پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سهم ۴۰ درصدی محیط زیست از بودجه شهرداری اصفهان

کلاهدوزان، عضو شورای شهر اصفهان: برای توسعه مترو، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تکمیل رینگ چهارم حلقه حفاظتی شهر اعتباراتی تعریف شده است

سهم ۴۰ درصدی محیط زیست از بودجه شهرداری اصفهان





سهم ۴۰ درصدی محیط زیست از بودجه شهرداری اصفهان

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما | بودجه ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان دیروز یک اسفند در پارلمان این شهر تصویب شد. بودجه‌ای که سه هدف کلان دارد و بنا به گفته‌های شهردار اصفهان، این بودجه به کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر باتوجه به حوزه گردشگری و فرهنگ و افزایش بهره‌وری سازمانی توجه جدی دارد. شهردار اصفهان گفته است که ۴۰ درصد بودجه سال آینده شهر اصفهان به موضوعات محیط زیستی توجه دارد، آلودگی هوا، کم آبی، فرونشست، حیوانات موذی و پسماند از جمله چالش‌های محیط زیست اصفهانند که به گفته یکی از اعضای شورای شهر حل تدریجی برخی از آن‌ها در بودجه سال بعد دیده شده است.

اصفهان از ابتدای تیرماه تاکنون تنها دو روز هوای پاک داشته است. همچون سایر کلان‌شهرها آلودگی هوا و ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون گریبان شهر زاینده رود را گرفته است. مانند کمبود آب که شهروندان اصفهان آن را ابر چالش شهر می‌خوانند و مشکلی همگانی در سراسر ایران است. چالش‌های محیط زیست اصفهان تنها به همین چند مورد ختم نمی‌شود، ازدیاد حیوانات موذی در چند منطقه شهری و فرونشستی که از تبعات کم آبی است، از جمله اخباریست که در روزهای اخیر بارها در فضای مجازی روی آن‌ها تاکید شد. حالا شهردار اصفهان گفته است که بودجه سال ۱۴۰۱ اصفهان توجه ویژه‌ای به مسائل محیط زیستی دارد و حدود ۴۰ درصد تمرکزش مربوط به محیط زیست است.
به گزارش ایمنا، علی قاسم زاده، دیروز در جلسه علنی شورای شهر اصفهان گفت: در بودجه سال آینده به حمل‌ونقل عمومی و توسعه و اصلاح معابر بهای جدی داده شده است؛ به طوری که بیش از ۴۰ درصد از بودجه به مسائل محیط زیستی، حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص یافت. او با بیان اینکه عدالت‌محوری در بودجه ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفته است، تاکید کرد: رویکرد شورا و شهرداری به سمت کاهش فاصله‌ها است و این موضوع در بودجه نیز خود را نشان داد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه فضاهای تفریحی، تفرجگاهی و فرهنگی شهر از دیگر موارد قابل توجه در بودجه است، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ مصوباتی داریم که منجر به خلق فضاهای فرهنگی و تفریحی شهر می‌شود و می‌تواند شهر را نسبت به گذشته از نظر تفریحی غنی‌تر کند.
او با اشاره به افزایش سهم مشارکت در تامین درآمدها گفت: تمرکز ما از درآمد تراکم باید به سمت درآمد حاصل از مشارکت برود؛ از این‌رو در بودجه سال آینده جهش صددرصدی را در این زمینه شاهد هستیم. این تصمیم می‌تواند نویدبخش اتفاق جدید در حوزه درآمد و اقتصاد شهرداری باشد.
۴۰ درصد از ظرفیت بودجه شهرداری اصفهان بنا به گفته فرزانه کلاهدوزان، عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اصفهان قرار است بیشتر در حوزه کاهش آلودگی هوا به کار گرفته شوند. او به روزنامه پیام ما می‌گوید: بخشی از آلودگی هوای اصفهان به حمل‌ونقل عمومی اصفهان ارتباط دارد، در همین راستا بایستی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کنند. او می‌گوید یکی از اقدامات صورت گرفته تکمیل رینگ چهارم حلقه حفاظتی شهر اصفهان است که به گفته سایر اعضای مدیریت شهری اصفهان باید تا پایان این دوره مدیریت شهری تکمیل شود. پروژ‌ه‌ی موسوم به حلقه قرار است تا مکانی برای تردد خودروهای عبوری اصفهان از حریم شهر به منظور جلوگیری از حاشیه نشینی، مهاجرت‌های بی‌رویه و ساخت و سازهای غیر مجاز حفاظت کند. پروژه‌ای که تنها ۶۳ کیلومتر آن در اصفهان است و مابقی آن در شهرهای دولت آباد، خمینی شهر، درچه و فلاورجان قرار گرفته‌اند.
به گفته کلاهدوزان، در بخش عمده بودجه امسال شهرداری اصفهان توجه جدی به بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ناوگان اتوبوسرانی و ایجاد خط دو مترو و توسعه خط یک مترو شده است. ناوگان اتوبوسرانی اصفهان بنا به گفته رئیس شورای شهر اصفهان تنها ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دارد، ۶۰۰ دستگاهی که نیمی از ظرفیت اتوبوسرانی سال گذشته این شهر است. کلاهدوزان می‌گوید غیر از آلودگی هوا، ابر چالش دیگر اصفهان «کم آبی» است. موضوعی که از حیطه اختیارات شهرداری اصفهان خارج است اما: مشکل رودخانه زاینده رود فرااستانی است و توجه ویژه‌ای می‌طلبد، به گفته او کم آبی اکنون خودش را در قالب فرونشست به شهروندان نشان داده است.
او در ادامه از شهروندان می‌خواهد که برای درک بهتر فرونشست، تصویر ایران بدون اصفهان را در ذهن تداعی کنند.
به گفته این عضو شورای شهر اصفهان، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز هم از دیگر رویکردهای محیط زیستی شهرداری اصفهان است. برای خرید دستگاه‌های مدرن دفع پسماند و هاضم هم در بودجه ردیف‌هایی تعیین شده است. کلاهدوزان اما می‌گوید بسیاری از مشکلات محیط زیستی شهر ریشه در همان کم‌آبی شهر دارد: موش هم در بعضی مناطق وجود دارد اما به نظر می‌رسد که آن هم از کم‌آبی نشات می‌گیرد.
شهرداری اصفهان چند سالیست که با موش‌ها درگیر است، مدتی پیش رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در جلسه شورای شهر این شهر گفته بود که سالانه حدود دو تن سم برای کنترل جمعیت موش‌های شهر خریداری و به صورت یک فعالیت مستمر دائم در شهر اجرا می‌شود.
او گفته بود در حال حاضر در شهر اصفهان با دو نوع موش قهوه‌ای و موش نروژی روبرو هستیم که بخش عظیمی از جمعیت موش‌های اصفهان را نژاد نروژی تشکیل می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *