سایت خبری پیام ما آنلاین | استقرار یگان فاتحین در بهشت زهرا(س)

با رفتن دژبان ارتش مسئول حفاظت بهشت زهرا(س) تغییر کرد

استقرار یگان فاتحین در بهشت زهرا(س)





استقرار یگان فاتحین در بهشت زهرا(س)

۹ مهر ۱۴۰۱، ۹:۵۰

سازمان بهشت زهرا(س) در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از این پس قرار است حفاظت محیطی و پیرامونی سازمان بهشت زهرا به یگان فاتحین واگذار شود. این یگان براساس گفت‌وگوی سال ۹۹ خبرگزاری تسنیم، در سال ۷۸ و با همت شهید فتحی‌نژاد و بسیجیان غرب تهران در ناحیه مقداد و تحت عنوان یگان عملیات ویژه هوابرد ایجاد شده است و امروز یکی از رده‌های سازمان رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است. پیش از این حفاظت فیزیکی بهشت زهرا (س) در تهران بر عهده دژبان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

 

روابط عمومی سازمان بهشت زهرا در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که حفاظت محیطی و پیرامونی این سازمان طی تفاهم‌نامه‌ای به یگان فاتحین واگذار شده است. حفاظتی که تا پیش از این به عهده دژبان ارتش بود. روابط عمومی این سازمان گفته است که همکاری با ارتش در زمینه‌های دیگر از جمله تشریفات سازمان ادامه خواهد داشت. اما به دلیل نیاز به مراقبت حداکثری از این آرامستان و به‌ویژه بزرگترین میراث فرهنگی دوران دفاع مقدس، یگان فاتحین با سابقه درخشان، هماهنگی با یگان حفاظت شهرداری و مجموعه انتظامی در این سازمان مستقر شده است. این گزارش همچنین تاکید کرده است که از دو هفته گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای موضوع حفاظت از بهشت حضرت زهرا(س) به یگان فاتحین سپرده شد و این مجموعه مسئولیت حفاظت و مراقبت سازمان را برعهده خواهند گرفت. برخی منابع آگاه پیشتر به خبرنگار پیام ما گفته بودند که به دلیل بروز برخی اختلاف‌نظرها میان دژبان ارتش و مدیریت قبلی سازمان بهشت زهرا، دژبان ارتش از این محوطه پیرامونی خارج شده بود. یگان فاتحین براساس گفت‌وگویی که سال ۹۹ با سید محمود هاشمی، فرمانده این یگان با خبرگزاری تسنیم انجام داده است، یگان فاتحین در سال ۸۸ فاتحین یکی از یگان‌های زبانزد بود و خیلی از رده‌های سپاه فکر نمی‌کردند که یک یگان بسیجی با این انسجام بتواند کار انجام دهد. آنطور که هاشمی گفته است: ما آن موقع 4 گردان در تهران بودیم و خیلی از دانشکده‌های سپاه درخواست می‌کردند که فرمانده گردان‌های ما بروند آنجا و برای آنها تجربیات مأموریت‌های موفق را تشریح کنند. تقریباً ما مأموریت ناموفق نداشتیم لذا از ما درخواست می‌کردند که تجربیات‌مان را در اختیار آنها قرار دهیم. خبرگزاری تسنیم اما نوشته است که آنچه باعث شد تا نام یگان فاتحین بیش از هر زمانی بر سر زبان‌ها بیفتد: «حضور نیروهای این یگان در جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) در برابر تروریسم تکفیری بود که در این مسیر یگان فاتحین شهدا و جانبازانی نیز تقدیم کرده است.»

تا قبل از استقرار مدیریت شهری پنجم، شهرداری تهران در دوره‌های مختلف با قرارگاه خاتم همکاری‌هایی داشت، یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد پل صدر بود. تنها چند ماه بعد از حضور مدیریت شهری ششم، به نظر می‌رسید که اعضای شورای ششم و مدیران تازه به شهرداری آمده بر تداوم این همکاری‌ها تاکید داشتند و در گفت‌وگوهایشان به این موضوع اشاره می‌کردند

همکاری‌های اجتماعی در شهر تهران
این نخستین‌بار نیست که شهرداری تهران برای مدیریت امور شهری با سپاه همکاری می‌کند. ۲۸ مهر پارسال بود که امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به روزنامه «پیام ما» توضیحات کلی درباره عملکرد قرارگاه اجتماعی داد. قرارگاهی که به گفته او نهادهای انقلابی مانند سپاه هم در آن همکاری دارند: «یک ضلع حتما نهادهایی که موظفند یا مشتاقند و دستگاه‌های دولتی هستند که وارد صحنه می‌شوند. مثل عزیزانی که در نهادهای انقلابی هستند با این‌حال که سپاه، بسیج، ستاد اجرایی و بنیاد علوی در وظایف قانونی‌شان نباشد اما به واسطه تکلیف شهروندی پای کار آمدند و ما با این عزیزان جلساتی داشتیم.» به گفته توکلی‌زاده قرار است نیروهای جهادی به سازمان‌های مردم نهاد اضافه شوند. او با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم هم برنامه محله محور داشته است و با کمک مساجد و ائمه جمعه موضوع «کفالت اجتماعی» را دنبال می‌کند. واژه‌ای که او برای توضیحش هر نوع حمایت اجتماعی را عنوان کرد: «وقف، صدقه، ایثار و … این‌ها موضوعاتی است که در وجود همه ما ایرانی‌ها هست. اگر بتوانیم این‌ها را هدایت کنیم یعنی این صدقه برای رفع آسیب‌های اجتماعی همان محله استفاده شود، معنای کفالت است.» توکلی‌زاده درباره نوع خدمات هم گفته بود: «اقدام خوبی در یک سال گذشته آغاز شده است، تحت عنوان کمک‌های مومنانه، این مساله در همه موضوعات حیاتی به داد کشور رسید. در آن زمان دستگاه‌های دیگری مانند سپاه هم به کمک آمدند که واقعا پرچمدار بود در موضوع کمک مومنانه و کمک به محرومان. ما خواهش کردیم از سپاه و بسیج که تهران را هم ببینند که الحمدالله با استقبال خوبی مواجه شد.» آن زمان برخی از پژوهشگران منتقد این رویه بودند تا جایی که پیام روشنفکر، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در واکنش به این خبر به روزنامه «پیام ما» گفته بود: «من تصور می‌کنم که تداخل حوزه‌ای لزوما کار مثبتی نیست. در حوزه مسائل اجتماعی همواره تاکید می‌شود که رویکرد اجتماعی داشته باشیم. نه رویکرد پزشکی و انتظامی و جرم‌انگارانه و قضایی و نه حتی مهندسی؛ چون تمام این ادبیات در دوره‌های مختلف در فضای اجتماعی حاکم بوده و در دوره‌ای از واژه‌های کنترل و ساماندهی و‌… استفاده می‌شد.»
حضور دوباره قرارگاه خاتم در شهر تهران
تا قبل از استقرار مدیریت شهری پنجم، شهرداری تهران در دوره‌های مختلف با قرارگاه خاتم همکاری‌هایی داشت، یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد پل صدر بود. تنها چند ماه بعد از حضور مدیریت شهری ششم، به نظر می‌رسید که اعضای شورای ششم و مدیران تازه به شهرداری آمده بر تداوم این همکاری‌ها تاکید داشتند و در گفت‌وگوهایشان به این موضوع اشاره می‌کردند. یازدهم مهرماه پارسال، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از واگذاری پروژه‌های شهر تهران به قرارگاه خاتم خبر داده بود و گفته بود، تلاش ما این است که پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کنیم و اعتبارات لازم آن را نیز تامین کنیم. آنطور که رئیس شورای شهر تهران گفته بود: از ادوار گذشته مدیریت شهری همکاری نزدیکی را با سپاه و قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌های بزرگ در قالب مگاپروژه داشته است که این موضوع در شورای چهارم بسیار بیشتر بود و با توجه به ظرفیت قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌ها و مگاپروژه‌ها، قاعدتاً شهرداری تهران تمایل زیادی را به واگذاری این پروژه‌ها به قرارگاه خاتم دارد البته در کنار قرارگاه خاتم با پیمانکارانی واجد شرایط نیز باشد، استفاده می‌کنیم که به عنوان مثال در پروژه نیایش از یک پیمانکار بخش خصوصی استفاده کردیم که انصافاً همکاری خوبی را با مجموعه شهرداری داشت.
چند ماه بعد از صحبت‌های چمران، ۲۲ اسفند پارسال برخی از خبرگزاری‌ها از برگزاری مراسمی برای انعقاد تفاهم‌نامه میان شهرداری و قرارگاه خاتم خبر دادند. تفاهم‌نامه‌هایی که قرار بود بعد از دوره مدیریت شهری پنجم دوباره پایش به مدیریت شهری باز شود. مراسم البته برخلاف اطلاع‌رسانی‌های قبلی برگزار نشد، همان زمان، پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران هم به اکو ایران گفته بود که قرارگاه نشان داده سرمایه گذار مطمئنی است و به قولی چپش پر است و همه نحله‌های سیاسی به این موضوع اذعان داشتند که یکی از بهترین پیمانکاران قرارگاه خاتم است و در تمام پروژه های موفق تهران و حتی کشور شما رد پای قرارگاه را می‌بینید. اما ۲۰ اردیبهشت ماه امسال یعنی همزمان با اولین نشست خبری علیرضا زاکانی، هنوز خبری از انعقاد تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم نبود. شهردار تهران به خبرنگار «پیام ما» اعلام کرد که هنوز تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم نوشته نشده است و ممکن است این تفاهم‌نامه در هر حوزه‌ای باشد، اما هنوز وارد موضوع تفاهم نشدیم. در نهایت اما ۲۲ تیر امسال تفاهم‌نامه‌ای با همکاری مشترک بین شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای احداث خط ۱۰ متروی تهران بسته شد. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در آیین انعقاد این تفاهم نامه به تجربیات قبلی قرارگاه و شهرداری تهران در گذشته اشاره کرد و گفت: دو تجربه موفق در خط ۷ و توسعه جنوبی خط یک با ۵۲ کیلومتر مسیر و ۲۰ ایستگاه در متروی تهران که تا پایان سال آینده به ۲۶ کیلومتر می‌رسد و ۴ ایستگاه دیگر نیز به آن اضافه می‌شود، باعث انعقاد تفاهم نامه جدید در خط ۱۰ با قرارگاه خاتم الانبیا شد.
برخی مناطق شهرداری هم گاهی از همکاری‌های مشترک با سپاه اخباری منتشر کردند. شهرداری منطقه ۲۰ خبرگزاری شهر، ارگان رسمی شهرداری تهران به نقل از ناظم رضوی، شهردار این منطقه اعلام کرد که در راستای ارتقاء سرانه فضای سبز شهری با همکاری سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران دو مجموعه باغی تملک و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و همچنین با همکاری سپاه استان تهران محلی برای احداث بوستان جنگلی پاسدار اختصاص می‌یابد. اما برای اطلاع از اینکه چنین تفاهم‌نامه‌هایی در چه سطح و تا چه حدودی می‌تواند مشکلات تلنبار شده شهر تهران را برطرف کند، باید اندکی صبور باشیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *