پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتشار متان را نمی‌توان حاشا کرد

واکنش محیط‌ زیست به گزارش ناسا درباره توده‌ متان در جنوب تهران

انتشار متان را نمی‌توان حاشا کرد





انتشار متان را نمی‌توان حاشا کرد

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۰

یک هفته پس از انتشار گزارش ناسا درباره مشاهده یک توده ابر ساطع‌کننده متان در جنوب تهران، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: «مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد.» ناسا در این گزارش این ستون گازی را یکی از ۵۰ توده بزرگ شناسایی شده در جهان معرفی کرده و آن را به یک مرکز دفن زباله مرتبط دانسته بود اما شهرداری در نخستین واکنش، تشکیل ابر متان بر اثر انباشت زباله در آرادکوه را تکذیب کرده و گفته بود که هنوز گزارش مکتوبی به این سازمان نرسیده است. در همین حال دیروز مدیر مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه هم در واکنشی دیگر گفت که این ابر غول‌آسای گاز متان بر فراز آسمان جنوب تهران، خطری برای شهروندان ندارد.

جوهرچی: شاید تنها آرادکوه باعث این اتفاق نباشد بلکه گاوداری‌های عمده در منطقه می‌تواند مزید بر علت شده باشند

پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گزارش ناسا درباره سایت آرادکوه که پیش از این هم خبرساز بوده است، گفت: «مکان‌یابی جدید این سایت باید در اولویت قرار بگیرد.»
او به ایسنا توضیح داد: «مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد. در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند.»
او افزود: «ما از دو سال گذشته دستور کار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل دفن‌های زباله جدید و براساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند. به عبارتی لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از متان صورت بگیرد. اگر این کار انجام شود چنین مواردی رخ نمی‌دهد.»
جوهرچی عنوان کرد: «محل دفن زباله‌های ما قدیمی هستند، به‌طوری که ۶۰ تا ۷۰ سال از زمان احداث آن‌ها گذشته است و تاسیسات لازم برای استحصال گاز از آن‌ها وجود ندارد.»
او همچنین حجم بالای گاز مشاهده‌ شده توسط ناسا بر فراز سایت آرادکوه را مشکوک دانست و اضافه کرد: «شاید عکس در لحظه‌ای که باد غالب به‌صورت عمودی وزیده، گرفته شده باشد چرا که در بیشتر مواقع باد افقی می‌وزد. از سوی دیگر شاید تنها آرادکوه باعث این اتفاق نباشد بلکه گاوداری‌های عمده در منطقه می‌تواند مزید بر علت شده باشند.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *