریس بومشناسی و تکامل مشغول بوده است؛ چهرهای که شاید دیگر از ذهن بسیاری افراد مگر دانشآموختگان خوشحافظهٔ سالهای دور دانشگاه فردوسی مشهد، محو شده است و جایش را به وهابزادهٔ مترجم داده است. او ۲۶ عنوان کتاب را در بیش از چهار دهه به فارسی ترجمه کرده که حجم آنها از هشت هزار صفحه گذشته است. در کسوت مترجم، وهابزاده پیگیر پروژهای بلندمدت برای آشنایی دانشجویان و پژوهشگران علومزیستی با کتابهای مهم در موضوعات اساسی حوزهٔ بومشناسی، محیطزیست، تکامل و رفتارشناسی بوده است. او آثار مهمی مانند «بهار خاموش»، «اژدهای بهشتی»، «مبانی محیطزیست»، «مقدمهای بر اکولوژی رفتار»، «تنوع حیات»، «شناخت محیطزیست»، «سوسیوبیولوژی»، «طراحی با طبیعت»، «بومشناسی: مطالعهٔ تجربی توزیع و فراوانی»، «تکامل»، «کودکوطبیعت»، «در سایهٔ انسان» و «حقِ مادرزاد» را به زبان فارسی برای خوانندگان مهیا ساخته است. گرچه او امروز متفکر و مترجم نامداری در حوزهٔ محیطزیست ایران بهشمار میآید، اما ماندن در محیطهای آکادمیک و پیوند غیرمستقیم با مخاطبان بهواسطهٔ کتابهایش هرگز غوغای درونی و ذهن خلاق و تیزبینش را تسلی نبخشید. امروز جامعهٔ ایران او را در قامت کنشگری اجتماعی برای خلق ایده و تأسیس مدرسهٔ طبیعت ایرانی میشناسد. او میگوید همیشه دوست داشته با کودکان کار کند و ذهش بهتازگی معطوف به موضوع کودک و طبیعت نشده است و تقریباً از زمانیکه در دانشگاه بومشناسی میخوانده است، تحتتأثیر کتاب «بومشناسی تخیلات کودکی» از «ادیت کاب»، به اهمیت تجربهٔ طبیعت در کودکی فکر میکرده است. با او دربارهٔ ایدهاش که اکنون فراگیر شده است و توانسته عدهٔ زیادی از خانوادههای ایرانی را دربارهٔ موضوع کودکی و تجربهٔ طبیعت و اهمیت فعالیتهای ساختارنیافته و بازی آزاد بر بستر طبیعت حساس کند و لشکری مشتاق از کنشگران را برای تحقق ایدهٔ مدرسهٔ طبیعت بسیج کند تا طبیعت را برای کودکان پس بگیرند، به گفتوگو نشستیم.
آموزش در مدارس سنگی و گلی ادامه دارد
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود حدود ۷۳۲۰ مدرسه عشایری از نوسازی، بهسازی و مقاومسازی مدارس عشایری با کمک سازمان نوسازی مدارس خبر داد.
بارش برف و باران امروز ادامه دارد
سازمان هواشناسی برای امروز باراش برف و باران را در اغلب مناطق کشور پیشبینی کرد.
انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان
|پیام ما| بهمن امسال، برخلاف ماههای پیش از خود، با برف و باران همراه شد. بارشی که بی دردسر هم نبود. علاوهبر مشکلاتی که بارشهای هفتهٔ نخست بهمن بهویژه در جادههای روستایی کشور و در استانهای شمالغربی پیش آورد، در هفتهٔ دوم بهمن، برف راه دسترسی به ۱۶۰ روستای استان لرستان را مسدود کرد و البته در ۲۱ استان دیگر نیز همچنان با شدت میبارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اما اعلام کرده است که خوشبختانه بارش برف تاکنون منجر به قطع دسترسی شهروندان به برق، آب و گاز نشده است؛ اما تداوم بارشها احتمال افزایش جادههای مسدود را زیاد میکند و موجب کندی بازگشایی جادهها میشود. این درحالیاست که سازمان هواشناسی میگوید برودت هوا و بارشهای زمستانی حداقل تا پایان هفته، میهمان ۲۲ استان کشور خواهد بود.
بساط گواهی پولی مسئولیت اجتماعی باید جمع شود
دبیر تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی، مهمترین مسئولیت اجتماعی این است که بساط همایشها و جشنوارههایی که همگی نام ملی و بین المللی به همراه دارند و کاسبکارانه به دنبال گواهی فروشی هستند، برچیده شود.
تنبیه بدنی به هر نحوی، خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: تنبیه بدنی به هر نحوی،خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است و موارد بسیار اندک تنبیه بدنی در کمتر از ۲۴ ساعت بررسی و افراد خاطی به هیأت رسیدگی معرفی شدند.
سردرگمی محصلان مادرایرانی در مدارس
خبری که در رسانههای محلی سیستانوبلوچستان منتشر شد، تلخ و کوتاه بود. یک دانشآموز دختر پایه دهمی بهدلیل نداشتن شناسنامه از تحصیل بازماند. آنطور که کاربران در فضای مجازی میگویند «آمنه» از پدری پاکستانی و مادری ایرانی از شهر «جالْق» شهرستان «گلشن» با وجود معدل بیست به پایهٔ یازدهم نرسید؛ چون مهمترین مدرک هویتی یعنی شناسنامه را نداشت. او البته تنها نیست و شش برادر و یک خواهرش هم فاقد شناسنامهاند. این مشکل که سالهاست دامن افراد زیادی را در این استان گرفته و به گفتهٔ یک منبع آگاه در ادارهٔ آموزشوپرورش فنوج، در مناطق جنوبی استان مثل «دشتیاری» و «زرآباد» بیشتر بهچشم میخورد. این منبع آگاه دربارهٔ شیوهٔ تحصیل دانشآموزان مادرایرانی میگوید: «طبق قانون دانشآموزان تا پایهٔ دهم میتوانند با نامهٔ فرمانداری بهعنوان ایرانیان فاقد شناسنامه درس بخوانند، اما پس از آن چون اغلب از مادران ایرانی و پدران خارجی هستند، اتباع به حساب میآیند و فقط با نامهٔ ادارهٔ امور اتباع میتوانند ادامه تحصیل دهند؛ اما چون مدارکی برای اثبات هویتشان ندارد، ترک تحصیل کرده و بازمانده از تحصیل به حساب میآیند.» البته «حسن بروشکی»، رئیس ادارهکل آموزشوپروش استان سیستانوبلوچستان نهفقط روایت بازماندگی از تحصیل «آمنه» را تکذیب میکند بلکه به «پیام ما» میگوید: «آموزشوپروش امکان تحصیل دانشآموزان مادر ایرانی را تا پایان دورهٔ تحصیلشان با نامهٔ فرمانداری فراهم کرده و اگر کسی از تحصیل بازمانده، خودش برای ثبتنام در مدرسه مراجعه نکرده است.»
اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسبوکاری مردم و نوآوران
مدیر کسب و کار راهکار گفت: اکوسیستم فناوری که پایه و اساس آن تکنولوژی است، طی ۱۰ سال گذشته بسیار تغییر کرده و آنچه که مردم در سطح کاربردپذیری با آن ارتباط نزدیکی گرفتند و از مشتاقان فناوری تبدیل به مصرفکنندگان فناوری و محصولات آنها شدند، حوزه اقتصاد دیجیتال است. حوزه اکوسیستم استارتاپی طی ۱۲ سال گذشته آشتی کسبوکاری را میان مردم و نوآوران این فضا ایجاد کرد.
مسافران قطار مرگ
سالانه نزدیک به نیم میلیون مهاجر از کشورهای آمریکای مرکزی مخفیانه سوار قطارهای باربری در حال حرکت میشوند تا به رغم تمامی خطرهای ممکن خود را برای زندگی بهتر به ایالات متحده آمریکا برسانند. گروهی از زنان مکزیک که داوطلبانه جان خود را برای رساندن آب و غذا به این کارگران به خطر میانداختند، حالا گردانندگان یکی از نهادهای مدنی الگوبخش هستند که موضوع فیلمهای مستند و برنده جوایز زیادی شده است.
چتر سیاه بر آسمان اهواز
آسمان اهواز بازهم «دودی» شده است. اینبار اما دود غلیظ از خودسوزیهای هورالعظیم نیست که بر برخی شهرهای خوزستان سایه انداخته، حالا سوزاندن مزارع نیشکر است که آسمان را تیره و تار کرده است. آلودگی هوای خوزستان، از اوایل آبانماه شروع شده و در روزهای اخیر شدت یافته است. بیشترین آلودگی در اهواز، مرکز این استان، گزارش شده است. شرایط «ناسالم» هوا که از هفتۀ گذشته در اهواز تداوم داشته، در روزهای جمعه و شنبه افزایشی بوده و به شرایط «بسیار ناسالم» رسیده است. از سوی دیگر تعطیل نشدن مدارس توسط کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان، نارضایتی بسیاری از شهروندان را بهدنبال داشته است.