پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت خبر داد

پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت





پایان فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در «تُم گاوان» جیرفت

۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۵۰

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت اعلام کرد که فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه‌های فرهنگی و تاریخی محوطه تُم گاوان جیرفت رو به پایان است.

به گزارش «پیام ما» به نقل از میراث آریا، قادر شیروانی گفت: فصل اول کاوش در این محوطه در سال ۹۸ با هدف لایه‌نگاری انجام شده بود و فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه‌های فرهنگی و تاریخی محوطه و با همکاری دانشگاه جیرفت از روزهای پایانی سال گذشته شروع و در حال پایان است.

سرپرست پایگاه ملی محوطه های تاریخی جیرفت افزود: این تپه یکی از محوطه‌های چند دوره ای حوضۀ هلیل رود است که برای انجام مطالعات باستان‌شناختی و شناخت جنبه‌های مختلف فرهنگی منطقه حائز اهمیت است.

او گفت: در واقع کاوش این تپه می‌تواند در تکمیل اطلاعات و خلأ اطلاعات ادوار دیگر را پوشش دهد.

شیروانی ادامه داد: بیشترین اهمیت تپه از نظر تاریخی، دارا بودن لایه‌های استقراری عصر آهن (پیش از هخامنش) است، این دورۀ فرهنگی در جنوب شرق ایران ناشناخته است و اطلاعات تاریخی و باستان شناختی ما از این دوره در مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران تقریباً اندک است.

سرپرست پایگاه ملی جیرفت ابراز امیدواری کرد که کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطۀ تُم (تُمب) گاوان ابعاد تازه‌ای را از این سکونت گاه مهم در عصر آهن به ویژه از نظر معماری، هنر و ارتباطات فرهنگی روشن کند.

تپه باستانی تُم (تُمب) گاوان در حدود یک کیلومتری شرق شهر جیرفت قرار دارد و در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *