پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برف، آبخوان‌ها را نجات داد

کاهش موقت نگرانی‌ها درباره منابع آب با افزایش بارش برف و باران در استان‌های کشور

برف، آبخوان‌ها را نجات داد

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان از آن دارد که سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز اصلی در هفته چهارم بهمن ماه امسال رشد داشته است





برف، آبخوان‌ها را نجات داد

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۹

افزایش بارش باران و برف در روزهای گذشته موجی از امید را در فضای اجتماعی شکل داده است. بهبود وضعیت آبخوان ها هر چند نشان می دهد که به طور موقت کمبود منابع آب از وضعیت نگران کننده دور شده اما این بهبود لزوما به معنای فع مسئله کمبود منابع آب زیرزمینی نیست. در همین رابطه مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تا حد چشمگیری به بهتر شدن وضعیت آبخوان‌ها در برخی استان‌ها شده که برف بیشتری دریافت کرده‌اند، به «ایسنا» گفت: با وجود کمبود ۲۰ میلیمتری بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت با ذوب ذخایر برفی، بارندگی‌ها بیشتر از میانگین بلندمدت می‌شوند.

 

آبخوان‌ها همان سفره‌های آب زیرزمینی هستند که در حوزه‌های آبخیز قرار دارند. در واقع آبخوان‌داری به معنای مدیریت آبخوان‌ها است. اراضی دشت‌ها در آبخوان‌ها قرار گرفته‌اند و چاه‌های حفر شده در دشت‌ها از آبخوان‌ها بهره‌برداری می‌کنند. در پی حفر بی رویه چاه و برداشت زیاد آب از آبخوان‌ها و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مشکلات بسیار زیادی همچون فرونشست زمین را به وجود آورده است اما بارندگی‌های اخیر تا حدودی به بهبود وضعیت آبخوان‌ها کمک کرده است و به گفته مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری آبخوان‌ها در استان‌هایی همچون شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ناحیه رویشی زاگرس و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و بهترین وضعیت خود برسند.
به گزارش ایسنا، بیانی با توجه به بارندگی‌های اخیر درباره میزان بارندگی‌ها و ذخایر آب در آبخوان‌ها اظهار کرد: میزان بارندگی‌های کشور تاکنون بدون در نظر گرفتن برف‌های ذوب نشده نزدیک به ۱۰۰ میلیمتر ثبت شده این در حالیست که میانگین بارندگی‌ها در بلندمدت حدود ۱۲۰ میلیمتر است بنابراین در حال حاضر نسبت به بلندمدت حدود ۲۰ میلیمتر کمبود بارش داریم اما اگر ذخایر برفی نیز ذوب شوند، پیش‌بینی می‌شود که میزان بارندگی‌ها بیشتر از میانگین بلندمدت شود.
او افزود: محدوده خط برف کشور در حال حاضر ۴۰ میلیون هکتار است، در صورتی که طی چهار سال گذشته مساحتی که در کشور برف دریافت می‌کرد ۱۴ میلیون هکتار بود و اگر میانگین ارتفاع برفی که در کشور ثبت شده است نزدیک به ۵۰ سانتیمتر باشد، در ۴۰ میلیون هکتار، میلیاردها لیتر آب به‌صورت برف ذخیره می‌شود.

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان از آن دارد که سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز اصلی در هفته چهارم بهمن ماه امسال رشد داشته است

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید بر نفوذ آب‌های زیرزمینی در آبخوان‌ها توسط پوشش گیاهی، جنگل‌کاری، جنگل‌های طبیعی در کشور همچنین اراضی دیم موجود به عنوان مسئله‌ای مهم اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های کشور شرایط برای کشاورزی دیم می‌تواند دوباره فراهم شود و حتی می‌توانیم از بذر هیبرید برای تولید گندم استفاده کنیم و با کمک آن در کاشت گندم به خودکفایی برسیم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا مناسب بودن بارندگی‌های اخیر به معنای پر شدن آبخوان‌ها و آب‌های زیرزمینی و رفع کمبود آب است یا خیر؟ اظهار کرد: تقریبا ۵۰ درصد از بارندگی‌ها تبخیر می‌شود، ۲۵ درصد به‌صورت روان‌آب و ۲۵ درصد نیز در زمین نفوذ می‌کند البته چون بیشترین میزان بارندگی در کشور در فصل زمستان رخ می‌دهد بنابراین میزان تبخیر کمتر از ۵۰ درصد است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: عملیات آبخیزداری نیز در هر هکتار ۵۲۰ متر مکعب آب نفوذ می‌دهد. جنگل‌ها و عرصه‌های مرتعی نیز که مساحت آن‌ها حدود ۸۲ میلیون هکتار است. حدود ۵۰ میلیون هکتار از این میزان، عرصه‌های مرتعی درجه یک و درجه دو هستند و در هر هکتار مرتع نیز نزدیک به ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمکعب آب نفوذ می‌کند.
بیانی با تاکید بر درجه یک و دو بودن بیشتر مراتع کشور گفت: باتوجه به میزان بارش برف و باران طی زمستان، برف و باران در برخورد به پوشش گیاهی با سرعت کمتری جاری می‌شوند بنابراین به‌تدریج در خاک نفوذ می‌کنند.
او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری آبخوان‌ها در استان‌هایی همچون شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ناحیه رویشی زاگرس و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به بهترین وضعیت خود برسند.
بیانی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نیز آب‌های پشت سد تقریبا به ۴۰ درصد رسیده است و با بارندگی‌ها، روان‌آب‌ها و ذوب برف‌ها وضعیت بهتر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که بارندگی‌ها در زمستان جاری نسبت به بلندمدت و سال‌های گذشته بهتر باشد.
*فلات مرکزی دارای بیشترین پوشش برفی
از سوی دیگر بر اساس گزارش «مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی» سطح پوشش برفی در همه حوضه‌های آبریز طی هفته چهارم بهمن ماه امسال افزایش یافته به طوری که سطح پوشش برفی حوضه‌ آبریز فلات مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.
به گزارش ایرنا، سطح پوشش برفی کشور یکی از شاخص‌های تامین آب مورد نیاز است و هرچه این سطح افزایشی باشد نشان از بهتر شدن وضعیت تامین آب است.
تازه‌ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان از آن دارد که سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز اصلی در هفته چهارم بهمن ماه امسال رشد داشته است.
حوضه آبریز فلات مرکزی از بین سایر حوضه‌های آبریز اصلی بالاترین میزان رشد سطح پوشش برفی را دارد.
براین‌اساس سطح پوشش برفی حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای آذرماه تا ۲۱ بهمن ماه در حالی به ۱۳۴ هزار و ۳۸۹ کیلومتر رسیده که در مدت مشابه پارسال این رقم ۴۶ هزار و ۷۲ کیلومتر بوده است. میانگین ۱۶ساله سطح پوشش برفی این حوضه آبریز نیز ۶۲ هزار و ۱۵۲ کیلومتر بوده است.
سطح پوشش برفی حوضه آبریز دریای خزر در هفته چهارم بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش روبرو شده است. پارسال سطح پوشش برفی این حوضه آبریز ۹۶ هزار و ۸۰۲ کیلومتر بوده که امسال به رقم ۱۲۷ هزار و ۲۸۱ کیلومتر افزایش ‌یافته است.
میانگین ۱۶ساله سطح پوشش برفی حوضه آبریز دریای خزر۸۲ هزار و ۶۱ کیلومتر بوده است.
وضعیت سطح پوشش برفی حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم با افزایش همراه شده است.
سطح پوشش برفی این حوضه آبریز در حالی در هفته چهارم بهمن‌ماه امسال به رقم ۸۷هزار و ۵۶۶ کیلومتر رسیده که این میزان در مدت مشابه پارسال عدد ۶۶ هزار و ۵۸ کیلومتر را نشان می‌دهد.
میانگین ۱۶ساله سطح پوشش برفی حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان هم ۴۴ هزار و ۱۸۰ کیلومتر بوده است.
سطح پوشش برفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه امسال با افزایش روبرو شده به‌گونه‌ای که در هفته چهارم بهمن ماه این سطح عدد ۴۷ هزار و ۲۹۶ کیلومتر را نشان می‌دهد.
پارسال سطح پوشش برفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۵ هزار و ۱۹۳ کیلومتر بوده است و این میزان در مدت ۱۶ساله اخیر عدد ۲۹ هزار و ۴۹۷ کیلومتر بوده است.
سطح پوشش برفی حوضه آبریز قره قوم در هفته چهارم بهمن‌ماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال با افزایش روبرو شده است. پارسال سطح پوشش برفی در حوضه آبریز قره قوم ۵ هزار و ۶۳۹ کیلومتر بود که امسال این میزان به رقم ۱۲ هزار و ۴۳۸ کیلومتر افزایش ‌یافته و نیز نسبت به دوره ۱۵ساله اخیر افزایش دارد. وضعیت سطح پوشش برفی در حوضه آبریز مرزی شرق هم نسبت به پارسال با رشد همراه شده است و درحالی‌که امسال این سطح ۲ هزار و ۸۴ کیلومتر است، پارسال ۳۵۱ کیلومتر بوده است. میانگین ۱۵ساله سطح پوشش برفی حوضه آبریز مرزی شرق هم ۳ هزار و ۳۴۰ کیلومتر بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *