سایت خبری پیام ما آنلاین | اثر تغییر اقلیم بر افزایش گرما

اثر تغییر اقلیم بر افزایش گرما





اثر تغییر اقلیم بر افزایش گرما

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

در ژوئن (خرداد) و ژوئیه (تیر) 2022، با افزایش دمای هوا موج گرما مناطق اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا را دربرگرفت، بسیاری از رکوردهای دمایی گذشته را شکست و منجر به رخداد آتش‌سوزی‌ها در جنوب اروپا شد. این شرایط خاص در ایران نیز مشاهده و دمای هوا در اواخر ژوئن پس از رسیدن به 52 درجه سانتیگراد، در ماه ژوئیه همچنان بالا ماند.
با رخداد رویدادهای آب و هوایی حدی همچون موج گرمایی، خشکسالی و غیره این سوال اصلی مطرح است که آیا علت این مخاطرات تغییر اقلیم است؟ همه رویدادهای اقلیمی و آب و هوایی به نوعی قبل از مداخله انسان در سیستم آب و هوایی و در تغییرات اقلیمی طبیعی به دلیل تغییر در الگوهای آب و هوای جهانی رخ داده است.

با این حال، تغییرات اقلیمی انسانی، ما را در مسیری قرار داده که در نقاط مختلف جهان شاهد دماهای حدی هستیم که در شرایط آب و هوایی «طبیعی» بسیار بعید است و بحران اقلیمی نقش آشکاری در تشدید این پارامتر ایفا می‌کند. دانشمندان معتقدند احتمال رخداد دماهای فرین در شرایط اقلیمی کنونی 10 برابر بیشتر از آب و هوای طبیعی است که تحت تأثیر اثرات فعالیتهای انسان نبوده است.
رخداد امواج گرمایی در دوره گرم سال حاصل فعالیت سیستم پرفشار جنب حاره‌ای عرض‌های میانه است که با گسترش حاشیه شمالی آن تا شمال آفریقا و صحرای مربوطه با شرایط آب و هوایی بدون ابر همراه با بادهای گرم و خشک قاره‌ای و تشدید فعالیت آن در طول تابستان سبب افزایش دمای هوا در نزدیکی سطح تا بیش از سطح نرمال می‌شود. از طرفی در سال‌های اخیر مشاهده شده که در سال‌های متعدد حدود گستره این سیستم جوی افزایش و تا مناطق جنوبی اروپا نفوذ کرده که گاه با گسترش بیشتر منجر به ثبت دماهای بالا در بیشتر مناطق اروپای غربی و مرکزی نیز شده است. بررسی ارتباط بین رویدادهای آب و هوایی حدی و اثرات تغییر اقلیم انسانی در مطالعات نشان داده که با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و متعاقبا افزایش دما و گرمایش جوی، احتمال فراوانی رخداد، تداوم، شدت و گستره جغرافیایی بسیاری از این رویدادها افزایش می‌یابد و در دهه‌های اخیر نیز با گرمایش جوی مرتبط بوده است. براین اساس تغییر اقلیم سبب شده که رخداد رویداد‌هایی همچون امواج گرمایی که ارتباط نزدیکی با دما دارند محتمل تر و شدیدتر و ریسک آنها در مناطق مختلف چندین برابر شود. طبق گزارش‌های هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) نیز «فراوانی» انواع خاصی از رویدادهای آب و هوایی و اقلیمی حدی به دلیل تغییرات اقلیمی در حال افزایش و در سالهای اخیر تشدید یافته‌‌اند. سازمان ملل نیز هشدار داده که مخاطرات بحران آب و هوایی با سرعت یک بار در هفته در حال وقوع است و کشورهای در حال توسعه باید از هم اکنون برای تأثیرات عمیق آماده شوند و برای آماده‌سازی این کشورها نیاز به اقدام فوری است.
بنابراین با توجه به چگونگی اثرگذاری تغییر اقلیم بر رویدادهای حدی، اگر کشورها تا سال 2030 انتشار کربن خود را به طور چشمگیر کاهش ندهند و تا سال 2050 به صفر خالص دست نیابند، رکورد گرمای سال 2021 و رویدادهای دمای حدی حداقل تا 30 سال آتی و حتی تا پایان قرن، هر سال به ثبت خواهد رسید و در آینده انتظار رخداد روزهای بسیار گرم و موج‌های گرمایی بزرگ‌تر، شدیدتر و طولانی‌تر است. اما در صورت اقدام سریع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، امکان جلوگیری از شدیدترین اثرات و پیامدهای تغییر اقلیم ممکن است. همچنین، با توجه به وضعیت اضطراری شرایط اقلیمی باید به موضوع سازگاری با تغییر اقلیم و افزایش تاب آوری به عنوان یکی از ارکان اصلی مقابله با تغییر اقلیم توجه ویژه و سرمایه گذاری لازم صورت گیرد. به طوری که اگر مردم آگاهی لازم در مورد چگونگی سازگاری با تغییر اقلیم را داشته و به هشدارهای اولیه و زودهنگام در مورد رویدادهای آب و هوایی حدی و نیز زیرساخت‌های مناسب دسترسی داشته باشند و دولت‌ نیز اطلاع و شناخت بیشتری از نقاط پر خطر و آسیب‌پذیر برای مدیریت ریسک تغییر‌اقلیم داشته باشد، بسیاری از مخاطرات اقلیمی و محیطی با تاثیر‌گذاری و خسارات جانی و مالی کمتر قابل پیشگیری و کنترل است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *