سایت خبری پیام ما آنلاین | مناسب‌سازی را از ساختمان شورای شهر آغاز کنید

مطالبه نمایندگانی از جامعه معلولان از پارلمان شهری تهران:

مناسب‌سازی را از ساختمان شورای شهر آغاز کنید

معینی، از اعضای جامعه معلولان: شهرداری تهران از ورود پیمانکارانی که گواهینامه دسترس‌پذیری ندارند در مناقصات جلوگیری کند





مناسب‌سازی را از ساختمان شورای شهر آغاز کنید

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۱۶

| پیام ما | شورای شهر تهران، دیروز 14 آذر درحالی میزبان تعدادی از معلولان بودند که فضای این شورا پذیرای معلولان نبود و ویلچر یکی از نمایندگان جامعه معلولان نتوانست از یکی درهای ورودی به صحن عبور کند.
نشست جامعه معلولان با اعضای شورا که معمولا در دوره‌های قبلی نیز برگزار می‌شد، دیروز نیز با حضور بهروز مروتی، مدیرعامل کمپین معلولان، فاطمه دهقانی، نماینده جامعه کودکان کم توان ذهنی و سهیل معینی، عضو ستاد مناسب سازی با حضور در صحن شورای شهر تهران چند مورد را از اعضای مدیریت شهری خواستار شدند. مروتی در این دیدار خطاب به شورای شهر تهران خواست تا مناسب سازی را از شورای شهر تهران آغاز کنند.
او گفت: «وقتی دو سال پیش برای اولین بار در صحن شورا خدمت اعضای شورا رسیدیم اینجا رمپ هم نداشت که افراد دارای معلولیت بتوانند رفت و آمد کنند، امروز برای دومین بار که در این شورا حضور یافتیم در ورودی مشکل وجود داشت. سوالی در اینجا مطرح است و آن اینکه اگر فرد ناشنوایی بخواهد به شورای شهر بیایند و ارتباط برقرار کند آیا کسی به عنوان مترجم در شورا و یا شهرداری حضور دارد؟» مروتی در این دیدار همچنین به مساله لایحه بودجه 1401 نیز اشاره کرد. او معتقد است که اعتبارات مربوط به حوزه معلولان در لایحه بودجه 1401 حتی از بودجه امسال نیز کمتر است. موضوعی که سبب شده تا جامعه معلولان برای دو روز پیاپی مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور تجمع کنند و خواستار بازنگری در آن شوند. او به بودجه شهرداری و لزوم نگاه ویژه به معلولان در آن نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مسئله مهم لایحه بودجه 1401 شهرداری در پیش روی است.
لذا خواهش می‌کنم طبق نامه‌ای که یک هفته پیش به اعضای شورا ارسال کردیم نگاه ویژه‌ای به بودجه 1401 شهرداری شود. ما در مسئله حمل و نقل دچار مشکل هستیم و می‌خواهیم توجه بیشتری به این موضوع شود.» پس از او فاطمه دهقانی، نماینده کودکان کم‌توان ذهنی نیز یکی از مشکلات عمده خانواده‌های این کودکان را حضور ایمن‌ آن‌ها در شهر دانست و گفت: «شهر باید برای شهروندان در دسترس و ایمن باشد، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر معماری شهر باید برنامه‌های مدون داشته باشد. شاید اقدام در این زمینه هزینه بالایی به خود اختصاص ندهد ولی اجرا آن باعث می‌شود تا شهر دسترس‌پذیر شود.
او همچنین از شهرداری خواست تا دست کم یک پارک در هر منطقه ایمن سازی شود. به گفته او بیشتر بوستان‌ها در نزدیکی خیابان‌های اصلی قرار دارند و بدون هیچ حصاری که بتواند آن‌ها را از خیابان جدا نگهدارد: «این کودکان که شاید درکی از خطرات نداشته باشند با یک دویدن ساده با حوادث ناگوار رو به رو می‌شوند.» سهیل معینی، نماینده جامعه نابینایان هم که خود عضو ستاد مناسب‌سازی است، از مدیریت شهری خواست تا هیچ پروژه‌ای بدون پیوست دسترس‌پذیری افتتاح نشود. او گفت: «متاسفانه شاهد بوده‌ایم که آسانسورهای ایستگاه‌های مترو با یک بازده زمانی شش ماه پس از بهره‌برداری ایستگاه راه اندازی شده است که این موضوع باید خاتمه پیدا کنند. معینی همچنین از شهرداری تهران خواست تا از ورود پیمانکارانی که گواهینامه دسترس‌پذیری ندارند در مناقصات جلوگیری کند. بعد از مطالبات نمایندگان جامعه معلولان، اعضای شورا نیز تذکراتی به شهرداری تهران دادند. زهرا شمس احسان با بیان این که دو هزار و ۳۰۴ بوستان در شهر تهران وجود دارد که کمتر از ۳ درصد آنها مناسب سازی شده است، گفت: از مجموع ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو در تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی کمتر از ۵ درصد شرایط مناسب برای افراد کم توان را دارد و از ۱۴۱ ایستگاه مترو تنها ۱۹ ایستگاه مناسب سازی شده است و باید بگویم کلان‌شهر تهران کمترین انطباق با حداقل نیاز افراد آسیب‌پذیر را دارد.
جعفر بندی شربیانی نیز گفت: یکی از نیازهای معلولان که بارها به آن تاکید کرده‌اند، ایجاد آسانسور در ایستگاه‌های مترو است. این در حالی‌ است که تعدادی از ایستگاه‌های مترو در شهر تهران فاقد آسانسور بوده و همین مساله معلولان را در استفاده از شبکه مترو دچار مشکل کرده است.
در ادامه نرجس سلیمانی نیز شهرداری تهران خواست تا گزارش تعداد توان‌یابان و توان‌خواهان شاغل در شهرداری و سازمان های تابعه با نوع رابطه استخدامی آنها را به شورای شهر ارسال کنند: ظرفیت مصوبات شورا پس از دریافت گزارش در اختیار بهبود نظام جذب و به کارگیری معلولان خواهد بود.
در وجه دوم اصلاح و مناسب‌سازی شبکه پیاده‌رو برای کم بینایان و روشندلان و تجهیز تقاطع‌ها، میادین و معابر و اسباب مناسب برای ناشنوایان و اصلاح مجموعه کلیه خدمات شهری برای پاسخگویی به نیاز این جامعه مورد تقاضا از شهردار محترم تهران است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *