پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۹۵درصد حریق‌ها در عرصه‌های طبیعی به دلیل خطای انسانی است

۹۵درصد حریق‌ها در عرصه‌های طبیعی به دلیل خطای انسانی است





۹۵درصد حریق‌ها در عرصه‌های طبیعی به دلیل خطای انسانی است

۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: ۹۵درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی مانند مراتع و جنگل‌ها به‌علت بی‌دقتی و خطای انسانی است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا منصور شیشه‌فروش ضمن تأکید بر این نکته که از ابتدای تابستان تاکنون هکتارها مرتع در استان اصفهان از دست رفته است، به خبرنگار ایسنا گفت: بارها هشدار داده‌ایم و این بار نیز مجدداً هشدار می‌دهیم که آتش‌گرفتن مراتع در تابستان غالباً متأثر از خطای انسانی است. در بررسی آتش‌سوزی‌های مراتع از ابتدای تابستان تاکنون این مدعا کاملاً ثابت می‌شود.

 

او ادامه داد: حریق در مراتع گردشگری اسفرجان شهرستان شهرضا (۲۹ تیرماه ۱۴۰۳) و نیز حریق در قسمتی از مراتعی که در حاشیۀ جادۀ روستای رودآباد در بخش پادنای سفلی از شهرستان سمیرم (۱ مردادماه ۱۴۰۳) رخ داد، همگی متأثر از اشتباهات انسانی است.

 

این مقام استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه همین دو سه‌ روز اخیر بیش از ۱۰۰ هکتار مرتع در اصفهان به‌علت بی‌دقتی شهروندان یا گردشگران از بین رفته است، افزود: در فصل تابستان با توجه به روند افزایشی گرما که تا پایان مردادماه ادامه خواهد یافت، پیشگیری از آتش‌سوزی در مراتع باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان منشاء ۹۵درصد از آتش‌سوزی‌های مراتع را بی‌احتیاطی و خطای انسانی دانست و یادآور شد: تمام افرادی که در مجاور این مراتع زندگی می‌کنند، دامداران، کشاورزان و گردشگران باید در این موضوع مراقبت داشته باشند و در مراتع آتش روشن نکنند. در کنار توجه مردم، بسیار ضروری است که امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه نیز همواره آمادگی داشته باشند.

 

شیشه‌فروش به تلفن‌های تماس سامانۀ امداد جنگل و مرتع یعنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اشاره کرد و افزود: در استان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت وجود دارد. بر اساس، مطالعات پهنه‌بندی، ۲ میلیون هکتار از این مراتع بیش از سایر نقاط در معرض حریق قرار دارند.

 

او در خصوص آن ۲ میلیون هکتار مستعد حریق ادامه داد: این گستره به‌طور مشخص در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد. این محدودۀ طبیعی به‌علت وضعیت اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ه‎ای یک‌ساله و عوامل انسانی در برابر حریق خطرپذیر است.

 

این مسئول استانداری اصفهان به مسئلۀ پیشگیری اشاره و بیان کرد: ابتدا باید از هرگونه اقدامی که به جریان آتش منجر می‌شود، جلوگیری کرد. برای نمونه، رهاکردن ته‌سیگار و کبریت، بطری‌های آب‌معدنی، اشیای براق و صیقلی، قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیۀ راه‌ها همگی اقداماتی پرخطر است.

 

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیۀ راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی دارای اهمیت است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به اقداماتی که با هدف جلوگیری از آتش‌گرفتن مزارع تاکنون در استان انجام شده است، اشاره کرد و توضیح داد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیۀ نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفائیه، ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی، تدارک ۲۰۰ تیم محلی با هدف ارائۀ آموزه‌های کاربردی در موضوع ایمنی حریق ازجملۀ آن برنامه‌ها و اعمال است.

 

او در ادامۀ به تبیین اقدامات پیشگیرانه از وقوع آتش‌سوزی‌های مهیب در مراتع اپرداخت و گفت: اختصاص خط ویژۀ ۱۳۹ یا تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق آسیب‌دیده، هماهنگی با شهرداری‌ها به‌منظور پشتیبانی عملیات مهار حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان از طریق مقامات قضایی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت در بین عشایر و دامداران نیز قسمت‌های دیگری از برنامه‌ها و طرح‌های مدنظر ماست.

 

شیشه‌فروش به نقش و فواید مراتع گریزی زد و گفت: مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی نقش دارند و با توجه به این ابعاد محیط‌زیستی در نگهداری آن‌ها باید تلاش جدی داشت. وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود.

 

این مقام استان اصفهان تأکید کرد: از میان رفتن مراتع در ایجاد آلودگی هوا یا تولیدنشدن اکسیژن بیشتر نیز اثر دارند. برای پیشگیری و کنترل به‌موقع حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به‌منظور استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش در استان اقدام کند.

 

او به ضرورت تخصیص بودجه از جنبه‌های دیگر نیز اشاره کرد و یادآور شد: اعتبار لازم برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان ضروری است. تأمین تجهیزات اطفای حریق که متناسب با وضعیت استان و ارتفاعات صعب‌العبور آن در مناطق غرب و جنوب باشد، اهمیت دارد. پس از وقوع آتش‌سوزی احیای آن‌ها نیز بسیار مهم است که باز به سرمایه نیاز دارد و باید سازمان‌ منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به این موضوع توجه وافری داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر