پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مردم از «رئیسی» جاده و درمانگاه خواستند

رئیس جمهوری در در دیدار با مردم شهرهای زلزله‌زده و سیل‌زده استان هرمزگان وعده داد مشکلات حل شود

مردم از «رئیسی» جاده و درمانگاه خواستند

ابطال مصوبه تفکیک پارسیان از هرمزگان و الحاق به استان فارس از دیگر خواسته‌های مردم بود





مردم از «رئیسی» جاده و درمانگاه خواستند

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

استان هرمزگان مقصد چهاردهمین سفر استانی سید ابراهیم رئیسی در قامت رئیس جمهوری ایران بود. او در این سفر 2 روزه به دیدار مردم زلزله‌زده و سیل‌زده مناطق گیشان غربی و هشتبندی رفت و وعده حل مشکلات آنان و بهبود اوضاع را داد. رئیس دولت سیزدهم اما در این سفر به دفاع تمام قد از نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور آنان در پروژه‌های اقتصادی اختصاص یافت. عالی‌ترین مقام انتخابی ایران با قدردانی از اقدامات سپاه، حضور این نیروی نظامی در پروژه‌های اقتصادی مهم با عاملی برای پیشرفت و حل مشکلات ایران دانست.

ساعت 8 صبح بیست‌و‌سوم دی‌ماه، هواپیمای حامل رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی و 17 نفر از معاونان و وزرایش در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به زمین نشست تا استان هرمزگان مقصد چهاردهمین سفر ابراهیم رئیسی باشد. سفری که این بار برخلاف سنت معمول سفرهای رئیسی، دو روزه بود تا او فرصت کافی برای سرکشی به حوزه‌های مختلف این استان نه چندان توسعه یافته ایران را داشته باشد. بازدیدهای سرزده، بازدید از زیرساخت‌های استان، دیدار با علما، نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و برگزاری نشست خبری با خبرنگاران محلی از جمله برنامه‌های رئیسی در جریان سفر خود به استان هرمزگان اعلام شده بود. رئیسی اظهارات خود را در بدو ورود به هرمزگان و به هنگام استقبال مقامات محلی، اظهارات خود را به دو دسته تقسیم کرد. اول اشاره به فقر و محرومیت در استان هرمزگان: «این استان در عرصه‌های تجاری، معدنی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و اقتصاد دریا زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه دارد و با وجود این ظرفیت‌ها نباید شاهد برخی نارسایی‌ها، فقر و بیکاری در استان باشیم» و دوم، تقدیر از نیروهای مسلح بود: «سطح بالایی از امنیت در استان برقرار است که باعث ایجاد امنیت مطلوبی در خلیج‌فارس شده است. لازم است از نیروهای مسلح استان که با حضور آگاهانه و با بصیرت خود توانسته‌اند به خوبی امنیت را در دریا و آسمان هرمزگان و خلیج‌فارس ایجاد کنند قدردانی کنم.» رئیسی تاکید کرد: «در پرتو امنیت موجود در هرمزگان می‌توان هر نوع سرمایه‌گذاری در استان را تضمین کرد و با اتکا بر این سرمایه‌گذاری‌ها بر توسعه هرمزگان همت گماشت. دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای توسعه هرمزگان در عرصه‌های مختلف انجام داده تا بتواند در این زمینه گام‌های موثری بردارد و مردم و فعالان اقتصادی احساس کنند که در این جهت گام‌های موثری برداشته می‌شود.»
مردم: جاده نداریم
در ادامه روز اول سفر رئیسی به هرمزگان، او به مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده این استان رفت تا با ساکنان مناطق هشت‌بندی و گیشان غربی از نزدیک دیدار کند. تصاویر منتشر شده از دیدارها حاکی از حلقه زدن مردم اطراف رئیسی و بیان مشکلاتشان است. تصویری که در دیگر سفرهای رئیسی نیز به چشم می‌خورد. رئیس دولت وعده داد که این مشکلات رفع شود. او در مواجه با مشکلات مردم هشت‌بندی گفت: «با تلاش دولت و صبر و همت مردم نسبت به جبران خسارت‌های سیل به این منطقه و احیای کشاورزی اقدام می‌شود.» رئیسی با اشاره به مطالبات مردم در زمینه تغییر تقسیمات کشوری و ابطال مصوبه جدا شدن پارسیان از هرمزگان و همینطور مطالبه ایجاد جاده، گفت: «از صبر، تلاش و روحیه انقلابی شما تشکر می کنم و اطمینان می‌دهم که دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای پیگیری مطالبات شما به کار خواهد گرفت.» اظهارات رئیسی در جمع مردم زلزله‌زده گیشان غربی هم گفته است: «نیاز به بودجه بیشتری برای حل مشکلات در این منطقه است که در جلسه شورای اداری استان در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.» این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: «خدمت به این مردم عزیز وظیفه دولت است و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.» همزمان با رئیس دولت، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو هم از منطقه سیل زده «پارسیان» و «بستک» سفر کرد. او ضمن بررسی مشکلات مردم، میزان خسارات ناشی از سیل اخیر در این شهرستان‌ها را بررسی کرد. او همچنین از روند اجرای پروژه آب شیرین‌کن پارسیان و سد بردول نیز بازدید کرد. نماینده ویژه رئیس جمهوری در شهرستان بستک نیز از چند پروژه صنعت آب برق از جمله خط انتقال آب از آب شیرین کن بندر چارک به بستک و جناح بازدید کرد.
چرا شاهد فقریم؟!
رئیس دولت در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان هرمزگان از مرکز کنترل ترافیک ‌و جستجو و نجات دریایی مجتمع بندری شهید رجایی و اتاق مدیریت و مانیتورینگ این مجموعه بازدید کرد. بازدید از طرح‌های توسعه‌ای، زیرساخت‌های گمرکی و اموال تملیکی از دیگر برنامه‌های حضور رئیس جمهور در این مجتمع بود. همچنین رئیسی در جریان روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در این مجتمع بندری قرار گرفت. او در ادامه و براساس گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، با اقشار مختلف مردم دیدار کرد. او اظهارات خود در این دیدار را با تقدیر از نیروهای مسلح آغاز کرد و گفت: «نیروهای مسلح در حفاظت از دریا و در مقابل نظامیان آمریکایی و نیروهایی که غاصبانه در منطقه حضور دارند، از حریم کشور صیانت کردند.» رئیس‌جمهوری با طرح این پرسش که چرا در هرمزگان با این میزان صنایع و سرمایه‌گذاری شاهد فقر هستیم، تصریح کرد: «دولت و استاندار این استان از پژوهشگرانی که روی این موضوع کار کرده‌اند، استفاده کنند.» او در بخش دیگری از اظهاراتش بر استفاده از سواحل مکران تاکید کرد و گفت: «در هیأت دولت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این سواحل را مطرح کردیم و ساز و کاری برای آن تصویب شد تا در سطح ملی و با همکاری وزارتخانه‌ها بتوانیم از این سرمایه به نحو کامل استفاده کنیم.» او همچنین از تشکیل صندوق پیشرفت خبر داد و گفت: «با تشکیل صندوق پیشرفت در استان‌ها از ابتدای سال آینده، دولت یک تنخواه به همه صندوق‌ها پرداخت می‌کند و درآمدهای استان همچون مازاد مالیات، حق مالکانه معادن و اموال مازاد دولت به این صندوق واریز خواهد شد؛ به نحوی که بتواند با اشتغال‌زایی پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند.»
تقدیر رئیسی از حضور سپاه در حوزه اقتصادی
رئیسی در دیدار با برخی از نمازگزاران هرمزگان هم از فعالیت‌های سپاه تقدیر کرد. او درباره حضور سپاه در پروژه‌های اقتصادی که از سوی برخی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته، گفت: «پس از پایان دفاع مقدس نیرو و توان سپاه در جهت سازندگی کشور به کار گرفته شد. هر جا یک پروژه مهم و یک کار بزرگ در جهت رفع مشکلات کشور می‌بینیم، یک نیروگاه، یک پل، یک مجموعه عظیم صنعتی، راه‌ها و بزرگراه‌ها، مجموعه قرارگاه‌های سازندگی مرتبط با سپاه آنجا مشغول تلاش و کار هستند.» او متذکر شد: «نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صیانت درخشانی از مرزهای آبی‌و‌هوایی کشور به ویژه در برابر آمریکایی‌هایی که به منطقه آمدند انجام دادند که از جمله این رشادت‌ها به اسارت گرفتن نیروهای متجاوز آمریکایی بود.»
روز دوم سفر رئیسی با بازدید او از «نمایشگاه توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران» رفت و گفت: «اقدامات شما به بهترین شکل جلوه «ما می‌توانیم» است. آنچه در این نمایشگاه دیده شد نماد توانایی و اقتدار برای سپاه پاسداران و کشور است.» او همچنین بیان کرد: «‌امروز مردم خیالشان از امنیت کشور در بخش‌های مختلف آسوده است زیرا هیچ حرکتی از چشم دلاوران نیروهای مسلح پوشیده نیست. این احساس امنیت به دلیل اقتدار سپاه، ارتش و بسیج است. ارتش و سپاه در دل مردم جای دارند و ارتباط مردم با نیروهای مسلح بسیار نزدیک است.» در ادامه سفر رئیسی به استان هرمزگان، فاز نخست پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با ظرفیت تبدیل روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت خام بشکه سنگین به فرآورده‌های نفتی سبک تر در قشم توسط رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در اهمیت این پروژه نوشته است: «فاز نخست این پالایشگاه در زمان ساخت برای ۵ هزار نفر اشتغال‌زایی داشته و هم اکنون ۳۰۰ نفر در آنجا مشغول به کار هستند. احداث این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده و ظرف مدت ۴ سال در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون یورو به بهره‌برداری رسیده و سرمایه‌گذار این پروژه هلدینگ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد است.»
مردم: درمانگاه نداریم
رئیس دولت سیزدهم در ادامه به جزیره هرمز رفت. این سفر از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری «سرزده» عنوان شد. براساس تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مردم این استان در مواجه با رئیسی از نبود درمانگاه در این جزیره انتقاد می‌کنند. رئیسی نیز وعده حل این مشکل را می‌دهد. او همچنین گفته است: «یک مرکز فعال درمانی برای خدمت‌رسانی به مردم این جزیره و مسافران و گردشگران ایجاد شود. یکی از برنامه‌های دولت ساخت مسکن است و قرار شد در طرح ملی مسکن تعدادی مسکن نیز در این جزیره ساخته شود و استاندار هرمزگان این موضوع را پیگیری می‌کند. معنا ندارد در جزیره هرمز با این همه ظرفیت مردم مشکل بیکاری داشته باشند و مساله اشتغال از محوری‌ترین موضوعاتی است که باید در این جزیره حل شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *