پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حکمرانی متناقض

رئیس‌جمهور از عادی انگاری شرایط کرونایی انتقاد کرد اما خبری از اعمال محدودیت نیست

حکمرانی متناقض

اکثر قریب به اتفاق شهرهای ایران در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند





حکمرانی متناقض

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

ششمین موج کرونا در ایران در حال تاخت و تاز است. شهرها یکی پس از دیگری قرمز می‌شوند و تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در حال افزایش است. در این شرایط خبری از اعمال محدودیت نیست. دولت سیزدهم تاکنون برای مقابله با موج ششم کرونا از سیاست محدودیت‌های گسترده استفاده نکرده است گویی که به اتخاذ چنین سیاستی تمایل ندارد. در همین حال رئیس‌جمهوری در میان اظهاراتش بر پرهیز از عادی‌انگاری شرایط تاکید کرده شده است. اوج ماجرا آنجاست که در کلان‌شهرهایی مانند مشهد سیاست‌ها به شکلی متفاوت در حال اجرا است. مراکز مذهبی، تفریحی، ورزشی و… با کمترین سطح مراقبت باز و فعال‌اند.

دیروز، سی‌ام بهمن‌ماه، سالروز اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران بود. از آن زمان تاکنون هزاران نفر جان خود را از دست دادند اما پیک‌های کرونا در ایران پایان نیافته است. پیک ششم تازه در ایران آغاز شده، آن هم با محوریت امیکرون. قدرت سرایت این سویه جدید ویروس کرونا سبب شده تا شهرها و شهرستان‌های جمهوری اسلامی خیلی زود تغییر وضعیت دهند. ایران که تا همین ماه پیش شهرهایی با وضعیت آبی و زرد داشت، حالا شهر زرد هم ندارد. اکثر قریب به اتفاق شهرهای ایران در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند. تعداد مبتلایان نیز به شکلی فزاینده در حال افزایش است به طوری‌که در 24 ساعت منتهی به 30 بهمن، حدود 13 هزار نفر به کرونا مبتلا شدند تا مجموع مبتلایان ایران به حدود 7 میلیون نفر برسد. در چنین شرایطی اما هنوز خبری از اعمال محدودیت کرونایی در ایران نیست. سالن‌های سینما همچون قبل در حال فعالیت است. رفت و آمد بین شهری و برون شهری آزاد است. اجباری در استفاده از ماسک وجود ندارد. کسانی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند هم مشکلی برای استفاده از خدمات عمومی ندارند. همه این‌ها در حالی است که مسئولان دولتی از رئیس‌جمهوری گرفته تا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کنند اما پروتکلی را اعمال نمی‌کنند. آنچه از محتوای اظهارات اخیر مسئولان پیداست، اعتقاد نداشتن دولت سیزدهم به سیاست تعطیلی صنوف برای پیشگیری از کروناست. ابراهیم رئیسی همزمان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های کرونایی، پیشتر بر پرهیز از اعمال محدودیت به شکل گذشته تاکید کرده بود. او دیروز هم در شرایطی که امید مسئولان به اثرگذاری واکسن‌هاست، تاکید کرد که نباید افزایش تعداد جان‌باختگان برای مسئولان امری عادی تلقی شود. در 24 ساعت منتهی به 30 بهمن‌ماه، 191 نفر جان خود را در شرایطی از دست دادند که این آمار تا یک ماه دو رقمی و کمتر از 50 تن بود.
پرهیز از عادی انگاری
سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از تلاش همه دستگاه‌ها و کادر درمانی سراسر کشور در عرصه مبارزه با این بیماری گفت: «هر چند وضعیت کنترل بیماری کرونا در کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، اما همین میزان از ابتلا و فوتی‌ها نیز بسیار زیاد است و باید برای مقابله با آن اقدام عاجل انجام شود.» رئیس‌جمهوری مردم را به رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از تشکیل اجتماعات فراخواند و به مسئولان امر تاکید کرد: «به هیچ وجه اجازه ندهید بالا رفتن آمار مبتلایان و به خصوص قربانیان کرونا، چه برای دست‌اندرکاران و چه برای مردم عادی شود. فوت حتی یک نفر هم به خاطر کرونا زیاد است و نباید اتفاق بیفتد. هرگز نباید توجیهاتی نظیر اینکه در گذشته رقم درگذشتگان به ۷۰۰ نفر هم رسیده بود، سبب عادی‌انگاری شرایط همه‌گیری شود.» رئیسی در ادامه صحبت‌های خود، موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها در حوزه اصناف و حمل‌ونقل را مورد توجه قرار داد و ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دقیق وسخت‌گیرانه بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این بخش، تصریح کرد: وزارت راه و سایر دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری‌ها، اجرای آیین‌نامه‌های بهداشتی را در پروازها، مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی به دقت و با جدیت دنبال کنند. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به افزایش آمار ابتلای کودکان به سویه جدید بیماری کرونا خاطرنشان کرد: «اجازه ندهیم جان مردم و به ویژه کودکان با سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی در خطر قرار گیرد.» رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود بر اعتبار مصوبات و تصمیمات پیشین ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید و خاطرنشان کرد: «تا به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های مربوط به رنگ‌بندی‌های کرونایی، تصمیمات قبلی ستاد ملی مبارزه کرونا به قوت خود باقی است و ستادهای استانی باید با رصد دقیق وضعیت نسبت به مدیریت شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های احتمالی برای مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنند.» رئیسی در پایان یک بار دیگر به ضرورت رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: «علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌ها، باید کنترل‌های هوشمند هم به طور کامل اجرا شود تا آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا به طور چشمگیر کاهش پیدا کند.» در این جلسه همچنین مقرر شد مهدهای کودک برای یک هفته دیگر تعطیل بوده و دورکاری مادران شاغلی که دارای فرزند خردسال هستند نیز یک هفته دیگر تمدید شود.
امیکرون هنوز به قله نرسیده است
این اظهارات در شرایطی صورت گرفته که بنا به اظهارات بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز قله امیکرون در ایران باقی مانده است. او دیروز در حاشیه عیادت از آیات علوی گرگانی و ری شهری درباره آخرین وضعیت امیکرون در ایران گفت: «هر موج جدید کرونا سه موج ایجاد می‌کند؛ نخستین موج مربوط به مراجعات سرپایی، دومین موج مربوط به بستری‌ها و سومین موج مربوط به فوتی‌هاست. در سویه جدید اُمیکرون، هنوز به موج اول یعنی اوج بستری‌های سرپایی نرسیده‌ایم، ولی به زودی این موج فرا می‌رسد.» او پیش از این نیز تاکید کرده بود که وزارت بهداشت خواستار اعمال محدودیت و تعطیلی برای کنترل امیکرون در ایران است ولی ستاد ملی مقابله با کرونا حاضر به تصویب این مساله نیست. او همچنین گفته بود که در شرایط شیوع پیک کرونا، محدودیت‌های هوشمند توان لازم برای اداره شرایط کشور را نخواهد داشت. وزیر بهداشت دیروز اما امکانات درمانی امروز ایران را مساعد توصیف کرد و گفت: «در ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور مشکلات زیادی داشتیم، ولی امروزه اتاق‌های مراقبت ویژه بسیار مجهزی داریم، انواع و اقسام دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های کمک تنفسی (ونتیلاتور) در اختیار داریم و به روش‌های پیشرفته رفع مشکلات تنفسی بیماران مسلط هستیم. از نظر دارویی نیز کمیته علمی به وحدت نظر رسیده‌است و خوشبختانه بعد از دو سال دارو‌های مؤثر کرونا را در اختیار داریم و می‌دانیم برای هر بیماری چه نوع دارویی استفاده کنیم. در همین موج ششم شاهدیم که به وضع بیماران مراجعه‌کننده در بخش‌های مختلف با یک وحدت عمل و برنامه مشخصی رسیدگی می‌شود.» او درباره آخرین آمار تزریق واکسن در ایران بیان کرد: «تاکنون ۹۱ درصد از مردم واکسن دُز اول، ۸۱ درصد واکسن دُز دوم و ۳۲ درصد واکسن دُز سوم خود را دریافت کرده‌اند.» او در بخش دیگری از اظهاراتش در شرایطی گفت که «سازمان بهداشت جهانی اذعان دارد که ایران در زمینه مقابله با کرونا جزو کشور‌های برتر دنیاست، در منطقه که می‌توانیم بگوییم اول هستیم و در دنیا نیز رتبه‌ها دائم تغییر می‌کند، ولی ایران جزو ۱۰ کشور برتر است» که حداقل افکار عمومی چندان با این مساله موافق نیست و گاه و بی گاه انتقادات بسیاری متوجه مسئولان مقابله با کرونا شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *