سایت خبری پیام ما آنلاین | زیان‌دهی آشیانه‌ مرغک

زیان‌دهی آشیانه‌ مرغک





زیان‌دهی  آشیانه‌ مرغک

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌های عمومی واکنش‌های مختلفی به دنبال داشته است. فعالان حوزه کودک و تشکل‌های اجتماعی به تلاطم و تقلا افتاده‌اند تا از نهایی شدن این تصمیم پیشگیری کنند. ادعای طراحان پیشنهاد این بوده که کتابخانه‌های کانون زیان‌ده هستند. اما این آشیانه‌ خاطره‌انگیز که نزدیک به ده‌ میلیون عضو دارد، چطور زیان‌ده تشخیص داده شده است؟ جای بسی تامل و حیرت است که عده‌ای با برگزاری چند جلسه به چنین نتیجه‌ای برسند.
علی ایحال کودکان، در این نهاد ِفرهنگی و ترویجی حق آب و گل دارند و چه بسا حتی کسانی که آشنا به فعالیت‌ها و دغدغه‌های کانون نیز نبوده‌اند، با شنیدن این خبر، برای نتیجه این آشیانه، قطعا متعصب و متاثر می‌شوند.
یک نهاد که در جایگاه مؤثرترین متولی امر مهم کتاب و ترویج کتاب‌خوانی، برای کودکان این سرزمین قرار دارد، با تصمیم چه کسانی، این چنین به مرز نابودی و تعطیلی کشانده می‌شود؟ آیا این روزها که اخبار وضعیت کانون کمی محافل مجازی را گرم کرده است، صدای اهالی این آشیانه شنیده می‌شود؟ یا بعد از چند روز قرار است سروصداها فروکش کند و موضوع جدید دیگری، چالش ذهن فعالان و نویسندگان کودک و نوجوان باشد؟ افسوس که تعداد زیادی از کتاب‌های کانون، در وضعیت اسفباری در کتاب‌خانه‌ها موجودند و اراده‌ای برای سامان دادن به شعب این نهاد مهم وجود ندارد. اگرچه این نهاد در سال‌های اخیر، فعالیت‌های ایستا و کمرنگی داشته، اما بعد از این اتفاق و تجمیِع کتابخانه‌ها، دیگر چشم کسی به کورسویی از این اتفاق هم آب نمی‌خورد. آشیانه‌ای که نخستین بار با هدف پرورش استعدادهای مختلف هنری و ادبی؛ من جمله، موسیقی، تئاتر، قصه‌گویی، نقاشی و محل تربیت نویسنده و هنرمند بوده است. این نکته حائز اهمیت است که کانون فکری پرورش کودک و نوجوان فقط مکانی برای مطالعه و ترویج کتاب نبوده، بلکه بخش بزرگی از آن فضایی برای رشد و توسعه‌ مرغک‌های عاشقیست که عاشق پرواز کردن هستند و این دقیقا همان دغدغه‌ایست که اهالی این آشیانه‌ مرغک و کانون‌دوستان را مدت‌ها دل‌آزرده کرده است. صدایی که هیچوقت شنیده نشده.
چطور در همین سال‌های اخیر، کسی از این کمرنگی و ایستایی حرفی به میان نیاورده بود و همه دورتادور این میدان، تا انتشار این خبر، شاهد به زمین افتادن و نابودی این نهاد بوده و لحظه‌ای چشم از تماشای این افول دردناک، برنداشته و غم‌زده و حیران نبوده‌اند؟ حالا مرغک کانون، از اینکه این روزها نقل محافل شده است، شاید کمی هم به انتشار این خبر رضایت داده باشد. قطعا کانون، برای ادامه‌ این مسیر به تجهیز شدن و پویاسازی ِفعالیت‌ها نیاز دارد و این مسئله هر چه کمرنگ‌تر شود، آسیب بیشتری، برای اهالی و کودکان این آشیان درانتظار است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *