پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اسنادی که پرسش‌ها درباره بی‌توجه به متروپل را برجسته‌تر کرد

اسنادی که پرسش‌ها درباره بی‌توجه به متروپل را برجسته‌تر کرد





اسنادی که پرسش‌ها درباره بی‌توجه به متروپل را برجسته‌تر کرد

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام‌ما / از نخستین ساعات پس از وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان آنچه بیش از هر اطلاعات دیگری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد عکس سندی از هشدار مهندس ناظر این ساختمان بود که تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۹ بر آن حک شده بود. علاوه بر این نامه‌ای سه صفحه‌ای به امضای «محمدرضا صالحی» مدیر دفتر نمایندگی آبادان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان خطاب به «حسین عبدالباقی» نیز منتشر شده است که رونوشت آن به فرماندار آبادان، مدیر حراست شهرداری آبادان، معاون شهرسازی شهرداری آبادان و اداره راه و شهرسازی آبادان ارسال شده است. این نامه که به تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ نوشته شده ضمن استناد به بازدید ۲ بهمن همین ماه از عبدالباقی خواسته است مواردی که در نامه ذکر شده را لحاظ و گزارش کند. این موارد متوجه بخش‌های مربوط به سازه و بتن است. اما مشخص نیست که چرا هیچ یک از این تذکر‌ها عملی نشده و در نهایت این ساختمان در ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه دومین روز از خرداد ۱۴۰۱ فرو ریخت.
گرچه به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به اینکه هنوز تکلیف آواربرداری این حادثه و امدادرسانی مشخص نیست و ابعاد ماجرا هنوز قابل بررسی است برای ورود به محتوای این نامه‌ها و چرایی عدم توجه به آن‌ها زود باشد اما نکته جالب توجه آن است که از مدتها پیش هشدارهایی درباره غیر‌ایمن بودن این سازه داده شده بود.

حسین پناهی‌فر معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان: اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای متفاوتی از سوی همه دستگاه‌های ناظر در زمان ساخت این بنا داده شد. گرچه در شرایط فعلی به دنبال اعلام مقصر نیستیم و اولویت با آوار برداری است. هشدارها و اخطارهای گوناگون از سوی مراجع ذی‌ربط به سازنده ابلاغ شده است که مستند و قابل ارزیابی است. متاسفانه اما هیچ یک از این اخطارها جدی گرفته نشد تا سرانجام به این فاجعه ختم شد.

در گام نخست باید سندیت این نامه‌ها و گزارش مهندس ناظر را سنجید و بعد وارد بررسی محتوا شد. در عین حال که پرسش بسیار مهمی مطرح است که چرا این نامه‌نگاری‌ها و هشدارها پیش از وقوع حادثه رسانه‌ای نشده بود؟
حسین پناهی‌فر معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار «پیام‌ما» با تایید تخلف‌های رخ داد در ساخت ساختمان متروپل گفت: اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای متفاوتی از سوی همه دستگاه‌های ناظر در زمان ساخت این بنا داده شد. گرچه در شرایط فعلی به دنبال اعلام مقصر نیستیم و اولویت با آوار برداری است.
پناهی‌فر همچنین ادامه داد: هشدارها و اخطارهای گوناگون از سوی مراجع ذی‌ربط به سازنده ابلاغ شده است که مستند و قابل ارزیابی است. متاسفانه اما هیچ یک از این اخطارها جدی گرفته نشد تا سرانجام به این فاجعه ختم شد.
در همین حال کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان نیز در گفت‌وگو با «پیام ما» صحت مدارک منتشر شده از گزارش‌هایی منتسب به نظام مهندسی استان در مورد ایرادات و تخلفات رخ داده در زمان ساخت متروپل را تایید کرد و گفت: این اسناد حقیقی است و گزارش‌هایی است که پیش از ریاست من در سازمان از سوی همکاران پیگیری و ارائه شده است. کوروش خواجوی که در زمان گفت و گو با پیام ما در محل حادثه و به عنوان مشاور پایداری بخش‌های نیم فروریخته حاضر بود گفت: پهنه‌ای به وسعت ۱۰۰ در ۲۵ متر نیم فروریخته و بسیار ناپایدار است. وسعتی از همین حدود به‌طور کامل آوار شده است. ناپایداری بخشی از این سازه کار آوار برداری را دشوار کرده است. تلاش برای پایدار کردن بخش نیم فروریخته ادامه دارد تا افراد زنده احتمالی به سلامت و با کمترین آسیب خارج شدند و یا اجساد افراد جانباخته به بهترین شکل در اختیار بازمانده‌ها قرار گیرد.
او اضافه کرد: در خصوص مدت زمان طول کشیده برای آوار برداری نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم.
با این وصف به نظر می‌‌رسد پس از اتمام آواربرداری و عملیات نجات باید مسئولان استانی و کشوری درباره چرایی عدم توجه به این هشدارها پاسخ دهند.
در شبکه‌های اجتماعی در فاصله وقوع حادثه تاکنون پست‌ها و نوشته‌های مختلفی درباره این هشدارها منتشر شده و نام افراد حقوقی مختلفی که در حمایت از سازنده متروپل نقش داشته‌اند به میان آمده و خواهان مواخذه آن‌ها شده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی خواهان توضیح استاندار اسبق خوزستان و رئیس منطقه آزاد اروند و ارتباطشان با «حسین عبدالباقی» شده‌اند.




به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *