سایت خبری پیام ما آنلاین | شهرهایی درخدمت کودکان

شهرهای دوستدار کودک در جهان چه ویژگی‌هایی دارند؟

شهرهایی درخدمت کودکان

رفاه نسبی شهر، دسترسی به غذای سالم، دسترسی به مراکز آموزشی، کم بودن نرخ درگیری‌های خانوادگی و طلاق و … نیز می‌توانند به عنوان شاخص‌های مورد‌نظر برای انتخاب یک شهر مناسب کودکان مطرح شوند





شهرهایی درخدمت کودکان

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۰:۲۷

هرچند بیشتر شهرهای جهان از جهات مختلفی مناسب کودکان نیستند، اما شهرهایی هم وجود دارند که می‌توان آنها را شهرهای مناسب یا دوستار کودکان (child-friendly) نامید. برای پیدا کردن یک شهر مناسب کودک باید عوامل بسیاری را در نظر گرفت. یک شهر دوستدار نونهالان باید اول از همه جان کودکان را به خطر نیندازد. عواملی چون کم بودن نرخ جرم و جنایت، کم بودن نرخ تصادف، آلوده نبودن هوا و منابع آبی و انرژی و … از جمله این عوامل هستند.

در کنار این عوامل، رفاه نسبی شهر، دسترسی به غذای سالم، دسترسی به مراکز آموزشی، کم بودن نرخ آسیب‌های اجتماعی، کم بودن نرخ درگیری‌های خانوادگی و طلاق، وجود مراکز تفریحی مخصوص کودکان بالاخص پارک‌ها و شهربازی‌ و موزه‌ها و … نیز می‌توانند به عنوان شاخص‌های مورد‌نظر برای انتخاب یک شهر مناسب کودکان مطرح شوند.
اصولا شهرهای دوستدار کودکان به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
الف. شهرهای مناسب زندگی کودکان و خانواده یا سرپرستشان (اقامت بلند‌مدت)
ب. شهرهای مناسب سفر کودکان با خانواده و سرپرستشان (اقامت کوتاه مدت)
بد نیست در این گزارش به بهترین شهرهای دوستدار کودک در هر دو مقوله و دسته اشاره‌ای داشته باشیم.
کدام شهرها بهشت کودکان برای زندگی هستند؟
پایگاه immigrant invest چند ماه پیش لیست بهترین شهرها برای زندگی و رشد کودکان را منتشر کرد. محققان بر اساس فهرستی از شاخص‌ها شهرهای دوستدار کودکان در دنیا را معرفی کردند. مهم‌ترین این شاخص‌ها بدین قرار هستند: کیفیت زندگی، نرخ جرم و جنایت، تعداد مدارس شهر، تعداد جاذبه‌ها و مراکز تفریحی کودکان، میزان امکان فعالیت‌های بیرون از منزل کودکان، آلودگی هوا، هزینه تامین مسکن، هزینه فراهم کردن امکانات لازم برای سرپرستی و رشد کودکان، میانگین هزینه شارژ و پرداخت قبض‌های مختلف.

کدام شهرها بهشت کودکان برای مسافرتند؟
پایگاه Traveller حدود یک ماه قبل گزارشی منتشر کرد و در آن برخی از برترین شهرها را برای مسافرت خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، معرفی کرد. لیست این شهرها بر اساس شاخص‌هایی چون تعداد جاذبه‌های گردشگری مناسب کودکان، تعداد پارک‌ها، موزه‌ها و باغ وحش‌ها و به خصوص دسترسی پذیری مناسب به مکان‌های مختلف «به خصوص برای خانواده‌هایی که چند کودک خردسال دارند» تهیه شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *