پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشتگ‌های داغ محیط زیستی

بررسی چهار اثر رسانه‌های اجتماعی بر مطالبات محیط زیستی

هشتگ‌های داغ محیط زیستی

اعتراض‌های محیط زیستی و بحران آب در ایران در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در فضای توییتر بازتاب گسترده‌ای داشته است





۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

توجه به محیط زیست در سال­‌های اخیر در رسانه­‌های اجتماعی بازتاب گسترده­‌ای داشته است. از رسانه‌­ها برای حمایت از کمپین‌های محیط زیستی و ایجاد ارتباط بین مردم در سطح محلی و بین‌المللی در مسائل مهم مانند تغییرات آب‌و‌هوا، تخریب‌های محیط زیستی، حمایت از حقوق حیوانات و‌… استفاده می‌کنند. در این مقاله روش‌های موثر رسانه‌های اجتماعی بر جنبش‌های محیط زیستی بررسی شده است.رسانه­‌های اجتماعی از 4 طریق بر بهبود جنبش‌­های محیط زیستی اثر گذارند: موضوع اول استفاده از ظرفیت جمعیت‌‌ها در شبکه­‌های اجتماعی است، به این معنا که رسانه‌­ها توانایی پشتیبانی و گسترش پیام‌های محیط زیستی در قالب یک محتوای سریع و پویا را با استفاده از جمعیت­های به هم متصل دارند.
موضوع دوم، امکان ظهور فعالان مستقل در حوزه­‌های محیط زیستی است، رسانه‌های اجتماعی باعث ظهور چهره­‌های فعال مستقل شده‌اند. از آنجا که مردم در حال حاضر به جریان‌های رسانه‌های اجتماعی خود به‌عنوان منابع اصلی اخبار و اطلاعات نگاه می‌کنند، این نوع انتشار مستقل می‌تواند هم مثبت باشد و سبب ‏تشویق جریان‌های جایگزین اطلاعات شود ‏و هم مشکل‌ساز باشد به این دلیل که وقتی که اطلاعات تایید نشده و یا قابل‌اعتماد نیستند، فیک‌نیوزها گسترش می‌­یابند.
ایجاد کمپین‌­های اعتراضی نیز به عنوان ابزار اعمال فشار بسیار مشهود و عمومی برای درخواست تغییرات محیطی خاص، به‌طور فزاینده‌ای به یک تاکتیک جنبش محیط زیست تبدیل شده‌ است.
و در نهایت استفاده از برچسب‌­های جغرافیایی و هشتگ­‌ها از دیگر روش‌­های توجه عمومی به موضوعات محیط زیستی است. استفاده از هشتگ در پلتفرم­‌های رسانه اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر راهی را برای مردم برای به اشتراک‌گذاری داستان‌ها در مورد محیط‌های محلی خود ایجاد کرده‌اند و آن‌ها را به موضوعات محیط زیستی بزرگ‌تر متصل می‌کنند. مثالی از این، تصاویر برچسب‌گذاری جغرافیایی افراد در خشکسالی ۲۰۱۵ کالیفرنیا بود که در مجاورت جغرافیایی نزدیک بودند، و آن‌ها را به زمینه بزرگ‌تر اثرات بلند مدت خشکسالی با استفاده از هشتگ‌­هایی نظیر californiadrought # پیوند داد.
در مجموع هشتگ اکتیویسم عبارتی است که در توییتر که رسانه‌ها برای فعالیت اینترنتی از آن استفاده می‌کنند. این اصطلاح همچنین می‌تواند در هر پلتفرم رسانه‌های اجتماعی و نه تنها در توییتر، بلکه در فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و‌… برای توصیف عمل حمایت از یک هدف عمدتاً از طریق اشتراک‌گذاری و بحث استفاده شود. با این حال، از هشتگ‌­ها برای بحث در مورد آگاهی اجتماعی نیز استفاده شده است و می‌­توان آن را راهی برای کمک یا شروع یک جریان اعتراضی دانست. فعالیت هشتگ راهی برای گسترش و دموکراتیک کردن استفاده از رسانه‌ها است و به همه اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌های خود را بیان کنند.
کریس مسینا، توسعه‌دهنده سابق گوگل، هشتگ­‌ها را در سال 2007 ایجاد کرد. او می‌خواست یک پلتفرم برای گفت‌وگو ایجاد کند و هدف آن این بود که یک منبع باز داشته باشد که در آن افراد تشویق شوند تا نظرات خود را آزادانه در مورد آنچه در مورد موضوع فکر می کنند بیان کنند. از هشتگ‌‌ها در سراسر جهان در ارتباط با تحولات محیط زیستی و اقلیمی نیز استفاده شده است .
هشتگ FridaysForFuture# عنوان کمپینی است که از آگوست ۲۰۱۸، پس از ۱۵ سالگی گرتا تونبرگ آغاز شد که به مدت سه هفته طول کشید، او در اینستاگرام و توییتر کارهایی که انجام می‌داد را منتشر کرد و خیلی زود در فضای مجازی بازتاب داشت. در 8 سپتامبر، گرتا تصمیم گرفت تا هر جمعه به اعتصاب ادامه دهد تا زمانی که سیاست‌های سوئد مسیر امنی را مطابق با توافقنامه پاریس فراهم کند. از آن زمان، FridaysForFuture# و ClimateStrike # در شبکه­‌های اجتماعی وایرال شد و بسیاری از دانشجویان و بزرگسالان به عنوان یک جنبش جهانی شروع به تظاهرات در خارج از پارلمان و در محیط­‌های شهری خود کردند.
ProtectOurWinters# نیز یک جنبش غیرانتفاعی بود که توسط جرمی جونز و دیگر ورزشکاران ورزش‌­های زمستانی برای افزایش آگاهی در مورد گرم شدن کره زمین و تغییرات آب‌و‌هوایی آغاز شد. در سال 2016، این جنبش به عنوان واکنشی به سال 2016 که یکی از سال‌های گرم بود، آغاز شد. این کمپین اثرات گرمایش زمین را با شواهدی در مورد صنعت ورزش‌های زمستانی و درصد افزایش دی‌اکسید‌کربن نشان می‌داد.
در ایران هم اعتراض‌های گسترده‌­ای در سال‌­های گذشته به بهانه مسائل محیط زیستی در شبکه­‌های اجتماعی مطرح شده‌­اند، با بررسی سامانه تحلیلگر شرکت لایف وب مشخص شد که اعتراض‌های محیط زیستی به‌ویژه درباره بحران آب در ایران در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در فضای توییتر بازتاب گسترده‌ای داشته است. نمودار روند انتشار اعتراضات کاربران در فضای توییتر را به بحران آب در ایران نشان می‌­دهد، بحران و قطعی آب در خوزستان و بوشهر، مشکلات آب آشامیدنی در غیزانیه، تجمعات ورزنه و اشاره به کمبود آب در اصفهان از جمله موضوعاتی است که سبب گسترش تولید محتوا در این محور شده است. در روزهای گذشته نیز اعتراضات اصفهان توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است. بررسی محتوای توییتر فارسی در روزهای 29 آبان تا 7 آذر نشان از تولید محتوای کاربران با هشتگ‌های زیر داشته است. همچنین مهم‌ترین مسائل مطرح شده در موضوع بحران آب از سوی کاربران شامل مواردی می‌شود که در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

لزوم توجه به عوامل موثر در تغییرات اقلیمی کشور

لزوم توجه به عوامل موثر در تغییرات اقلیمی کشور

ویروس‌های نجات‌بخش؟!

کشف جدید دانشمندان از عاملی که می‌تواند روند ذوب‌شدن یخ‌های قطبی و بالاآمدن سطح آب دریاها را کاهش دهد

ویروس‌های نجات‌بخش؟!

دیپلماسی محیط زیستی کلید مقابله با تغییراقلیم

دیپلماسی محیط زیستی کلید مقابله با تغییراقلیم

یوز جوان باید پس از بلوغ رهاسازی شود

گفت‌و‌گو با «علی شمس»، پژوهشگری که در زنده‌گیری یوز در قرق «یوزکنام پل ابریشم» حضور داشت

یوز جوان باید پس از بلوغ رهاسازی شود

انتظارات از دولت چهاردهم برای تامین آب سیستان و بلوچستان

انتظارات از دولت چهاردهم برای تامین آب سیستان و بلوچستان

مناظره یا میزگرد محیط‌زیستی در برنامه نامزدها گنجانده شود

جمعی از اساتید دانشگاه، کنشگران و روزنامه‌نگاران در حوزه محیط‌زیست در نامه‌ای به صدا و سیما خواستار شدند

مناظره یا میزگرد محیط‌زیستی در برنامه نامزدها گنجانده شود

خط‌کشی توسعۀ پایدار با اقتصاد سبز

خط‌کشی توسعۀ پایدار با اقتصاد سبز

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

برنامه «حفاظت از محیط زیست و پایداری سرزمین» رونمایی شد

رئیس کمیته محیط زیست ستاد مردمی پزشکیان خبر داد:

برنامه «حفاظت از محیط زیست و پایداری سرزمین» رونمایی شد

حیوان خانگی یا مهاجم محیط‌زیستی

حیوان خانگی یا مهاجم محیط‌زیستی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر