پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزیر همه اشیا را لمس نکرد

توضیح مدیر موزه ملی درباره حواشی بازدید ضرغامی از مخزن موزه:

وزیر همه اشیا را لمس نکرد





وزیر همه اشیا را لمس نکرد

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱:۱۰

|پیام ما| وزیر میراث فرهنگی جام سفالی شهر سوخته را چرخاند و از این دست به آن دست انداخت. این نخستین برخورد عزت‌الله ضرغامی با «کهن‌ترین انیمیشن جهان» بود. بعد از این بازدید و انتشار تصاویر آن واکنش‌ها به لمس اشیای تاریخی مخزن موزه ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی همچنان ادامه دارد. سفالینه‌ای که در دستان ضرغامی جابه‌جا می‌شد و با حیرت به آن نگاه می‌کرد و درباره قدمتش می‌پرسید، در سال 1983 میلادی، وقتی عملیات حفاری باستان‌شناسان ایتالیایی در شهر سوخته در حال انجام بود، در نزدیکی دریاچه هامون پیدا شد تا در کنار جمجمه جراحی‌شده و چشم مصنوعی، یکی از عجایب تاریخی شهر سوخته باشد. بازدید ضرغامی از مخزن موزه ملی و در دست گرفتن جام سفالین شهر سوخته، بسیاری را به یاد حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی (معاون و رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت) انداخته است، که وقتی منشور کوروش در سال 1390 به ایران امانت داده شد، بدون دستکش آن را در دست گرفتند و عکس یادگاری انداختند.
کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی معتقدند وزیر میراث فرهنگی با آثار ارزشمند مخزن مهم‌ترین موزه کشور، با بی‌احتیاطی برخورد کرده، بازدیدش ناایمن بوده و نگاهش به میراث فرهنگی عوامانه است. در پاسخ به همه واکنش‌ها اما جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی گفته، وزیر دستکش در دست داشته و فقط آثاری که امکان داشته را برای مشاهده، در دست گرفته است.
نوکنده در یک «دلنوشته» در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام واکنش‌ها را «نشان از احساس مسئولیت جامعه به میراث فرهنگی» و این را «ضامن صیانت از یک هویت ملی کهن» دانسته و از آن قدردانی کرده و نوشته است: «بازدید وزیر از مخزن با هدف آشنایی و بررسی وضعیت این مکان به عنوان یکی از مهمترین مراکز نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی صورت گرفته و وقتی که با غنا و تعداد بالای آثار در مخزن رو به‌رو شدند با نگاهی ویژه این پیام ویدئویی را اعلام کردند که آثار فراوانی داریم و فضای موجود برای نمایش پاسخگو نیست. در واقع این پیام را هم برای مسئولان و هم برای و هم برای مردم مخابره کردند تا با یاری همدیگر بتوانیم با یک همت عالی آثار بیشتری را نمایش دهیم. نکته‌ای که باید آن را یک خواست و برنامه ملی تلقی کرد.»
او در توضیح آثاری که ضرغامی به دست گرفته هم نوشته است: «وزیر با هماهنگی امنای اموال حاضر با پوشش دستکش و صرفاً آثاری را که امکان داشت با دست و باقی را در محل خود و روی میز مشاهده کردند. آقای وزیر برای رعایت مقررات در زمان بازدید کاملاً همراه بودند.»
در حالی که از زمان مسئولیت ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، انتقادات بسیاری درباره بی‌توجهی او به میراث فرهنگی و ناآشنایی او با این حوزه مطرح شده، بازدید اخیر او از مخزن موزه مادر، انتقادات درباره او را تندتر کرده است اما به گفته نوکنده، ضرغامی پس از این بازدید، «با حساسیت موضوع حفاظت از اشیای فرهنگی و تاریخی را در موزه دنبال می‌کند».

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *