پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تاثیرآلودگی هوا بر مرگ سالانه 9 میلیون نفر در جهان

تحقیقات تازه نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ آلودگی هوا جان میلیون‌ها نفر را گرفته است

تاثیرآلودگی هوا بر مرگ سالانه 9 میلیون نفر در جهان

آب و خاک آلوده و هوای کثیف باعث شده تا سه کشور چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و نیجر بیشترین میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی را داشته باشند





تاثیرآلودگی هوا بر مرگ سالانه 9 میلیون نفر در جهان

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

آلودگی هوا سالانه جان ۹ میلیون نفر را می‌گیرد. چه آلودگی خانه‌ها باشد چه صنایع، خودروها و کامیون‌ها. فعالیت‌های صنعتی به همراه توسعه شهری تاثیر به‌سزایی در آلوده کردن هوایی داشته‌اند که تنفس می‌کنیم. گروهی از دانشمندان در تحقیقات تازه خود اعلام کردند که نرخ مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هوا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ۷درصد افزایش پیدا کرده است. بر اساس این تحقیق نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی خودروها، کامیون‌ها و صنایع از سال ۲۰۰۰، ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. بدتر شدن آلودگی هوا و مسمومیت ناشی از آلاینده‌های سمی سربی، از سال ۲۰۱۵، سالانه جان حدود ۹ میلیون نفر را می‌گیرد.

 

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد
ریچارد فولر، یکی از نویسندگان این تحقیق و رئیس سازمان مردم‌نهاد و جهانی Pure Earth می‌گوید: «ما داخل یک دیگ خورشت نشسته‌ایم و به آرامی می‌سوزیم.» به گفته فولر اما به اندازه تغییر اقلیم، مالاریا یا ایدز به آلودگی محیط زیستی توجه چندانی نمی‌شود.
در تحقیقی که کمی قبل‌تر و در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نیز تخمین‌ها نشان می‌داد که میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا به ۹ میلیون در سالمی‌رسد. یعنی در جهان از هر ۶ نفر، مرگ یک نفر بر اثر آلودگی است. خسارت ناشی از آلودگی هوا بر اقتصاد جهانی نزدیک به ۴.۶ هزار میلیارد دلار در سال است. برای همین میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی در جهان با دخانیات برابری می‌کند. از سوی دیگر از زمان آغاز همه‌گیری کرونا جان حدودا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بین رفته است.
این تحقیق که در مجله سلامت زمین لانست منتشر شده، داده‌های مورد نیاز را از موسسه «بار جهانی بیماری» در دانشکده دارو دانشگاه واشنگتن تهیه کرده‌اند. این موسسه میزانی در معرض قرار گرفتن انسان در برابر آلودگی را ارزیابی و خطر مرگ‌و‌میر را محاسبه می‌کند.
در این تحقیق جدید بیشتر به علت ایجاد آلودگی نگاه می‌شود. منظور از آلودگی هر چیزی است که هوای اطراف ما را آلوده می‌کند. از آلاینده‌های سنتی مانند دود و فاضلاب فضاهای بسته گرفته تا آلاینده‌های مدرن مانند آلودگی هوای صنعتی و مواد شیمیایی سمی.
آب‌و‌هوای داخل فضاهای بسته
مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی‌های سنتی در جهان رو به کاهش است. اما در آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه همچنان مشکل بزرگی محسوب می‌شود. آب و خاک آلوده و هوای کثیف باعث شده تا سه کشور چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و نیجر بیشتری میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی را داشته باشند.
برنامه‌های دولت‌ها برای کاهش آلودگی هوای فضاهای بسته و بهبود بهداشت کمک کرده تا نرخ مرگ‌و‌میر در برخی مناطق کاهش پیدا کند. در اتیوپی و نیجریه، این تلاش‌ها باعث شد تا میزان مرگ‌و‌میر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، دو سوم کاهش پیدا کند.

برنامه‌های دولت‌ها برای کاهش آلودگی هوای فضاهای بسته و بهبود بهداشت کمک کرده تا نرخ مرگ‌و‌میر در برخی مناطق کاهش پیدا کند. در اتیوپی و نیجریه، این تلاش‌ها باعث شد تا میزان مرگ‌و‌میر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، دو سوم کاهش پیدا کند

آلاینده‌های مدرن
بر اساس این تحقیق تازه، مرگ‌و‌میر ناشی از آلاینده‌های مدرن مانند فلزات سنگین، مواد شیمیایی کشاورزی و انتشارات ناشی از سوخت‌های فسیلی به شدت افزایش یافته است. ریچل کوپکا، مدیر اجرایی سازمان «اتحاد جهانی برای سلامت و آلودگی» و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید که مرگ‌و‌میر ناشی از این آلاینده‌ها از سال ۲۰۰۰، ۶۶درصد افزایش داشته است.
به گزارش رویترز، نویسندگان این گزارش می‌گویند برخی‌ از شهرها و پایتخت‌های بزرگ جهان مانند بانکوک،‌ مکزیکوسیتی و کشور چین پیشرفت‌هایی در زمینه کنترل آلودگی هوا در فضاهای بسته داشته‌اند. اما در شهرهای کوچک، آلودگی همچنان رو به افزایش است.
رکورد آمار مرگ‌و‌میر
در این تحقیق، ۱۰ کشوری که بیشترین آمار مرگ‌و‌میر را دارند چاد، جمهوری آفریقای‌مرکزی،‌ نیجر، جزایر سالومون، سومالیا، آفریقای‌جنوبی، کره‌شمالی، لسوتو، بلغارستان و بورکینافاسو اعلام شده‌اند.
آلودگی آب
نویسندگان این تحقیق می‌گویند که آب‌های آلوده باعث مرگ زودتر یک میلیون و ۳۶۰هزار نفر شده. آلودگی سربی نیز جان ۹۰۰هزار نفر را گرفته است. مواد شیمیایی که انسان ممکن است به‌طور روزمره با آن‌ها در تماس است، مانند محلل‌ها، رنگ، گرد‌و‌غبار سمی نیز باعث مرگ زودرس ۸۷۰هزار نفر شده است. با اینکه مرگ میر ناشی از آلاینده‌های سنتی کاهش پیدا کرده اما آنها همچنان مشکل اصلی آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه به شمار می‌روند.
آلودگی هوای محیط که همان هوایی است که تنفس می‌کنیم از مرگ ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سال ۲۰۰۰ به ۴ میلیون و ۲۰۰هزار در سال ۲۰۱۵ رسیده و در سال ۲۰۱۹ به ۴ میلیون و ۵۰۰هزار نفر رسیده است.
بالاترین آمار مرگ‌و‌میر در هند
در این تحقیق همچنین نشان داده می‌شود که هند تلاش‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا داخل خانه‌ها داشته اما همچنان بالاترین آمار مرگ‌و‌میر ناشی از آن را دارد.
با وجود هشدارهای قبلی اما پیشرفت کمی در زمینه کنترل آلودگی هوا در هند حاصل شده. آمریکا یکی از کشورهای صنعتی است که در لیست ۱۰ کشوری قرار دارد که بیشترین آمار مرگ‌و‌میر را دارند. به گزارش عرب‌نیوز، فیلیپ لاندریگان، مدیر رصدخانه جهانی آلودگی در کالج بوستون می‌گوید که مرگ ۹ میلیون نفر آمار بالایی است، خبر بد این است که هیچ کاهشی در آن دیده نمی‌شود. لاندریگان می‌گوید: «در مورد مسائل آسان، پیشرفت‌هایی حاصل شده. داریم مشکلات سخت‌تر را می‌بینیم که همان آلودگی هوا و آلودگی شیمیایی است و همچنان روند صعودی دارند». محققان می‌گویند که می‌توان جلوی افزایش مرگ‌و‌میر را گرفت.
لین گولدمن، رئیس دانشکده بهداشت عمومی جورج واشنگتن که در این تحقیق مشارکتی نداشته می‌گوید که می‌توان جلوی این مرگ‌و‌میر را گرفت.

بر اساس این تحقیق تازه، مرگ‌و‌میر ناشی از آلاینده‌های مدرن مانند فلزات سنگین، مواد شیمیایی کشاورزی و انتشارات ناشی از سوخت‌های فسیلی به شدت افزایش یافته است. ریچل کوپکا، مدیر اجرایی سازمان «اتحاد جهانی برای سلامت و آلودگی» می‌گوید که مرگ‌و‌میر ناشی از این آلاینده‌ها از سال ۲۰۰۰، ۶۶درصد افزایش داشته است

رفع آلودگی هوا، رفع بلا از انسان‌ها
رنه سالاس، پزشک اورژانس و استاد دانشگاه هاروارد نیز درباره این تحقیق گفت که انجمن قلب آمریکا اعلام کرده بود وقتی که در معرض ذرات ریز آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی قرار می‌گیرید، مشکلات قلبی و مرگ‌و‌میر به امری عادی تبدیل می‌شود. سالاس می‌گوید: «در حالی که مردم روی کاهش فشار خون و کلسترول متمرکزند، عده کمی می‌دانند که رفع آلودگی هوا مهم‌ترین نسخه برای بهبود سلامت قلب است.»
سه‌چهارم مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی کلی ناشی از آلودگی هواست و بخش بزرگی از آن به گفته لاندریگان ترکیب آلودگی نیروگاه‌های زغال‌سنگی و کارخانه‌های فولاد و بخشی از آن مربوط به ماشین، کامیون و اتوبوس است. این یک مشکل جهانی است.
نویسندگان این تحقیق ۸ راهکار برای کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا ارائه کرده‌اند. تاکید آنها بر نظارت بهتر،‌ گزارش‌کار بهتر و سیستم‌های دولتی قوی‌تر برای قانونمند کردن صنایع و خودروها است. فولر می‌گوید که ما دقیقا می‌دانیم هر کدام از این مشکلات را چگونه برطرف کنیم. تنها چیزی که کم است اراده سیاسی است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر