پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جدال لفظی بر سر ارز ترجیحی

کلیات لایحه بودجه با 174 موافق و 76 مخالف در مجلس تصویب شد

جدال لفظی بر سر ارز ترجیحی





۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶

همان روزی که دولت سیزدهم لایحه حذف ارز ترجیحی، 4200 تومانی را با عنوان «حمایت از اقشار فرودست جامعه» تقدیم مجلس کرد و محمد مخبر در قامت معاون اول رئیس جمهوری به دفاع از این مساله پرداخت، نمایندگان مجلس یکی پس از دیگری به انتقاد از دولت پرداخته و این تصمیم را باعث افزایش تورم در جامعه و شوک قیمتی مجدد به بازار و فشار بیشتر به مردم دانستند.
این اختلاف میان دولت و مجلس باعث شد لایحه دولت از دستور کار مجلس به طور غیر رسمی خارج شود.
دولت اما بر تصمیم خود اصرار داشت در نتیجه به طور غیررسمی ماجرای حذف ارز 4200 تومانی از اقلامی چون دارو را پیگیری کرد و همزمان این مهم را در لایحه بودجه 1401 لحاظ کرد. اقدامی که با اعتراض نمایندگان همراه شد و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از بازگشت ارز 4200 تومانی به بودجه گفت. کمیسیون تلفیق که تشکیل شد اما اوضاع به سود دولت برگشت.
این کمیسیون فورا کلیات بودجه را تصویب کرد و براساس روال جدید پارلمان در بررسی بودجه، آن را به صحن علنی ارجاع داد. مجلس دیروز کلیات بودجه را با حضور رئیسی بررسی کرد.
کلیات بودجه با 174 رای موافق در مقابل 76 مخالف تصویب شد اما اختلافات بر سر ارز ترجیحی همچنان پا برجاست.
رئیسی، رئیس جمهوری در مجلس از رای ندادن مجلس به لایحه دو فوریتی دولت درباره ارز ترجیحی تلویحا انتقاد کرد و گفت: «ترجمان رای به عدم فوریت لایحه دولت، یعنی حذف ارز ترجیحی. من شرحی برای ریاست مجلس نوشتم تا برای نمایندگان روشن شود که رای به عدم فوریت لایحه دولت چیست.
بالاخره یا مجلس باید می‌گفت این ارز ترجیحی ادامه یابد یا می‌گفت ادامه نیابد که ما جبران آن را چه کنیم. نتیجه این می‌شد که ارز ترجیحی باید حذف شود ولی ما آن را به مصلحت ندانستیم.
این کار شوک وارد کردن به معیشت مردم است که مقام معظم رهبری لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا ما وضعیت فعلی اقتصادی را ادامه دهیم تا تعیین تکلیف قطعی شود.
ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم و به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد این ارز ترجیحی حذف شود بدون اینکه فکری برای معیشت مردم صورت گیرد.» این اظهارات با پاسخ قالیباف همراه شد.
او گفت: «اگر واقعا این بحث خوب بود دولت باید لایحه اصلاحیه بودجه می‌داد که این کار را انجام نداد. امروز مجلس شورای اسلامی و دولت براین موضوع تاکید دارند که معیشت مردم اولویت اول است، اگر مجلس در کلیات به جمع‌بندی رسید در جزئیات هماهنگی با دولت خواهد داشت.
به مردم اطمینان می‌دهیم که دغدغه اول ما معیشت مردم است درباره ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ هم توجه ما به معیشت مردم با اولویت محرومان خواهد بود.»
حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق هم در پاسخ به اظهارات رئیس دولت، بر لزوم اقناع نمایندگان و اخذ تصمیمات شفاف از سوی مسئولان دولتی تاکید کرد و گفت: «اگر دولت می‌خواهد تصمیمی بگیرید باید با همراهی مجلس آن را تصویب کند تا خیال نمایندگان از تأمین منافع مردم راحت شود.
تصمیمات ما چه مثبت چه منفی می‌تواند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات و منابع دولت را کاهش یا افزایش دهد.
بسیاری از دوستانی که مخالف رای دادند، مخالف نبودند. حرفشان این است که اگر می‌خواهید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید به ما بگویید که کیفیت حذف آن چگونه است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *