پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دفاع فرمانده از پلیس

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هرگونه قصور و تقصیر ماموران در پرونده مرگ مهسا امینی را رد کرد

دفاع فرمانده از پلیس

رئیس قوه قضاییه به دادگستری، دادستانی و پزشکی قانونی نسبت‌ به بررسی ابعاد پرونده مرگ مهسا (ژینا) امینی دستور داد





دفاع فرمانده از پلیس

۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۳۵

رئیس قوه قضاییه و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به‌عنوان دو مقام ارشد که حوزه فعالیت و وظایف یکی از آنها با آن‌چه به مرگ مهسا (ژینا) امینی انجامید، مرتبط است و محدوده اختیارات و اقدامات دیگری به آن‌چه پس از مرگ این دختر جوان ارتباط دارد، دیروز در اظهاراتی جداگانه به ابعاد گوناگون این پرونده پرداختند. اما صرف‌نظر از آن‌چه گفتند و نیز تفاوت آشکار و معناداری که در محتوای گفتار و نوع بیان این دو مقام ارشد قضایی و انتظامی به چشم آمد، در نهایت از یک جنبه رفتاری مشترک داشتند؛ خودداری از پوزش‌خواهی و امتناع از هر آن‌چه بتوان از آن نوعی عذرخواهی برداشت کرد.

 

رئیس قوه قضاییه نیز در بخشی از نشست شورای‌عالی قضایی به فاجعه مرگ مهسا (ژینا) امینی پرداخت و با اشاره به این‌که چگونگی مرگ این دختر ۲۲ ساله در دست بررسی است، «همدردی بسیار فراگیر و دلسوزانه با خانواده امینی از سوی مردم و مسئولان» را «امری بسیار پسندیده» توصیف کرد و گفت: «این مقوله از روحیه نوع دوستی و از آموزه‌های دینی نشأت می‌گیرد.» غلامحسین محسنی اژه‌‌ای از این خبر داد که قوه قضاییه این پرونده را با دقت و موشکافانه پیگیری خواهد کرد و با اشاره به دستور خود به رئیس سازمان پزشکی قانونی در راستای بررسی موضوع مرگ مهسا (ژینا) امینی، بیان کرد: در این راستا اقدامات اولیه در پزشکی قانونی صورت گرفته است؛ نمونه‌برداری‌های لازم انجام و به آزمایشگاه ارسال شده‌ است؛ باید منتظر ماند تا از طریق بررسی‌های دقیق و تخصصی، نتیجه حاصل شود.» او گفت: «به مراجع قضایی دستور داده‌ام که بررسی‌های همه‌جانبه پیرامون موضوع جان‌باختن خانم امینی از مقطع و محلی که او را هدایت کردند، انجام گیرد و دوربین‌های عمومی و خصوصی نیز به طور دقیق بررسی شوند.» محسنی اژه‌ای از دستور دیگر خود به دادستان تهران برای پیگیری این پرونده خبر داد و گفت: «این جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که چنانچه حادثه و اتفاقی رخ دهد، از کنار آن رد نمی‌شود و با دقت موضوع را رسیدگی می‌کند و تفاوتی نمی‌کند که موضوع این اتفاق مرتبط با کدام دستگاه باشد.» محسنی اژه‌ای همچنین به خانواده امینی اطمینان‌خاطر داد که موضوع جان‌باختن دخترشان با دقت و سرعت و پس از حصول نتایج آزمایشگاهی پیگری می‌شود و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای اعلام می‌گردد. محسنی اژه‌ای در پایان بار دیگر خطاب به رئیس‌کل دادگستری استان تهران، دادستان تهران، پزشکی قانونی و سایر دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد با نهایت دقت و هرچه سریع‌تر، تحقیقات و بررسی‌های جامع، کامل و همه‌جانبه خود را در خصوص موضوع جان‌باختن مرحومه امینی انجام دهند تا بر اساس نتیجه تحقیقات _ هر آنچه که بود _ حسب قانون، اقدام شود.
همزمان با این سخنان رئیس قوه قضاییه اما فرماندهی انتظامی تهران‌ بزرگ نیز در یک نشست خبری روبه‌روی خبرنگاران نشست و از ابعاد گوناگون این پرونده گفت. آن‌هم در حالی که حدود یک هفته از بازداشت مهسا (ژینا) امینی و دو، سه روزی از درگذشت و خاکسپاری این دختر جوان می‌گذرد. با این حال در شرایطی که تا پیش از برگزاری این نشست خبری، دیگر مقام‌ها، کلامی در پوزش‌خواهی از خانواده امینی و میلیون‌ها ایرانی به زبان نیاورده‌ بودند، انتظار می‌رفت تا مگر بالاخره فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به‌عنوان مسئول اصلی درگیر این پرونده از خانواده امینی و شهروندان ایرانی دل‌آزرده پوزش بخواهد و دلجویی کند. اما سردار حسین رحیمی اما چنین نکرد و همچون دیگرانی که مسئولیت دارند، حاضر نشد مسئولیت مرگ ژینا را بپذیرد. مسئولیتی خطیر که بخش بزرگی از شهروندان معتقدند حتی اگر به‌لحاظ جزایی بر دوش مقام‌های سیاسی و امنیتی و انتظامی و قضایی نباشد، به‌خاطر جایگاه حقوقی که این اشخاص در اختیار دارند، بر دوش آنهاست. فرماندهی انتظامی تهران‌ بزرگ اما نگاهی دیگر دارد. نگاهی متفاوت که نه‌تنها با آن‌چه این بخش بزرگ جامعه می‌پندارد، در تضاد و تزاحم است، بلکه در مواردی حتی با آن‌چه پیش‌تر از تریبون‌های رسمی و به‌عنوان روایت حاکمیت از علت مرگ مهسا (ژینا) امینی اعلام شده نیز هم‌سو و هم‌داستان نیست. آن‌چه در ادامه و پس از این مقدمه می‌خوانید، برخی از مهمترین محورهای سخنان دیروز سردار حسین رحیمی است.

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ انتقادهای روزهای گذشته نسبت‌به رفتار ماموران گشت ارشاد را ناشی از «مظلومیت پلیس» دانست و در ادامه گفت: قطعا حتی یک تلنگر هم به خانم مهسا امینی زده نشده و هیچ قصوری از سوی پلیس صورت نگرفته‌ است

* خانم مهسا امینی و خانم‌های دیگری که در ون حضور داشتند، ساکت بودند و خانم امینی در مسیر مقر پلیس چند شوخی و مزاح هم کرد.
* در ویدئوی منتشر شده، خانم امینی با همکار ما صحبت می‌کند و در مورد ایراد ظاهری خودشان سوال می‌کنند که همکار ما اعلام می‌کنند ساپورتی که ایشان پوشیده‌اند، ایراد دارد.
* بی‌تردید آنچه برای نجات جان یک انسان نیاز بوده، در مقر پلیس انجام شده‌اند. همکاران ما در بیمارستان نیز حاضر شدند و تاکید شد هر اتاقی و هر امکاناتی برای نجات جان این دختر فراهم شود که هزینه آن را پلیس پرداخت خواهد کرد.
* یک دقیقه بعد از این‌که حال خانم امینی بهم می‌خورد، بهیار و پرستار مستقر در مقر پلیس، بالای سر ایشان حاضر می‌شوند و بعد اورژانس می‌آید و کار احیا انجام می‌شود. در حقیقت هفت، هشت دقیقه بعد، همکاران ما تقاضای آمبولانس اورژانس می‌کنند. درنهایت هم ظرف مدت یکی، دو ساعت خبر درگذشت این خانم، به بنده و فرماندهی کل فراجا رسید.
* شما به‌عنوان یک خانم باید بدانید که ملاک حجاب چیست. نمی‌شود با ساپورتی که وقتی مانتو می‌رود بالا، تمام بدن شما مشخص می‌شود، در اماکن عمومی ظاهر شوید. همانطور که در کشور فرانسه اگر روسری روی سر داشته باشید، هیچ خدماتی به شما داده نمی‌شود.
* لباس خانم امینی هنگام بازداشت مناسب نبود؛ هیچ‌یک از افراد همراه ایشان و خودشان هیچ مقاومتی نداشتند.
* گشت‌ها به‌صورت مستمر رصد و چک می‌شوند؛ اما اگر گشت پلیس پیشگیری، گشت‌های ویژه، گشت امنیت اخلاقی، پلیس فتا و غیره همگی به تجهیزات از جمله دوربین البسه مجهز شوند، خوب است اما این مستلزم زمان است و زمان‌بر است.
* گشت‌های امنیت اخلاقی پیش از این حادثه هم مجهز به دوربین البسه بودند اما بعضا نقصی در استفاده از این دوربین‌ها وجود دارد.
* در این حادثه مظلومیت پلیس و ناجا آشکار شد؛ توقعی هم نداریم اما نباید ناجوانمردانه به ما تاخته شود.
* بررسی‌های من و تیم‌های ویژه نشان می‌دهد کوچکترین قصور و تقصیری ازسوی ماموران ما وجود نداشته است.
* عدم استفاده از دوربین البسه نقص بوده و ما باتوجه به اظهارات خانم‌های درون ون و اطلاعات رسیده مطمئنیم تیم عملیاتی ما هیچ قصوری انجام نداده‌ است.
* روزانه ۳۰ گشت اماکن در سطح اصناف درحال فعالیت است و لباس‌های زاپدار و بدن‌نما و… را جمع می‌کنند و این موضوع با جدیت استمرار می‌یابد.
* تمام فیلم‌ها با خانواده مهسا امینی به‌صورت طولانی‌مدت و کامل بازبینی شده اما امکان انتشار فیلم کامل در رسانه‌ها وجود ندارد. خانم امینی بین ۳۰ تا ۳۸ دقیقه در مقر پلیس حضور داشتند.
* بی‌تردید خانواده مهسا امینی برای ما محترم است ولی وویس‌هایی را که به‌عنوان مصاحبه با خانواده امینی منتشر می‌شوند، مورد توجه قرار ندهید.
* تمام صحبت‌هایی که درخصوص علت مرگ در فضای مجازی منتشر می‌شود، کذب است؛ مردم توجه نکنند!
* در خصوص علت مرگ اظهارنظر نهایی ندارم؛ باید پزشکی قانونی اعلام‌نظر کند.
* قطعا حتی یک تلنگر هم به خانم مهسا امینی زده نشده و هیچ قصوری ازسوی پلیس صورت نگرفته ‌است.
* بی‌تردید افراد هنگامی که با گشت امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند، یک وضعیتی دارند و وقتی به داخل مقر پلیس امنیت اخلاقی منتقل می‌شوند، وضعیتی دیگر.
*۹۰ درصد کسانی که با پلیس امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند و شئونات را رعایت نکردند، به گونه‌ای با تذکر وضعیت را درست می‌کنند و ۱۰ درصد به داخل ون‌ها هدایت می‌شوند و از این ۱۰ درصد هم مشکل ۹ درصد در ون‌ها با تذکر حل می‌شود و درنهایت تنها یک درصد برای آموزش و برخوردهای قانونی به پلیس امنیت اخلاقی هدایت می‌شوند.
* بررسی‌های ما نشان می‌دهد تخلف بالغ بر ۸۱ درصد افرادی که با گشت امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند، تکرار نمی‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

ژینا

واقعا این فرد نمی فهمه که خودش در مظان اتهام هست و سازمانی که قتل در اون صورت گرفته نمیتونه خودش در مورد خودش تحقیق کنه و باید سازمان یا نهاد مستقل دیگری مسئول این بررسی بشه و نه خود متهم!!!! در هر کشوری بود سریع فرمانده پلیس رو بازداشتش میکردن و همینطور افرادی که مهسا امینی عزیز رو گرفتن و این فرمانده انقدر احمقه که به حرف همون افرادی که در مظان اتهام هستند که مهسا امینی رو به قتل رسوندند داره استناد میکنه!!! مردک یابو که از چاله میدون اومدی و خودت خفت گیر و آدمکش بودی و هستی حداقل با چهار نفر افراد آگاه مشورت کن که نیای این مزخرفات رو بگی

نکیسا خدیشی

سپاسگزار از اینکه مطالب ما را در روزنامه «پیام ما» دنیال می‌کنید.

حسین صمدیان

سپاس از مطالب ارزنده و راهبردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *