پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اهمیت مشارکت افراد مشهور در مسائل محیط زیستی

اهمیت مشارکت افراد مشهور در مسائل محیط زیستی





اهمیت مشارکت افراد مشهور در مسائل محیط زیستی

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

فرهنگ ما واقعاً به افراد مشهور متکی است و البته بسیاری از مردم به مشاهیر یا همانطور که در فارسی هم زیاد به کار برده می‌شود «سلبریتی‌ها» اعتماد دارند. آنها در فروش محصولات از خمیر دندان گرفته تا لوازم آرایشی با شرکت‌های تجاری همکاری می‌کنند و ما به آنها اعتماد و باور داریم. بنابراین، وقتی یک سلبریتی در مورد مسائل محیط زیستی فعال می‌شود، چنانچه صادق و قابل باور باشند و موضعگیری‌ها را بر اساس رویکرد علمی دنبال کند اتفاق خوبی است. مساله محیط زیست حساسیت و اهمیت ویژه‌ای در سطح ملی دارد. اگر منابع طبیعی را در خشکی و دریاها در 100 تا 200 سال از بین ببریم، باید باور کنیم که انقراض ششم زمین در پیش خواهد بود.
سرکار خانم هدیه تهرانی، بازیگر و فعال اجتماعی، سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با حضور در تالاب میانکاله به کارزار مخالفت با احداث پتروشیمی در نزدیکی تالاب میانکاله پیوست.
این بازیگر سینما با در دست گرفتن تابلوی «نه به پتروشیمی میانکاله» مخالفت خود را با این طرح نشان داد. او که از حامیان محیط زیست و حیوانات است در ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ نیز به حمایت از حقوق حیوانات پرداخته بود. این بازیگر ۴۹ ساله در فعالیت‌هایی مانند کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان، جمع‌آوری زباله از طبیعت و … نیز حضور داشته است. با این حال استاندار مازندران در بیست و هفت فروردین 1401 با کنایه به اقدام هدیه تهرانی و سایر هنرمندان گفت: «هنرمندان در مساله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند. پشت صحنه برخی اقدامات فساد، رانت و پول است! چه کسی به او خط داده است؟»اگر سلبریتی‌ها واقعاً و عمیقاً به هدفی که نام و قدرت خود را پشت آن گذاشته‌اند اهمیت دهند، می توانند اثر مثبتی بر آن هدف داشته باشند.سلبریتی مناسب به روش درست کار می‌کند‌. اما باید واقعاً باور داشته باشد و واقعاً برای محیط زیست کار کند، و نه اینکه فقط به عنوان چهره ای زیبا و خوش خوش قیافه ظاهر شود و دغدغه ای کلی در مورد محیط زیست مطرح کند.اثربخشی افراد مشهور در حفاظت از محیط زیست مطالعه شده و مشخص شده است که تأیید افراد مشهور می تواند اثرهای مثبت و منفی بر دیدگاه افراد نسبت به یک سازمان و یا یک مساله داشته باشد. مشهورها واقعاً قدرتمند هستند. آنها بر خلاف بسیاری از افراد دیگر، پلتفرم‌هایی برای به گوش رساندن سخن خود دارند. سلبریتی‌ها اغلب به تصویر عمومی خود اهمیت می‌دهند و شرکت‌هایی با نام آنها تجارت می کنند‌، که منبع درآمد این مشاهیر هم هست.سلبریتی‌ها می‌توانند در پیام‌های محیط زیستی با قرار دادن نامشان در آن‌ موضوع و جذب مخاطبان گسترده‌تر، زندگی تازه‌ای بدهند.مشارکت سلبریتی‌ها آگاهی را افزایش می‌دهد‌. افراد مشهوری مانند لئوناردو دی کاپریو برای حفاظت و احیای محیط تبلیغ و پول اهدا می‌کنند. او همچنین بنیاد لئوناردو دی کاپریو را ایجاد کرده که به حفاظت از اقیانوس‌ها و حیات دریایی اختصاص دارد. بر اساس وب سایت بنیادش، او بر ابتکاراتی مانند حفاظت از صخره‌های مرجانی، سواحل، حفظ ماهیگیری، حفاظت از کوسه‌ها و مناطق حفاظت شده دریایی قطب شمال تمرکز دارد. او حتی ابتکاری به نام ” Oceans 5 ” با هدف حفاظت از هر پنج اقیانوس در سراسر جهان دارد.تد دانسون از کمدین‌های معروف دهه 80 و اوایل دهه 90 و همچنین جک جانسون موسیقی‌دان حرفه‌ای در همین بازه زمانی، نیز از هنرمندان فعال در عرصه محیط زیست هستند.

دانسون اخیراً برای سخنرانی در گردهمایی «بدون حفاری جدید نفتی در فراساحل» در کالیفرنیا دعوت شد و همزمان اقدام به توسعه سازمان محیط زیست غیرانتفاعی خود کرد که اکنون به طور گسترده با نام Oceana شناخته می‌شود‌.
نمونه‌های زیادی از افراد مشهور وجود دارد که قبل از اینکه مشهور باشند این کار را انجام داده‌اند و سپس همچنان از پلتفرم هنری و نخبگی خود سود جسته و صدای خود برای انتشار یک پیام خوب محیط زیستی استفاده می‌کنند.
با ظهور رسانه‌های اجتماعی و چشم‌انداز دیجیتالی جدید، دامنه اثرپذیری از افراد مشهور در زمینه های محیطی و بشردوستانه گسترش یافته است زیرا توانایی افراد مشهور برای مشارکت یا حمایت به صورت عمومی به آسانی شماره‌گیری در تلفنهای هوشمند با صفحه لمسی شده است. رسانه‌های اجتماعی واقعاً سهولت دسترسی افراد مشهور را برای مشارکت و تأثیرگذاری از هر کجای جهان که هستند، تغییر داده است.
چیزی که واقعاً تعیین کمیت آن دشوار است، نتیجه مستقیم تأیید افراد مشهور بر اهداف محیط زیستی‌ است. وقتی هنرمندی مانند لئوناردو دی کاپریو در سطح جهانی در پویشی وارد می شود، مسلما اثر زیادی دارد. البته تایید اثر افراد مشهور بر نحوه توجه مردم به اهداف محیط زیستی دشوار است. مشهورها باید پویش هایی را تقویت کنند که درست و قانونی و علمی باشد. طبیعتا افراد مشهوری که تصور می‌شود از موضوعی برای بهبود یا ارتقای شخصی خود استفاده می‌کنند یا ممکن است برای مشارکت‌شان پول دریافت کنند، ارجح نیستند. مهم است که افراد مشهور الگوی خوبی باشند.
حمایت سلبریتی‌ها از اهداف محیط زیستی در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این گسترش به دلایلی مانند گسترده شدن اخبار مربوط به مخاطرات تغییرات اقلیمی مربوط است. این مشاهیر طیف وسیعی از حامیان محیط زیستی را به موضوع جذب کرده‌اند. درست و منطقی آن است که دولتمردان نیز قدردان حمایتهای مشاهیر هنری و فرهنگی از اهداف محیط زیستی باشند. بدیهی است که این مشاهیر متخصصان علم محیط زیست نیستند ولی اگر مداخله آنها در جهت درست و علمی است، حتما فایده این فعالیتشان بسیار بیش از اشکالات احتمالی است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *