پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر اقلیم از ما پیشی گرفته است

تحقیقات درباره خشکسالی بی‌سابقه غرب آمریکا پس از 12 قرن نشان داد

تغییر اقلیم از ما پیشی گرفته است

صنعتی شدن جهان یکی از دلایل اصلی نابودی شرایط و عامل خشکسالی‌های شدیدتر در آینده است نیوشا عجمی‌، کارشناس قوانین آب در دانشگاه استنفورد: باید این حقیقت را بپذیریم که به اندازه گذشته منابع آبی زیادی نداریم





تغییر اقلیم از ما پیشی گرفته است

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

دانشمندان می‌گویند خشکسالی شدیدی که مناطق غربی آمریکا در دو دهه گذشته تجربه کرده‌اند در ۱۲۰۰ سال گذشته شدیدترین بوده است. پژوهشگران در تحقیق جدیدی که منتشر کرده‌اند می‌گویند تغییرات اقلیمی که بر اثر فعالیت‌های انسان به وجود آمده عامل اصلی شرایط مخرب و پیش‌بینی‌های تلخ‌تری شده است: خشکسالی‌های بیشتری در راه است.

پارک ویلیامز، دانشمند اقلیم در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای و نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «هر کسی که تاکنون توجه کرده می‌داند که غرب آمریکا چندین دهه است آب و هوای خشکی دارد. بالا رفتن دمای زمین به خاطر گرمایش ناشی از فعالیت‌های انسان نقش بزرگی در این خشکسالی‌ها داشته است. تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهند که بحران اقلیم خشکسالی‌های شدید، گسترده و طولانی‌تری را به همراه خواهد داشت. در واقع تاکیدی بر اینکه غرب آمریکا در میانه خشکسالی ۲۲ ساله‌ای قرار دارد که در تاریخ شناخته شده است. به نظر می‌رسد بدترین شرایط دارد می‌آید تا سر راه انسان قرار بگیرد.»
به گزارش گاردین در این تحقیق با توجه به تحقیقات دیگری که ویلیامز که در گذشته انجام شده نتیجه‌گیری می‌شود که در ۱۲ قرن گذشته خشک‌ترین سال‌ها بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ بوده است. دو سال بسیار خشک آخر با رکورد موج گرمای شدید، پایین رفتن آب مخازن و شعله‌ورتر شدن آتش‌هایی که هم غیرقابل کنترل‌اند و هم خارج از فصل رخ می‌دهند، سپری شده است.
گروهی از دانشمندان اقلیم از دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای، ناسا و دانشگاه کلمبیا سطح رطوبت خاک را روی بخش‌هایی از مونتانا تا شمال مکزیک و از اقیانوس آرام تا کوه‌های راکی را بررسی کرده‌اند. آنها داده‌های جمع‌آوری شده از نقش حلقه درخت را تحلیل کردند که سر نخی از میزان رطوبت خاک در طی قرن‌های مختلف به دست می‌دهد. این حلقه‌ها اگر به یکدیگر نزدیک‌تر باشند رشد ناقص نقش‌هایی را نشان می‌دهند که هنگام خشکسالی‌ها به وجود آمدند.
چیزی که حالا به نام «مگا خشکسالی» شناخته می‌شود، به خشکسالی‌های طولانی‌مدتی گفته می‌شود که بیش از دو دهه طول کشیده‌اند. خیلی قبل‌تر از صنعتی شدن جهان، دسترسی به آب به طور طبیعی با جزر و مد همراه بود. تغییرات اقلیمی شدت آن را بیشتر کرده است. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که کاهش رطوبت خاک در ۲۲ سال گذشته نسبت به میزان آن در دهه ۱۹۰۰ دو برابر شده است. شدت گرمایشی که نتیجه اقدامات انسان است ۴۲درصد بیشتر شده است.
محققان درباره آنچه غرب آمریکا در حال تجربه کردند و شرایطی که رو به شدیدتر شدن است هشدار می‌دهند. تحقیقات بسیاری انجام شده که ارتباط میان گرمایش ناشی از عوامل انسانی، خشکسالی و چگونگی ترکیب این فجایع را نشان می‌دهند. اینکه چگونه موج گرما طولانی‌تر، شدیدتر و بیشتر رخ می‌دهند. در این تحقیق تمام این شرایط آب و هوایی متغیر در طول تاریخ نشان داده شده‌اند.
بازبینی بهره‌وری از ذخایر آبی
کارشناسان و کنشگران امیدوارند بتوانند زنگ خطری را درباره آینده نزدیک به صدا دربیاورند. سیستم‌های ناپایدار تاکنون از یکدیگر گسسته‌اند. ویلیامز می‌گوید که هم‌اکنون داریم کاهش ذخایر آبی را مشاهده می‌کنیم و باید قبل از آنکه به کف برسد باید حواسمان باشد به چه میزانی از آن استفاده می‌کنیم.
غرب آمریکا تغییر اقلیم را به خوبی احساس و تجربه کرده است. تابستان ۲۰۲۱، میزان آب در دریاچه مید و دریاچه پاول که بزرگترین ذخایر آبی در آمریکا شمالی به شمار می‌روند به پایین‌ترین حد خود رسید. سیستم نظارتی آمریکا بر خشکسالی نشان می‌دهد که حتی بعد از بارش‌های بی‌سابقه، سال گذشته نزدیک به ۶۵درصد غرب آمریکا دچار خشکسالی‌های شدید شده است. قانون‌گزاران فدرالی برای اولین بار جلوی بهره‌برداری از آبگیر روز کلورادو را گرفتند. این آبگیر، آب و برق بیش از ۴۰ میلیون نفر را تامین می‌کند. آتش‌سوزی‌های جنگلی در دو سال گذشته زمین سوخته‌ای را بر جای گذاشته‌اند که تاکنون بی‌سابقه بوده و فجایعی را به بار آورده که قابل تصور نیستند.
کاهش ذخایر آبی مناطق توریستی
مندوسینو منطقه‌ای در کالیفرنیاست که سالانه ۲ میلیون گردشگر را به خود جلب می‌کند. زیبایی و رطوبت و سرسبزی آن همه را مبهوت خود می‌کند. در دهه گذشته، مندوسینو جنگلی که کنار رودخانه‌های بزرگ و کوچک واقع شده با کاهش منابع آبی مواجه بوده است. نیوشا عجمی‌، کارشناس قوانین آب در دانشگاه استنفورد می‌گوید که در سراسر کالیفرنیا بسیاری از سیستم‌های آبی تاریخ گذشته شده‌اند. بسیاری از آنها در قرن بیستم برای اقلیم دیگری ساخته شده‌اند و گرمایش زمین روی آنها تاثیر گذاشته است. او می‌گوید که باید این حقیقت را قبول کنیم که به اندازه گذشته منابع آبی زیادی نداریم.
کاهش بارش برف در سال جدید
شرایط سال جدید نیز به تغییر وضعیت کمکی نکرده‌اند. کالیفرنیا یکی از خشک‌ترین ماه‌های ژانویه را گذراند. فوریه با چندین موج گرما همراه بود که در سراسر این ایالت رکورد زده است. اوایل ماهی که گذشت، میزان بارش برف به پایین‌تر از میانگین رسیده و خیلی سریع‌تر آب شده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که برقراری آرامش بسیار کوتاه‌مدت خواهد بود.
آلوار اسکریوا-بو یکی از مدیران ارشد در مرکز قوانین آب در موسسه سیاست عمومی کالیفرنیا می‌گوید: «این تحقیق بر این نکته تاکید می‌کند که باید منابع خود را دوباره ارزیابی کنیم. دیگر نمی‌توانیم فرض کنیم که برای هر چیزی که می‌خواهیم آب کافی داریم». اسکریوا-بو خودش از مقامات ایالت کالیفرنیا خواست تا میزان خسارات ناشی از کشاورزی را کاهش دهد.
افزایش سرعت فاجعه
اسکریوا-بو اشاره می‌کند که اقدامات مهمی انجام شده تا مدیریت بهتر این موضوع انجام شود و قوانین عملیاتی به روز شوند. اما او در عین حال تاکید می‌کند که تغییر اقلیم با سرعت بیشتری از ما پیشی گرفته است.
جیسون اسمردون، دانشمند اقلیم در دانشگاه کلمبیا که با ویلیامز در این تحقیق همکاری کرده می‌گوید که بحران در قطار فاجعه با سرعتی آهسته در حال آمدن به سمت ماست. اسمردون می‌گوید: «خشکسالی‌هایی که در چندین دهه رخ داده‌اند تا پایان این دهه افزایش می‌یابند.»
آگاهی نیمی از مبارزه است
با این حال اسمردون با امید بیشتری به نتایج تحقیقات نگاه می‌کند. شرایط شدیدی که هم‌اکنون در حیاط خانه‌ها اتفاق می‌افتد باعث افزایش آگاهی و اقدامات بیشتری می‌شود. او می‌گوید آگاهی نیمی از مبارزه است: «چالش‌های بسیاری رو به روی ما قرار دارند و همه ما ماموریتی برای مقابله با آن داریم. راه‌های پایدارتری وجود دارند که به ریسک کمتری نیاز دارند که در صورت استفاده نکردن از راه‌های دیگر باید مورد توجه قرار گیرند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *