پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکذیب به جای چاره‌اندیشی الگویی عجیب از مدیریت

مرکز دفن زباله آرادکوه از چند دهه قبل، محل دفن زباله‌های شهر تهران بوده است

تکذیب به جای چاره‌اندیشی الگویی عجیب از مدیریت





تکذیب به جای چاره‌اندیشی الگویی عجیب از مدیریت

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۰:۲۹

حتی برای کودکانی که «شازده کوچولو»، شاهکار ماندگار «آنتوان دو سنت‌اگزوپری» را می‌خوانند، درک اینکه آن پادشاه مقتدر چقدر در توهم و اشتباه به سر می‌برد، مسلم است. او در اخترک کوچکش نشسته و معتقد است «بر همه چیز» سلطنت می‌کند و همه چیز، حتی خورشید و ماه و ستارگان را تحت فرمان خود دارد. او در زمان غروب خورشید دستور می‌دهد که خورشید غروب کند و خورشید چنین می‌کند! او معتقد است نمی‌تواند خارج از زمان غروب خورشید این دستور را صادر کند چرا که دستورش منطقی نیست و به همین خاطر خورشید نافرمانی خواهد کرد. اشکال این نافرمانی نیز به گردن کسی است که دستور غیرمنطقی را صادر کرده و اگر آسمان و زمین تاکنون تمام اوامر پادشاه را مو به مو اجرا کرده‌اند به این دلیل است که درایت پادشاه اجازه صدور اوامر غیرمنطقی را نداده است. اما ظاهراً در کشور ما چنین نیست و دستورات منطقی صادر شده، توسط چند عامل طبیعی نافرمان اجرا نمی‌شوند. به نظر می‌رسد برخی مولکول‌های متان چندان در قید و بند اوامر مدیران نیستند و اندکی از آنها در جنوب تهران تجمع کرده‌اند و ناسا نیز با بزرگنمایی رسانه‌ای سعی دارد وضعیت را وارونه جلوه دهد. آنجاست که شهردار وارد عمل می‌شود و به صراحت خبر وجود ابر پنج کیلومتری متان در مرکز دفن زباله «آرادکوه» را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ناسا همه‌چیزش دروغ است، این یکی هم دروغ است!» و احتمالا فراموش کرد اضافه‌ کند که هیچ فرایند بی‌هوازی در سایت‌های دفن زباله، بدون دستور مدیریت شهری اجازه انتشار متان ندارد! فارغ از طنز ماجرا، به نظر می‌رسد سبک مدیریت برخی مدیران در کشور ما گاهی تکذیب بدیهیات است. این‌که در فرایند تجزیه مواد آلی در سایت‌های دفن زباله، گاز متان تولید شود امری طبیعی است و تولید و انتشار متان در این فرایند طبیعی، نشان از سوء‌مدیریت یا دعواهای سیاسی نیست. اما شکل برخورد با یک پدیده طبیعی می‌تواند نوع مدیریت را نشان دهد.
مرکز دفن زباله آرادکوه از چند دهه قبل، محل دفن زباله‌های شهر تهران بوده است و لایه‌های مختلف زباله در فرایندی بی‌هوازی در حال تجزیه هستند و در این فرایند نیز گاز متان تولید می‌شود. چند دهه بی‌توجهی به این واقعیت، باعث افزایش غلظت این گاز در آسمان آرادکوه شده است. متان گازی آلاینده محسوب نمی‌شود و به صورت مستقیم برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده مضر نیست اما دارای اثر گلخانه‌ای است. اگرچه میزان ماندگاری آن در هوا کوتاه است اما اثر گلخانه‌ای آن بسیار قوی است و به همین دلیل یکی از مهمترین گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. برخورد علمی و موثر با پدیده طبیعی تولید گاز متان در مراکز دفن زباله به گونه‌ای است که یا تلاش می‌شود تا میزان ماده آلی وارد شده به سایت کاهش یابد، یا آنکه متان تولید شده در سایت جمع‌آوری شده و برای سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنا که با اقدامات فرهنگی، سیاست‌گذاری و فنی تلاش می‌شود تا از میزان زباله‌های وارد شده به سایت دفن کاسته شود و در فرایندهایی چون جلوگیری از دورریز موادغذایی یا سوزاندن زباله‌های تر، از میزان مواد آلی کاست یا آنکه با طراحی صحیح و به روز سایت‌های دفن زباله، بخش عمده گاز متان آن را به جای رهاسازی در جو، جمع‌آوری و به مصرف رساند.
با این‌‌حال چنین اقداماتی در چند دهه گذشته نه برای سایت آرادکوه در جنوب تهران و نه برای هیچ سایت دیگری در کشور انجام نشده است و شرایط فعلی سایت آرادکوه و تشکیل این ابر پنج کیلومتری متان محصول مدیریت فعلی شهری نیست. بلکه حاصل فرایندی چند دهه‌ای است. اما به نظر می‌رسد مدیریت شهری فعلی بیشتر سعی دارد این مسئله طبیعی را از اساس منکر شود تا آنکه برای حل آن چاره‌اندیشی کند. سبک مدیریتی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه سعی در هزینه‌کرد منابع محدود شهری برای رفع معضلات داشته باشد، سعی در صرف این منابع برای انکار واقعیات طبیعی دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *