پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کوهرنگ زیر برف

«پیام ما» در گفت‌وگو با منابع محلی آخرین وضعیت بارش سنگین برف در استان چهارمحال و بختیاری را بررسی می‌کند

کوهرنگ زیر برف

شهرها و روستاهای ارتفاعات «زردکوه» در وضعیت قرمز قرار گرفتند





کوهرنگ زیر برف

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۲۶

همزمان با هشدارهای تغییر شرایط جوی و ورود سامانه‌های بارشی سنگین با نزول برف و باران در سراسر کشور از نیمه بهمن، استان چهارمحال و بختیاری درگیر ورود 4 سامانه بارشی ممتد شد. سامانه‌های بارشی که همراه با وزش شدید باد و کولاک بود علاوه بر انباشت برف، با رخداد بهمن‌های متعدد در روستاها و شهرهای مرتفع این استان به‌ویژه شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد این شهرستان و روستاهایش را در وضعیت قرمز و استان و وزارت کشور را در شرایط آماده‌باش کامل قرار داد. در زمان تنظیم این گزارش مسیرهای دسترسی به این شهرستان عمدتا مسدود است و جز تصاویر هوایی و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی اطلاعات چندانی از وضعیت اهالی در دسترس نیست. مدیران چهارمحال و بختیاری می‌گویند تاکنون گزارشی از خسارت‌های شدید مالی و جانی از سوی بخشداران و دهیاران دریافت نکرده‌اند اما ارتفاع بیش از 3 و نیم متر برف در این مناطق، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی ایجاد کرده است.

 

چهارمحال و بختیاری، استانی که حتی در سال‌های خشک ایران معمولا شرایط بهتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه می‌کرد، اکنون با هجوم 4 سامانه بارشی سنگین، رکود نزولات آسمانی 20 سال اخیر خود را شکست. گرچه این خبر به خودی خود می‌توانست نه تنها برای این استان بلکه برای استان‌های همجوار مانند اصفهان نیز خبر خوبی تلقی شود اما میزان بارش تعداد زیادی از روستاهای شهر چلگرد و شهرستان کوهرنگ را نه تنها با مشکل دسترسی مواجه کرده است بلکه بنا به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی و تایید مسئولان این استان، برخی سقف ساختمان‌های فرسوده، دامداری‌ها و مرغداری‌ها و شیروانی مغازه‌ها در اثر بارگذاری سنگین تخریب شده‌اند.

یکی از اهالی کوهرنگ: چند خانه با ریختگی سقف در بخش‌هایی مواجه شدند و ورود به خانه آن‌ها نزدیک به دو روز طول کشید. برف‌روبی در روستا با دست انجام می‌شود و بیشتر از اینکه تلاش کنیم برف را از کوچه‌ها و خیابان‌ها پاک کنیم باید بام خانه‌ها را تمیز کنیم. چون احتمال دارد سقف‌ها فروبریزند

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی این استان، ایستگاه‌های پایش تا تاریخ 24 بهمن، یعنی پس از ورود دومین سامانه بارشی به استان، ارتفاع برف در کوهرنگ ۱۳۵سانتی‌متر، شهرکرد ۲۸/۶ میلی‌متر باران، ۹ سانتی‌متر برف، بروجن ۱۷/۹ میلی‌متر باران، برف ۱۰ سانتی‌متر، لردگان ۴۵/۵ میلی‌متر باران، کوهرنگ ۹۱/۶ میلی‌متر باران، برف ۷۵ سانتی‌متر، اردل ۴۴/۹ میلی‌متر باران، برف ۲ سانتی‌متر، فارسان ۴۲/۵ میلی‌متر باران، برف ۲۲ سانتی‌متر، سامان، ۳۳/۵ میلی‌متر باران، برف ۳ سانتی‌متر، بن ۴۰/۳ میلی‌متر باران، شلمزار ۵۲/۶ میلی‌متر باران، فرخ شهر ۱۹/۴ میلی‌متر باران، برف ۸ سانتی‌متر، مال خلیفه ۷۷/۵ میلی‌متر باران، سورشجان ۳۴/۱ میلی‌متر باران، بلداجی ۲۹/۷ میلی‌متر باران، ایل بیگی ۲۸/۵ میلی‌متر باران، دوآب صمصامی ۵۶ میلی‌متر باران، بازفت ۵۵/۴ میلی‌متر باران، لیرابی ۲۹/۶ میلی‌متر باران اعلام کرده است و پس از این تاریخ به‌روزرسانی در خصوص این اعداد انجام نداده است. اما در زمان تنظیم این گزارش، مدیرکل بحران استانداری چهارمحال و بختیاری به «پیام‌ ما» اعلام کرده است که برف در چلگرد ارتفاع 3 و نیم متر را رد کرده و با شروع فعالیت سامانه چهارم با انباشت جدیدی مواجه خواهیم بود.

مدیر کل بحران چهارمحال ‌و بختیاری: تقریبا تمام خانه‌های یک طبقه و دکان‌ها و مراکزی با ارتفاع زیر 3 متر در برف دفن شده‌اند. یکی دیگر از مشکلات این است که در کنار انباشت برف با بهمن‌های متوالی روبه‌رو هستیم. در تماس با وزارت کشور درخواست اعزام خودروهای برف‌روب و بولدوزر داشتیم که ان‌شاالله به زودی به استان می‌رسند

از روستاها بی‌خبریم
دسترسی به اهالی کوهرنگ، چلگرد، به‌خصوص روستاها به دلیل وضعیت جوی و همچنین مشکلات خطوط تلفن همراه و اینترنت دشوار است. مدیر یک صفحه خبری با نام شهرکرد که فیلم‌ها و تصاویری از این منطقه و وضعیت اهالی ارائه می‌دهد به «پیام‌ ما» می‌گوید: «اطلاع دقیقی از روستاها نداریم و اطلاعاتمان در حد همین تصاویر و فیلم‌هایی است که برایمان ارسال می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «شرایط برای تردد به آن منطقه بسیار سخت است و حتی بولدوزرها حریف برف‌روبی نمی‌شوند. متاسفانه در اثر بارش‌های متعدد، برف روی برف انباشته شده و کمک‌رسانی را سخت‌تر می‌کند.»
همت بابادی، خبرنگار محلی که در کوهرنگ مستقر است یکی دیگر از کسانی که در صفحه شخصی خود فیلم‌ها و تصاویر زیادی منتشر می‌کند. او نیز با تایید فروریختن پوشش برخی بام‌ها می‌گوید که اطلاع چندانی از وضعیت روستاها که در ارتفاعات قرار دارند در دست نیست.
از طریق جست‌وجوهای مجازی می‌توانیم محمدعلی اهل روستای شیخ علیخان چلگرد در ارتفاعات زردکوه را پیدا کنیم. به دلیل شرایط آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه و در دسترس نبودن تلفن ثابت گفت‌وگوی ما منقطع و به سختی انجام می‌شود. محمدعلی می‌گوید: «به دلیل اینکه خانه‌های روستا عموما یک یا دو طبقه هستند تمام روستا تقریبا در برف دفن شده است. نه تنها امکان خروج از روستا فراهم نیست بلکه امکان تردد میان منازل هم تقریبا وجود ندارد.»
نیاز به کمک ملی داریم
او ادامه می‌دهد: «چند خانه با ریختگی سقف در بخش‌هایی مواجه شدند و ورود به خانه آن‌ها نزدیک به دو روز طول کشید. برف‌روبی در روستا با دست انجام می‌شود و بیشتر از اینکه تلاش کنیم برف را از کوچه‌ها و خیابان‌ها پاک کنیم باید بام خانه‌ها را تمیز کنیم. چون احتمال دارد سقف‌ها فرو بریزند.»
بنا به گفته «محمدعلی» علاوه بر نگرانی برای خود اهالی تعداد زیادی از مردم نگران دام‌هایشان هستند و تلف شدن چند دام هم گزارش شده است. «نگرانی انبار غله و مانند این هم وجود دارد. با توجه به هشدارهایی که داده شده بود با شروع بارش‌ها افرادی که دام کمی داشتند دام‌ها و علوفه و چیزهایی از این دست را به داخل خانه‌ها آورند. شرایط بسیار سخت است به‌ویژه اینکه امکانات بهداشتی و درمانی هم در روستاهای ما اندک است. از روستاهای اطراف چندان مطلع نیستیم اما فکر می‌کنم بیشتر روستاها دارند در شرایطی مشابه ما زندگی می‌کنند. من فکر می‌کنم منطقه ما نیاز به کمک‌های کشوری دارد. این کار از عهده استان به تنهایی ساخته نیست.»
دفن ‌خانه‌ها در برف
مدیرکل بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با «پیام‌ ما» وضعیت قرمز استان را تایید می‌کند.
خسرو کیانی می‌گوید: «گزارش‌های جسته و گریخته‌ای از خسارت‌های پیش آمده در برخی منازل مسکونی، دامداری‌ها، شیروانی مغازه‌ها و مانند این به ما رسیده است. اما تاکنون هیچ گزارشی از خسارت سنگین و یا زیاد مالی و یا جانی از سوی بخشداران و دهیاران گزارش نشده است.»
به گفته او ارتفاع برف در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ از 3 و نیم متر گذشته است و با توجه به شروع سامانه بارشی جدید، شرایط از این هم بدتر می‌شود: «شدیدترین وضعیت بغرنج را در بخش صمصامی و سمیرم داریم. تمام دستگاه‌های استان در حالت آماده‌باش هستند. خوشبختانه جز معدود موارد نقطه‌ای، گزارشی از قطعی آب و برق و گاز نداشتیم. اما برقراری دوباره قطع‌های نقطه‌ای هم کار سنگینی است. چون اول باید راهداری مسیر دسترسی را باز کند و بعد نیروهای خدمات‌رسان هر بخش وارد عمل شوند.»
کیانی در مورد آخرین ارزیابی از روستاهای این منطقه نیز می‌گوید: «بر اساس تصاویر هوایی تقریبا تمام خانه‌های یک طبقه و دکان‌ها و مراکزی با ارتفاع زیر 3 متر در برف دفن شده‌اند. یکی دیگر از مشکلات این است که در کنار انباشت برف با بهمن‌های متوالی روبه‌رو هستیم. در تماس با وزارت کشور درخواست اعزام خودروهای برف روب و بولدوزر داشتیم که ان‌شالله به زودی به استان می‌رسند چون تجهیزات استان برای مواجه با این حجم از بارش که در بیست سال اخیر بی‌سابقه بوده است کافی نیست. در 6 شهرستان استان اعلام وضعیت قرمز شده است که همان‌طور که گفتم بدترین شرایط را در شهرستان کوهرنگ به‌ویژه شهر چلگرد و روستاهایش شاهد هستیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

معاون هلال احمر خوزستان در پی وقوع زلزله در سه شهر استان خبر داد

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته پیش از وقوع آنها به‌درستی پیش‌بینی کردند

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید هیچ منطقه‌ای در کشور مقاوم‌ نیست

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

ریسک‌های زلزله در تهران

ریسک‌های زلزله در تهران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر