پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قرار بود پلاسکو را فراموش نکنیم

تعداد قربانیان متروپل به ۲۸ نفر رسید

قرار بود پلاسکو را فراموش نکنیم





قرار بود پلاسکو را فراموش نکنیم

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام‌ما | تعداد جانباختگان فروریختن متروپل آبادان آرام‌آرام بیشتر می‌شود. داغ خانواده‌ها و آن‌ها چشم‌انتظار زنده ماندن عزیزانشان در این حادثه بودند نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. حالا که این مطلب را می‌خوانید ۶ روز از وقوع این حادثه گذشته است و این پرسش برجسته‌تر شده است که مجوز ساخت «متروپل» درست در سالی صادر شد که هیئت گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو با تأکید بر این جمله که «پلاسکو را فراموش نکنیم» نتیجه بررسی‌های خود را منتشر کرد.

 

احمد وحیدی وزیر کشور در پنجمین روز پس از حادثه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به 29 نفر خبر داد. او که از همان روز وقوع حادثه در آبادان مستقر شده است در حاشیه بازدید از محل حادثه متروپل در جمع خبرنگاران گفت: در هیچ حادثه‌ای در کشور این میزان ماشین‌آلات متنوع و متعدد مهیا نشده است. تقریبا تمام تجهیزات لازم شامل انواع جرثقیل‌ها، بیل مکانیکی، برش پلاسمایی، کاتر و… به منظور آواربرداری به محل اعزام شده است و بیش از این تعداد، مکان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گنجایش حضور ماشین‌آلات را ندارد.
او همچنین افزود: اکنون گروه‌های آتش‌نشانی و امدادی در حال جست‌وجو و شناسایی جانباختگان در محل حادثه هستند.
وزیر کشور گفت: در حال حاضر دو پیکر دیگر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار خارج شد که برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافتند و براین اساس تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۹ نفر افزایش یافت.
در همین حال محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: تلاش بر این است در آواربرداری متروپل دقت کار را فدای سرعت نکنیم تا کسی آسیب نبیند.
به گزارش ایسنا نامی با اشاره به آخرین وضعیت آواربرداری در متروپل در جمع خبرنگاران توضیح داد: تجهیزات و امکاناتی که در محل حادثه متروپل وجود دارند، در نوع خود بی‌نظیر هستند. از روز اول حادثه، تجهیزات به میزان کافی وجود داشته است اما تلاش بر این است در آواربرداری متروپل دقت کار را فدای سرعت نکنیم تا کسی آسیب نبیند. اگر می‌خواستیم به کمک تجهیزات در آواربرداری، خشن عمل کنیم، احتمال داشت افرادی که در محل بودند آسیب ببینند. نامی عنوان کرد: از دست دادن بسیاری از شهروندان در حادثه متروپل بسیار غم‌انگیز است و همه ما در این غم شریک هستیم. این اتفاق رخ داده است و حتماً با افرادی که در این زمینه مقصر هستند، برخورد می‌شود.

چرا حادثه پلاسکو مهم است؟ زیرا این حادثه آزمونی از کارایی دانشی، فناوری و مدیریت شهری است که در ابعاد قبل و بعد حادثه در مرکز پایتخت و در نزدیکترین محل از نظر دسترسی به امکانات دولتمردان بود

این سخنان در حالی مطرح شده است که در میان حاضران در میدان عملیات آواربرداری بحث‌هایی از روز نخست مطرح شده و به شیوه آواربرداری انتقاد می‌کردند. گروهی که داوطلبان و نیروهای مردمی بودند با شیوه عملیات نیروهای هلال‌احمر و ستاد بحران موافق نبودند و زمزمه‌هایی از مسئولان شنیده می‌شد که کندی آواربرداری علاوه بر محدودیت‌های فضا متوجه این است که نیروهای مردمی اجازه عملیات تخصصی را نمی‌دهند و خودشان برپایه احساساتشان در نجات عزیزانشان می‌خواهند اقدام کنند.
همین موضوع را خبرنگاران حاضر در صحنه با «پیرحسین کولیوند»، رئیس جمعیت هلال احمر، مطرح کردند. او ضمن تأیید این اختلاف‌نظرها از زحمت‌هایی که نیروهای مردمی متقبل شدند قدردانی کرد ولی بیشتر این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار نداد.
جمله‌ای که زود فراموشش کردیم
براساس اظهارنظرهای دست‌اندرکاران ساخت و ساز در خوزستان پروانه ساخت متروپل در آبادان در سال ۱۳۹۶ صادر شده است. کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان پیشتر در گفت‌وگو با پیام ما گفته بود‌: «بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه‌ای صادر نشد».
در همان سال صدور پروانه ساخت متروپل، درست ۲ ماه پس از حادثه وقوع حریق در ساختمان پلاسکو و فاجعه‌ای که به بار آمد هیئت گزارش ملی پلاسکو متشکل از افراد مستقل، غیردولتی و دانشگاهی با این جمله گزارش خود را در مورد این فاجعه تحویل رییس‌جمهور دادند؛ «پلاسکو را فراموش نکنیم».
«محمدتقی احمدی» رئیس هیئت گزارش ملی پلاسکو در گزارش خود به رییس‌جمهور نوشت‌: اعضای هیات ویژه گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو، ضمن ادای احترام عمیق به آتش‌نشانان شجاعی که جان خویش را بر سر انجام مسئولیت حرفه‌ای خود نهادند و تحسین صبر جمیل بازماندگان‌شان، گزارش خود را با شعار « پلاسکو را فراموش نکنیم» به پیشگاه ملت ایران تقدیم می‌کند. امید که این تلاش مقبول درگاه احدیت افتد‌.
در بخشی از مقدمه این گزارش نیز آمده است‌: «چرا حادثه پلاسکو مهم است؟ زیرا این حادثه آزمونی از کارایی دانشی، فناوری و مدیریت شهری است که در ابعاد قبل و بعد حادثه در مرکز پایتخت و در نزدیکترین محل از نظر دسترسی به امکانات دولتمردان بود. بزرگمردان حاکمیت شهری و ملی و دستگاههای عظیم بوروکراسی آنچه در توان داشتند سخاوتمندانه در میدان آوردند ولی فقط بعد از حادثه و حداکثر در حین حادثه.»
گزارش ملی پلاسکو در ۶ بخش به بررسی حادثه حریق و فروریختن این ساختمان پرداخته بود. به تناسب این ۶ بخش ۶ کمیته شامل کمیته مهندسی آتش؛ کمیته فنی و سازه؛ کمیته مدیریت بحران؛ کمیته حقوقی؛کمیته اجتماعی و رسانه و کمیته مدیریت ریسک و بیمه تشکیل شد و در نهایت هر کمیته علاوه بر بررسی توصیه‌های اصلاحی خود را ارائه کردند.
اما به نظر می‌رسد نه آن‌ها که مجوز ساخت متروپل را امضا کردند و نه تیمی که می‌خواست متروپل را بسازد حتی نیم‌نگاهی به این گزارش نینداخته است. به جز این دو گروه دست‌اندرکاران اجرایی نیز این گزارش را نخوانده‌اند زیرا اگر دستکم توصیه‌های کمیته اجتماعی و رسانه را خوانده بودند حجت‌االاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز لب به انتقاد نمی‌گشود و از برخی تناقض گویی‌ها درباره حادثه متروپل آبادان، نمی‌گفت که لازم بود یک سخنگوی واحد در این ماجرا داشته باشیم.
پلاسکوهای دیگر؛ متروپل‌های دیگر
محمد فاضلی جامعه‌شناس که خود عضو تهیه دو گزارش ملی پلاسکو و سیلاب سال ۱۳۹۸ بوده در دو توییت نوشت‌: ‏اگر برای ‫متروپل هیچ گزارشی هم به ملت ندادید، اقلاً هیئتی تعیین کنید که گزارش ملی پلاسکو‬ را بازخوانی کرده و نشان دهند در مدیریت بحران، اطلاع‌رسانی، امداد و نجات و مدیریت اجتماعی حادثه متروپل چه خطاهایی شده که اگر برای گزارش ملی پلاسکو ارزش قائل می‌شدید، این گونه عمل نمی‌کردید.
او در توییت دیگری نوشت‌: ‏جناب آقای رئیسی، حسن روحانی دستور داد برای فروریزی پلاسکو گزارش ملی تهیه شود. فروریزی متروپل کمتر از پلاسکو نیست. دستور دهید ‫گزارش ملی متروپل با بررسی مستقل دانشگاهیان و متخصصان نوشته و فرایند منجر به بروز این فاجعه روشن شود. گامی به سوی شفافیت و مبارزه با فساد است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *