پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش ماهانه قیمت جهانی مواد غذایی

گزارش فائو نشان داد:

افزایش ماهانه قیمت جهانی مواد غذایی





افزایش ماهانه قیمت جهانی مواد غذایی

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ژانویه افزایش یافت و نزدیک به بالاترین رکورد ۱۰ سال اخیر قرار گرفت. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ژانویه به ۱۳۵.۷ واحد در مقایسه با ۱۳۴.۱ واحد در دسامبر رشد کرد. قرائت دسامبر پیشتر ۱۳۳.۷ واحد اعلام شده بود. قیمت‌های بالای مواد غذایی به رشد تورم همزمان با احیای اقتصادهای جهانی از رکود ناشی از بحران ویروس کرونا دامن زده است. فائو هشدار داده است که هزینه‌های بالاتر جمعیت فقیر را در کشورهای وابسته به واردات، در معرض خطر قرار می‌دهد.
فائو پیش‌بینی خود از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ را از ۲.۷۹۱ میلیارد تن برآورد یک ماه پیش به ۲.۷۹۱ میلیارد تن بالا برد. این نهاد سازمان ملل متحد برآورد خود را تحت تاثیر تولید بالاتر گندم در استرالیا و آرژانتین و برآورد تولید بالاتر در روسیه و اوکراین بالا برد و اعلام کرد انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ کاشت جهانی گندم با شرایط آب و هوای مساعد در نیمکره شمالی توسعه پیدا کند هر چند هزینه‌های بالای تولید می‌تواند مانع بزرگتری برای توسعه تولید ایجاد کند.
شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو در ژانویه ۴.۲ درصد رشد ماه به ماه داشت که این رشد تحت تاثیر صادرات کمتر و محدودیت‌های بخش تولید به خصوص کمبود نیروی کار و شرایط جوی نامساعد بود.
بوباکر بن حسن، مدیر واحد بازارها و تجارت فائو در بیانیه ای گفت: این نگرانی وجود دارد که تاثیر این محدودیت‌ها به سرعت برطرف نشود.
شاخص قیمت لبنیات فائو ماه میلادی گذشته ۲.۴ درصد رشد کرد و برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافت. شدیدترین افزایش قیمت مربوط به پودر شیر بدون چربی و کره بود. شاخص قیمت غلات فائو در ژانویه تنها ۰.۱ درصد رشد کرد. ذرت ۳.۸ درصد رشد ماهانه داشت که ناشی از استمرار نگرانیها نسبت به شرایط خشکسالی در آمریکای جنوبی بود. در مقابل، قیمت جهانی گندم با برداشت فراوان در استرالیا و آرژانتین، ۳.۱ درصد کاهش داشت. قیمت گوشت در ژانویه افزایش یافت در حالی که شکر تنها شاخصی بود که کاهش داشت و تحت تاثیر چشم‌انداز تولید مطلوب در صادرکنندگان بزرگ شامل هند و تایلند، ۳.۱ درصد افت ماهانه داشت.
بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش‌بینی کرد نرخ استفاده از غلات جهان در فصل زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به میزان ۱.۶ درصد نسبت به سطح ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رشد کرده و به ۲.۸۰۵ میلیارد تن می‌رسد. این سازمان انتظار دارد ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل‌ در سال ۲۰۲۲ به ۸۲۴ میلیون تن برسد که ۲.۲ میلیون تن از نوامبر افزایش داشته و تنها اندکی کمتر از سطح مشاهده شده در آغاز فصل خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *