پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غفلت از حقوق معلولان در بودجه شهرداری

ردیف‌های اعتباری معلولان در بودجه شهرداری تهران کاهش یافت

غفلت از حقوق معلولان در بودجه شهرداری

مدیر کمپین معلولان: ردیف‌های اعتباری مربوط به معلولان در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۸ میلیارد بود اما در بودجه ۱۴۰۱، ۲۵۸ میلیارد تومان شده است





۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما- بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران درحالی هفته گذشته به شورای شهر تقدیم شد که به نظر می‌رسد ردیف‌های حیاتی از آن کاسته شده است. بودجه ۵۶ هزار میلیاردی با رشد ۵۱ درصدی که حدود ۱۴ هزار میلیارد هم در تبصره‌های آن وجود دارد. اعتبارات مربوط به معلولان در آن کاسته شده است. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، ردیف اعتباری بهسازی معابر جهت تردد معلولان و سالمندان که سال گذشته برای آن اعتباری حدود ۲۷ میلیاردی تعیین شده بود، امسال حذف شده است. موضوعی که بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان و مدیر کمپین معلولان نیز آن را تایید می‌کند و بر حذف ردیف‌های بودجه مربوط به مناسب‌سازی صحه می‌گذارد: در لایحه بودجه در تبصره ۲۹ گفته شده که از محل ردیف‌ها ۱۵ درصد سرجمع هزینه مناسب‌سازی شود اما ردیف خاص مناسب‌سازی در بودجه امسال تعریف نشده است همچنین ردیف‌ بودجه‌های مربوط بهسازی روان‌سازی معابر برای معلولان هم امسال در ردیف بودجه‌ها تعریف نشده است.
ردیف اعتباری دیگری که در بودجه امسال شهرداری تهران رقم آن کاهش داشته است، ردیف اعتباری مربوط به خدمات‌رسانی به معلولان شهر تهران است. بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ برای این ردیف اعتبار حدود ۱۲ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بود، اما امسال این ردیف حدود ۵ میلیارد تومان شده است.
ردیف اعتباری دیگری که نسبت به گذشته بدون تغییر باقی مانده است، ردیف اعتباری با عنوان تامین و مناسب‌سازی خودروی مخصوص معلولان است. به گفته مروتی، این ردیف اعتباری سال ۹۹ به بودجه شهرداری اضافه شد: آن زمان مصوب شد که با حدود ۵ میلیارد و هشتصد تومان حدود ۲۰ اتومبیل خریداری شود که البته یک ریال از آن هم محقق نشد. برای سال آینده هم آنطور که بودجه شهرداری نشان می‌دهد مانند سال گذشته، حدود ۲۵ میلیارد تومان تعیین شده است که البته مشخص نیست آیا باوجود تورم سالانه امکان خرید ۲۰ اتومبیل محقق می‌شود یا نه. مروتی همچنین از تخفیف قائل شده شهرداری برای گروه‌های خاص و معلول برای بهره‌برداری از مجموعه‌های ورزشی نیز انتقاد می‌کند: طبق قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استفاده از خدمات و امکانات باشگاه‌های ورزشی شهرداری تهران برای همه افراد دارای معلولیت باید رایگان باشد. در شورای پنجم شرط کردند که برای افراد دارای معلولیت خفیف و متوسط تنها ۵۰ درصد تخفیف اعطا شود. درحالیکه براساس قانون همه خدمات برای تمام افرادی که از بهزیستی کارت می‌گیرند، باید رایگان باشد.
موضوعی که مروتی از آن حرف می‌زند در پیوست لایحه بودجه امسال نیز به چشم می‌خورد.
این فعال حقوق معلولان معتقد است که مجموع ارقام بودجه امسال نسبت به سال گذشته نصف شده است: در بودجه سال ۹۹ حدود ۵۵۹ میلیارد تومان ردیف‌های اعتباری مربوط به معلولان بود. درحالیکه این ردیف‌های اعتباری در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۸ میلیارد تومان شد و بودجه امسال نیز این رقم به حدود ۲۵۸ میلیارد تومان رسیده است. اما فارغ از بحث کاهش بودجه، نحوه هزینه‌کرد آن‌ها و گزارش دهی درباره آن نیز اهمیت دارد. او ادامه داد: ما سال گذشته گزارشی ندیدیم که هزینه‌کرد این ردیف‌ها را منتشر کرده باشد، ضمن اینکه ستاد مناسب سازی درهای خودش را به روی فعالان مستقل بسته است و کسی را بابت خرج این بودجه بازخواست نمی‌کند.
ساماندهی و مناسب‌سازی پیاده‌روها با اولویت احداث پیاده‌روهای خیابان کامل نیز از دیگر ردیف‌های اعتباری است که سال ۹۹ برای آن ۲۵۵ میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۰ بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بود. ردیف بودجه‌ای که امسال به طور کامل صفر شده است. در مقابل ردیف‌های حذف شده از بودجه معلولان، امسال ردیف اعتباری با عنوان «ارائه خدمات و کمک به افراد توان‌یاب و خانواده‌های آسیب دیده و کم برخوردار» به بودجه مدیریت شهری اضافه شده است که برای آن اعتبار ۳ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. اعتباری که البته نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نیست. بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران همچنین تفاوت‌های دیگری با بودجه دوره پنجم مدیریت شهری نیز داشت. بررسی‌ها نشان می‌داد که موضوع تبصره ۲۵ لایحه که اعتباری بیش از هزار میلیارد برای پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محلی در نظر می‌گرفت نیز تغییر کرده است و مدیریت شهری این پروژه‌ها را که زیر نظر شورایاران در محلات تعیین و اجرا می‌شدند، نادیده گرفته است. موضوعی که هفته گذشته هم «پیام ما» در گزارشی با عنوان: «کم‌توجهی بودجه شهرداری به پروژه‌های محله‌ای» آن را به تفصیل شرح داده بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *