پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سقف بودجه شهرداری تهران کوتاه شد

انتقاد رئیس شورای شهر پایتخت از لابی‌های دقیقه نودی اعضا

سقف بودجه شهرداری تهران کوتاه شد

اعضای شورای شهر تهران سقف لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری تهران را ۵۰ هزار میلیارد تومان تعیین کردند





سقف بودجه شهرداری تهران کوتاه شد

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

افت فشار یکی از اعضای شورای شهر تهران، جدال لفظی اعضای نزدیک‌تر به زاکانی با مخالفان بر سر کلیات لایحه بودجه، حضور شهردار تهران با وجود بیماری و علائم سرماخوردگی برای توجیه اعضا، اعتراض رئیس شورا به لابی‌های دقیقه نودی پشت تریبون و تغییر نظر اعضای شورا، تنها بخشی از حواشی جلسه دیروز، دوازده بهمن، پارلمان شهری تهران بود. جدالی که بر سر سقف بودجه مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ شکل گرفته بود و سه ساعت پرتنش برای پارلمان شهری تهران ایجاد کرد و جناح‌بندی‌هایی را که تا پیش از این بعضی از اعضا سعی در پنهان کردن آن داشتند، به خوبی عیان کرد. در انتهای جلسه دیروز به پیشنهاد یکی از اعضا سقف بودجه ۵۶ همتی شهرداری تهران کوتاه شد اما گلایه‌های اعضا حتی بعد از پایان جلسه پشت میکروفون‌های خاموش ادامه داشت.

بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در روزهای گذشته حاشیه کم نداشت. از حذف ردیف بودجه برای پروژه‌های توسعه محلی گرفته تا کاهش پنجاه درصدی اعتبارات مربوط به حوزه معلولان، در این میان اما انتقاد اصلی به نحوه بسته شدن بودجه بود. انتقادی که حتی در گفت‌وگوهای بعضی از اعضای شورای شهر تهران نیز مشخص بود و نشان از عدم تحقق بودجه‌ای می‌داد که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد رشد داشته است و تحقق بخش اعظمی از درآمدهای آن هم وابسته به حوزه مسکن و شهرسازی‌ است که این روزها بازارش راکد است.
دستور جلسه دیروز پارلمان شهر تهران تنها به بررسی بخش درآمدی بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت. هرچند که در ابتدای جلسه یکی از اعضا تذکر داد که بررسی لایحه بودجه بدون رای گیری درباره کلیات آن خلاف آیین‌نامه شوراست، اما با این توجیه که رای گیری بخش درآمدی مانند رای‌گیری کلیات بودجه است، جلسه ادامه پیدا کرد. در ادامه جلسه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، سه سناریویی که کمیسیون درباره سقف نهایی لایحه بودجه مطرح کرده بود را تشریح کرد. به گفته او سناریوی اول رقم بودجه را ۳۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود، سناریو دوم ۴۷ هزار میلیارد تومان و سناریو سوم هم ۵۲ هزار میلیارد تومان بود. آخوندی که هنگام ارائه گزارش خود به صراحت اعلام کرد که عدد ۵۶ هزار میلیارد تومانی بودجه از سوی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه پذیرفته نشده است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد سال جاری رسیدن به این عدد سخت باشد هرچند که ما باید افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در بودجه امسال را قبول کنیم، چرا که به هرحال هزینه‌ها افزایش یافته و نکته دیگر این است که شهرداری به عنوان مدیریت جدید در دوره جدید برنامه‌هایی دارد که می‌خواهد سکون فعلی را متحول کند. معتقدم که حداقل‌هایی باید در اختیار مدیریت شهری باشد تا بتواند در حوزه مترو، اتوبوس و… کاری کند. بعد از آخوندی، اینبار مهدی چمران میکروفون خود را باز کرد و توضیحاتی درباره لایحه بودجه و عدم تحقق آن داد. صحبت‌هایی که در طول جلسه چندباری تکرار شد و حتی باعث شد تا نظر یکی از اعضای شورا(مهدی عباسی) نیز درباره کلیات لایحه بودجه تغییر کند. چمران به کرات از اعضای شورا خواست تا با چشم باز و منطقی تصمیم بگیرند: ما دوست داریم بودجه زیاد باشد اما باید ببینیم که چقدر محقق می‌شود چرا که یک ایده‌آلی در زندگی‌مان داریم اما شرایط متفاوت است. نباید اینگونه باشد که هرچه دوست داشته باشیم بنویسیم چرا که محقق نمی‌شود. رئیس شورای شهر تهران با بیان این‌که شورا قرار نیست جلوی حرکت شهرداری را نمی‌گیریم، پیشنهادی داد: چه اشکالی دارد برای شهردارانی که بیشتر کار کنند و درآمد بیشتر برای شهر کسب کرده و پروژه داشته باشند درصد بگذاریم و به شخص خودشان و حتی به شهرداری‌شان جایزه بدهیم و حقوق‌ها باید ترمیم شود.
بعد از این صحبت‌ها، ناصر امانی بار دیگر میکروفون خود را در مخالفت با کلیات لایحه بودجه روشن کرد و از پیش‌بینی افزایش درآمدهای ناپایدار شهری در لایحه بودجه انتقاد کرد: ۵۰ درصد این بودجه از درآمدهای ناشی از شهرسازی پیش‌بینی شده و حتی اگر دوستانمان صرفا در چارچوب طرح تفصیلی و قانون عمل کنند این درآمد ناپایدار تلقی می‌شود و این در حالی است که ما در سیاست‌های بودجه گفته بودیم که باید درآمدها به سمت پایدار شدن برود و این چه بودجه‌ای است که ۵۰ درصدش از محل ناپایدار است. او تاکید کرد: شهرداری بر روی یکی از منابع درآمدی عنوان زیبایی تحت عنوان مولدزایی املاک و دارایی‌ها گذاشته در حالی که این چیزی جز فروش املاک مسکونی و تجاری شهرداری نیست و مشتریان این املاک تنها پیمانکاران طلبکار هستند که از این استقبال می‌کنند و این چیزی جز روی آوردن به فروش ملک و املاک نیست که این هم درآمد پایدار تلقی نمی‌شود.
صحبت‌های این عضو با واکنش پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران و از اعضای نزدیک به زاکانی روبه‌رو شد. او گفت: برای من سوال است که چطور آقای امانی از بودجه انتقاد می‌کنند، درحالیکه در کمیسیون تلفیق به آن رای داده بودند. صحبتی که مجددا واکنش امانی را در پی داشت: من اصلا حق رای نداشتم که بخواهم در اینباره نظری دهم.
جدال لفظی میان اعضا ادامه پیدا کرد. اینبار علیرضا نادعلی، صحبت‌های چمران را یکطرفه خواند و میثم مظفر، از عدم همگرایی اعضای شورا در جلسه انتقاد کرد و گفت بعضی از اعضا او و کمیسیون برنامه و بودجه را قابل ندانستند تا پیشنهادی ارائه کنند. احمد صادقی نیز گفت: برایم سوال است که در بحث بودجه‌ریزی همه فعال شدند و سناریوهای مختلف بررسی شد و در نهایت در کمیسیون تلفیق عدد ۵۶ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید اما چه اتفاقی رخ داده که بعد از این همه مباحث و کار کارشناسی مجددا به نقطه اول برگشتیم.
لابی‌های دقیقه نودی اعضای شورا ادامه داشت و گعده‌های چند نفری نمایندگان نزدیک به زاکانی فعال بود که اینبار علیرضا زاکانی، شهردار تهران که قرار نبود به جلسه علنی بیاید، برای دفاع از لایحه بودجه و توجیه در شورای شهر تهران حضور پیدا کرد. او که چندبار اعلام کرد که حال خوشی ندارد و نفسش بالا نمی‌آید پای تریبون آمد و از اعضای شورا خواست تا به او اعتماد کنند: به ما اعتماد کنید یا نکنید، خب ضرر نمی‌کنید. تازه مدعی می‌شوید و می‌آیید سراغ ما که چرا عمل نکردید، شهرداری است که خودش را به دست شورا می‌سپارد که اگر به تعهداتش عمل نکرد آن را نقد کند و اگر بنا شود کسی ایثار کند، شهرداری ایثار کرده است. زاکانی که در صحبت‌های خود به صراحت از وعده‌های دولت به شهرداری نام برد اعلام کرد که مطمئن است که رقم مالیات بر ارزش افزوده بالاتر هم محقق می‌شود. زاکانی در دفاعیه ۲۰ دقیقه‌ای خود باز هم از باز شدن قفل‌های زندگی مردم گفت، نکته عجیب صحبت‌های او انتقادش از آمار پروانه‌های صادر شده در سال ۹۸ بود، یعنی زمانی که صدور پروانه مکانیزه و منطبق بر طرح تفصیلی شده بود: از سال ۹۱ تا ۹۸ اتفاقی رخ داد که آن هم اضافه بنا در حوزه ساخت‌و‌ساز بود و سبب تقاضا شد اما از سال ۹۸ به این سمت این اراده را حذف کرده و کارها را مکانیزه و منطبق بر طرح تفصیلی کردند که ساخت‌و‌ساز سقوط جدی کرد و به ۴۲۰۰ پروانه در سال رسیدیم که البته لوایحی به بخش‌های مختلف ارسال شده تا این معادله را به سمت شرایط سابق پیش ببریم و کار سختی نیست که قفل‌ها را از زندگی مردم برداریم.
او که معتقد است امروز ساخت‌و‌ساز به صرفه نیست تاکید کرد که در نظر دارد تا مدت زمان صدور پروانه از ۷ تا ۱۰ ماه را به زیر دو ماه کاهش دهد. زاکانی بار دیگر از رایزنی با دولت برای تعیین تکلیف بافت فرسوده خبر داد و گفت: ۴۵۰۰ هکتار فضای فریز شده و رها شده داریم و در حال مذاکره با دولت هستیم تا موانع برداشته شود.
در انتهای جلسه حبیب کاشانی پیشنهاد داد تا سقف بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان نقد باشد و به رای‌گیری گذاشته شود: یک اعتماد شش ماه به شهرداری تهران کنیم تا ببینیم چقدر از پس این بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برمی‌آید.
در دقایق پایانی جلسه، چمران از لابی‌های اعضای شورا برای تغییر رای اعضا انتقاد کرد و خطاب به احمد علوی گفت: جناح بندی نکنید، درست نیست که این‌طرف و آن طرف بدوید، شما به همه چیز شهرداری اعتماد کردید، کمی هم به من اعتماد کنید، من بیشتر از ۱۰ بودجه بسته‌ام، بین خود و خدایمان رای را بدهیم نه به خاطر مسائل دیگری رای بدهیم چرا که باید پاسخگوی رای باشیم و فکر نکنید که اگر این اعداد تصویب شود همان هم محقق می‌شود.
در نهایت با اینکه دیگر اعضای شورا پیشنهادات دیگری داشتند، تنها پیشنهاد کاشانی به رای گذاشته و تصویب شد و به این ترتیب سقف بودجه تنها ۶ همت کاهش پیدا کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *