پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دیو متان در آسمان تهران

ناسا ۵۰ نقطه را به عنوان منشا انتشار گاز متان در جهان شناسایی کرده و جنوب تهران یکی از این نقاط است

دیو متان در آسمان تهران

بیل نلسون، مدیر ناسا: این پیشرفت نه‌تنها به محققان کمک می‌کند نشت متان را بهتر شناسایی کنند، بلکه اطلاعاتی درباره چگونگی رسیدگی سریع به این موضوع را به آنها ارائه می‌کند

دیو متان در آسمان تهران

۵ آبان ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | توده پنج‌کیلومتری گاز متان آسمان جنوب تهران را پوشانده است. ناسا با انتشار تصویری از این توده بزرگ از شناسایی 50 ستون گازی در جهان خبر داده و گفته که احتمالا توده عظیمی که بر آسمان تهران سایه انداخته مربوط به یکی از مکان‌های دفع زباله است. شناسایی این نقاط گازی ماموریت ابزار جدید ناساست که EMIT نام گرفته و هدف آن درک چگونگی تاثیر گرد و غبار بر آب و هواست.

تصاویر جدیدی که اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا، منتشر کرده، توده‌ای از گاز متان به طول تقریبی 5 کیلومتر را در جنوب تهران نشان می‌دهد. این ابر غول‌آسای گازی، از یکی از سایت‌های دپوی زباله برخاسته است. تصاویر منتشر شده محققان را به وجد آورده و ناسا اعلام کرده که شناسایی منابع بزرگ انتشار متان و دی‌اکسید کربن در سراسر جهان، به کاهش سرعت گرمایش زمین کمک می‌کند.
در گزارش ناسا آمده است که ماموریت ابزار «بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین» (EMIT) که برای کمک به دانشمندان در درک چگونگی تاثیر گرد و غبار بر آب و هوا تعریف شده، می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای قوی را هم تشخیص دهد.

ماموریت EMIT ناسا، نقشه‌برداری از زمین برای شناسایی ترکیب معدنی-غباری برخاسته از بیابان‌ها و نقاط کانونی انتشار است؛ این داده‌ها دانش ما را درباره اثرات گرد و غبار موجود در هوا بر آب و هوا ارتقا می‌دهد. اما این ابزار قابلیت حیاتی دیگری هم از خود نشان داده است: شناسایی متان، یک گاز گلخانه‌ای قوی.
از زمان آغاز به کار تحقیقات منبع غبار معدنی سطح زمین در ماه جولای، بیش از ۵۰ داغ منتشر کننده متان را در سراسر جهان شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به مبارزه با گازهای گلخانه‌ای قوی کمک کند. EMIT این نقاط «ابر ساطع‌کننده‌ متان» را در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده آمریکا شناسایی کرده است.
توده‌های داغ متان برآمده از تاسیسات گسترده و زیرساخت‌های نفت و گاز و همچنین سایت‌های بزرگ دفن زباله و زمین‌های کشاورزی است که نرخ بالایی از متان را منتشر می‌کنند.
بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: «مهار انتشار متان، کلید اصلی محدود کردن گرمایش جهانی است. این پیشرفت شگفت‌انگیز نه‌تنها به محققان کمک می‌کند نشت متان را بهتر شناسایی کنند، بلکه اطلاعاتی درباره چگونگی رسیدگی سریع به این موضوع را به آنها ارائه می‌کند.» او اضافه کرد: «ایستگاه فضایی بین‌المللی و تعداد زیادی از ماهواره‌ها و ابزار دیگر ناسا در فضا، از مدت‌ها پیش در شناسایی تغییرات آب ‌و هوای زمین نقش اثرگذاری داشته‌اند. این میان برای اندازه‌گیری میزان گاز متان و توقف انتشار آن در منبع، EMIT وسیله مهمی در جعبه ابزار ماست.»
EMIT یک طیف‌سنج تصویربرداری است که برای شناسایی اثر شیمیایی انواع مواد معدنی در سطح زمین طراحی شده و می‌تواند با دقتی بالا، گازهای متان و همینطور دی‌اکسید‌کربن انتشاریافته را شناسایی کند.
مشاهدات این ابزار به‌وسیله مدار ایستگاه فضایی فراهم شده و وسعت بزرگی از سیاره را پوشش می‌دهد. EMIT می‌تواند در عین اینکه بخش‌هایی از سطح زمین به وسعت ده‌ها کیلومتر را اسکن کند، بر مناطقی به کوچکی یک زمین فوتبال هم متمرکز شود.

این گروه یک توده متان را در جنوب تهران، به طول حداقل 3 مایل (4.8 کیلومتر) منتشر شده از یک مجتمع بزرگ پردازش زباله شناسایی کرد. انتشار متان یکی از پیامدهای جانبی دفع سنتی زباله‌های شهری است و از همین رو در گزارش ناسا هم محل دفن زباله به عنوان منبع اصلی این توده شناخته شده

دیوید تامپسون، دانشمند EMIT و همینطور دانشمند تحقیقاتی ارشد در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا که این ماموریت را مدیریت می‌کند می‌گوید: «نتایج این تحقیقات استثنایی است. این یک قابلیت منحصربه‌فرد است که تلاش‌ها برای شناسایی منابع متان و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی را افزایش می‌دهد.»
متان عامل تقریباً ۳۰ درصد افزایش دمای جهانی تا به امروز است. این گاز بخشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسان را تشکیل می‌دهد اما در مقایسه با دی‌اکسید کربن 80 برابر تاثیرگذارتر است.
شناسایی منابع متان، می‌تواند قدمی کلیدی در روند گرمایش جهانی باشد. با دانستن موقعیت مکانی منابع بزرگ انتشار، یعنی تاسیسات، تجهیزات و زیرساخت‌های مرتبط، می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به سرعت محدود کرد.
آغاز شناسایی توده‌های متان
پیش از این در نیمه آوریل سال 2021 خبر رسید که ابزار ساخته شده توسط ناسا به شناسایی ابر ساطع‌کننده‌های گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. ناسا در آن زمان اعلام کرد که آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا در حال ارائه ابزاری است که یک نقشه‌بردار کربن را قادر می‌سازد تا منابع نقطه‌ای متان و دی‌اکسید کربن را از فضا مشخص و اندازه‌گیری کند. بنا بود که این ابزار به مردم، از جمله مدیران منابع و دیگر مقامات، کمک کند تا با افزایش غلظت متان و دی‌اکسید کربن در جو مقابله کنند.
مشاهدات متان ابزار EMIT زمانی انجام شد که دانشمندان صحت داده‌های معدنی طیف‌سنج تصویربرداری را تأیید کردند. در این ماموریت، EMIT مواد معدنی سطحی در مناطق خشک آفریقا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا اندازه‌گیری خواهد کرد. این آمار به محققان کمک می‌کند تا اثر ذرات غبار موجود در هوا بر گرم شدن یا خنک شدن جو و سطح زمین را بهتر درک کنند. حالا کیت کالوین، دانشمند ارشد ناسا و مشاور ارشد آب و هوا می‌گوید: «مشتاق بودیم که ببینیم داده‌های معدنی EMIT چگونه مدل‌سازی آب و هوا را بهبود می‌بخشد. این قابلیت تشخیص متان فرصتی قابل توجه برای اندازه‌گیری و پایش گازهای گلخانه‌ای ارائه می‌دهد.»
تهران و نقاط داغ دیگر
منطقه مطالعاتی ماموریت EMIT نقاط داغ متان در سرتاسر جهان است که محققان را قادر می‌سازد توانایی طیف سنج تصویربرداری را آزمایش کنند.
اندرو تورپ، متخصص فناوری در آزمایشگاه پیش‌رانش جت می‌گوید: «به عکس آنچه تاکنون از فضا مشاهده شده، برخی از توده‌های جدید شناسایی‌شده از بزرگ‌ترین توده‌هایی هستند که تاکنون دیده شده است. آنچه در کوتاه‌مدت پیدا کردیم، فراتر از انتظارات ماست.» به گفته او محققان فقط سطح پتانسیل EMIT را برای نقشه‌برداری از گازهای گلخانه‌ای بررسی می‌کنیم. واقعا در مورد پتانسیل EMIT برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی و تعیین دقیق این منابع انتشار هیجان‌زده‌ایم.»
در ماموریت تازه برای نمونه، یک توده گاز به طول حدود 2 مایل (3.3 کیلومتر) در جنوب شرقی کارلزباد، نیومکزیکو، در حوزه پرمین شناسایی شده است. برخی از توده‌ها در حال حرکت به سمت غرب، بیش از 20 مایل (32 کیلومتر) امتداد دارند.
این گروه همچنین یک توده متان را در جنوب تهران، به طول حداقل 3 مایل (4.8 کیلومتر) منتشر شده از یک مجتمع بزرگ پردازش زباله شناسایی کرد. انتشار متان یکی از پیامدهای جانبی دفع سنتی زباله‌های شهری است و از همین رو در گزارش ناسا هم محل دفن زباله به عنوان منبع اصلی این توده شناخته شده.
به گفته پژوهشگران، این ابر ساطع‌کننده جدید در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان را به هوا می‌فرستد. از سوی دیگر این میزان با اوج میزان نشت «آلیسو کانیون» که یکی از بالاترین میزان انتشار گاز متان در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود، قابل مقایسه است. همچنین ایسنا در گزارشی درباره این تحقیقات نوشته است که رویداد آلیسو کانیون که در تاسیسات ذخیره متان در کالیفرنیای جنوبی رخ داد، نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفت و تا پیش از فوریه ۲۰۱۶ به طور کامل قطع نشد.

پیشنهاد سردبیر