سایت خبری پیام ما آنلاین | رکود طرح‌های کاهش آلودگی هوا

از ابتدای پاییز امسال هوای تهران، ۱۰ روز برای گروه‌های حساس ناسالم بود

رکود طرح‌های کاهش آلودگی هوا

اشجعی، کارشناس آلودگی هوا: در اجرای دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا ظاهرا جدیت وجود ندارد





۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

اولین پنجره‌ای که بعد از ورود به سامانه کنترل کیفیت هوای تهران، مقابل شما باز می‌شود اطلاعیه نارنجی رنگی است که حکایت از ناسالم بودن کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس دارد. اطلاعیه به شهروندان توصیه کرده است که از فعالیت سنگین و طولانی در معرض هوای باز خودداری کنند و در خانه بمانند. توصیه‌ای که در طول پاییز امسال چندباری از تریبون‌های مختلف به شهروندان پایتخت شده و حتی بسیاری از شهروندان شهرهای پرجمعیت نیز آن را به کرات شنیده‌اند و باتوجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی به نظر می‌رسد که بیشتر هم شنیده می‌شود. پیش‌بینی‌هایی که تاکید دارند با توجه به پایداری جو و سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت واقع در نیمه شمالی کشور افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا رخ می‌دهد. متولیان امر از ابتدای فصل سرد برای مقابله با هوای غبارآلود پاییزی اقداماتی ترتیب دادند اما به نظر می‌رسد که هنوز کارگروهی جهت مقابله با آلودگی هوا در استانداری‌ها دست کم در تهران تشکیل نشده است. کارگروهی که از پس آن مصوباتی بیرون می‌آید که هنوز خبری از هیچ‌کدام آن‌ها نیست. موضوعی که به عقیده یک کارشناس آلودگی هوا ناشی از جدی نبودن دستگاه‌ها در اجرای دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هواست.

داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون در ۲۴ ساعت اخیر هوای تهران را ناسالم کرده‌اند و شاخص‌ها را نارنجی نگه‌داشته‌اند. اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که تهران در آبان امسال تاکنون ۱۷ روز هوای قابل قبول داشته است و ۱۱ روز نیز هوای شهر برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است. آماری که مشابه سال گذشته است با این تفاوت که پارسال تهران در این بازه زمانی ۱۸ روز هوای قابل قبول برای تنفس داشته و ۱۰ روز نیز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. اطلاعات کلی‌تر نیز نشان می‌دهد که پاییز امسال و پاییز سال گذشته مانند یکدیگر ۳۹ روز هوای قابل قبول داشتند و امسال و پارسال، گروه‌های حساس تهرانی‌ ۱۹ روز هوای ناسالم تنفس کردند.
از ابتدای آغاز فصل آلودگی امسال در پایتخت، مسئولان مرتبط در این حوزه از قابل حل بودن مشکل آلودگی در تهران خبر داده‌ بودند. محسن منصوری، استاندار تهران در روز معارفه خود اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا از جمله برنامه‌های کوتاه مدت استانداری است. او معتقد است: «در موضوع هوای تهران و محیط زیست تهران باید اقدامات جدی انجام شود. نمی‌شود قانون بگذاریم و بعد بگوییم نشد یا نمی‌شود. برای حل این موضوع باید یک کار فوق‌العاده کنیم. باید برخوردهای ما پیشگیرانه و آینده‌نگر باشد نه اینکه از طبقه شانزدهم نگاه کنیم و ببینیم هوا آلوده است و برای اینکه رسانه‌ها یقه ما را نگیرند بگوییم حالا یک جلسه بگذاریم. خیر! اینطور نیست و باید کار جدی انجام شود.» این صحبت‌ها ۲۶ مهر ماه خبری شده است و تاکنون یعنی ۲۸ آبان‌ماه به نظر می‌رسد که استانداری کارگروه اضطراری مقابله به آلودگی هوا را تشکیل نداده است. کارگروهی که به گفته بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا وظیفه آن کاهش انتشار آلاینده‌ها در روزهای بحرانی و دوم کاهش اثرات مخرب هوای آلوده بر افراد جامعه است. او در گفت‌وگو با روزنامه «پیام‌ما» تاکید می‌کند که فرآیند تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک تعیین شده است و براساس این آیین‌نامه در ابتدا اداره هواشناسی باید در یک بازه زمانی ۴ روزه پایداری جوی را پیش بینی کند: «هنگامی که اداره هواشناسی پیش‌بینی کرد که 4 روز دیگر قرار است پایداری جوی داشته باشیم این موضوع به اداره کل بهداشت استان اعلام می‌شود، اداره کل بهداشت استان 12 ساعت وقت دارد که پایداری را خطرناک و غیر‌خطرناک پیش‌بینی کند. اگر شرایط خطرناک پیش‌بینی شد، این موضوع به استانداری اعلام می‌شود و استانداری هم بایستی کارگروه ملی شرایط اضطرار آلودگی هوا را تشکیل دهد.» این کارگروه بعد از تشکیل در معاونت عمرانی استانداری باتوجه به وضعیت اضطراری که قرار است پیش رو باشد، تصمیماتی اتخاذ می‌شود، مصوباتی که عموما حاکی از محدودیت زمانی مراکز آموزشی و اداری و محدودیت‌های ترافیکی است. اشجعی می‌گوید: «این اقدامات و فعالیت‌ها هم بر اساس درجه آلودگی هوا دسته بندی می‌شوند، به طور مثال اقدامات هنگامی که کیفیت هوا بین 100 تا 150(نارنجی) است با اقدامات زمانی که کیفیت هوا بین 150 تا 200(قرمز) است متفاوتند. البته در خود مصوبه هم یک تبصره آمده است که اگر وضعیت هوا بیش از 2 روز در یک رده بندی کیفی قرار داشت، اقدامات رده بندی کیفی بالاتر باید انجام شود. یعنی اگر بیش از 2 روز پیاپی کیفیت هوا نارنجی بود، اقدامات مربوط به وضعیت قرمز باید انجام شوند.» او با اشاره به وضعیت هوای شهر تهران در روزهای اخیر ادامه می‌دهد: «براساس پیش بینی سازمان هواشناسی از روز 5 شنبه (27 ام) تا یکشنبه (30 ام) هوای تهران 4 روز پیاپی وضعیت نارنجی خواهد داشت. به همین دلیل هم در شهر تهران باید اقدامات وضعیت قرمز انجام شود. به گفته او در این شرایط بر اساس دستورالعمل بایستی کلیه مقاطع آموزشی باید تعطیل شوند، ادارات 2 ساعت دیرتر باز شوند و 2 ساعت هم زودتر تعطیل شوند. او می‌گوید: «پلیس می‌بایستی در بعضی مناطق از پیش تعیین شده محدودیت تردد وضع کند و انجام فعالیت‌های عمرانی در شهر متوقف شود و استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها نیز ممنوع شود. اما اکنون کدام یک از این اقدامات در شهر تهران انجام می‌شود؟ این نشان می‌دهد که در اجرای دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا ظاهرا جدیتی وجود ندارد.»
اقدامات ناکافی برای بهبود تنفس
از ابتدای پاییز امسال و همزمان با شنیده شدن زمزمه‌های آلودگی هوا در تهران متولیان امر اقداماتی برای کاهش ذرات آلاینده کمتر از دو و نیم میکرون انجام دادند. به طور مثال پلیس از تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا خبر داده است و سردار حمیدی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۱۳۸ هزار خودروی دارای عیب و نقص فنی و آلاینده جریمه شدند، گفته است: «از این تعداد ۱۷۵۰ دستگاه خودرو نیز توقیف و به پارکینگ منتقل شده‌اند. در اجرای این طرح هم دوربین‌ها و هم مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشته و با خودروهای فاقد معاینه‌فنی و نیز خودروهایی که دارای معاینه‌فنی بوده اما آلاینده بوده یا دارای نقص فنی باشند، برخورد می‌کنند.» روز پنجشنبه همزمان با برگزاری نشست تخصصی دستگاه‌ها با موضوع کنترل و کاهش آلودگی هوا نیز معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران بر لزوم رعایت سقف محدودیت روزانه در صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران تاکید کرده بود. علی دیزجی گفته است: در سال‌های اخیر آلودگی هوا از معضلات کلان‌شهر تهران بوده، همچنین مهاجرت بی‌رویه به شهر تهران و شهرهای حاشیه آن، بارگذاری جمعیت، افزایش وسایل نقلیه و جغرافیای خاص تهران منجر به کاهش کیفیت هوای تهران در فصول سرد سال و وارونگی دما می‌شود. اقداماتی که البته از سوی اشجعی ناکافی تلقی می‌شوند. او می‌گوید: «از سال گذشته تا کنون اتفاق خاصی در حوزه اقدامات مربوط به کاهش آلودگی هوا نیفتاده است و طرح‌های کاهش آلودگی هوا کماکان در رکود به سر می‌برند. بنابراین طبیعی است که نباید شاهد کاهش انتشار آلاینده ها هم باشیم. حالا اینکه آیا امسال هوا آلوده تر از قبل می‌شود یا نه را صرفاً شرایط جوی تعیین می‌کنند و اگر جو امسال نسبت به سال پیش پایدارتر باشد هوا هم آلوده‌تر خواهد بود.»
آسمانی آلوده به وسعت ایران
آلودگی هوا مدت زمان طولانی است که فراتر از آسمان تهران رفته است و شهرهای صنعتی و پرجمعیت ایران را نیز درگیر کرده است. اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد که دست کم دیروز جمعه ۲۸ آبان‌ماه، ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای همدان و اصفهان، کرج و شوشتر نیز سالم برای همه گروه‌ها بودند و شاخص‌ها در این شهرها قرمز رنگ شده بودند. سامانه پایش کیفیت هوای اصفهان نیز نشان می‌دهد که اصفهان پاییز امسال هیچ روزی هوای پاک نداشته است. در سایر شهرها نیز اقداماتی مشابه با سال‌های گذشته صورت گرفته است اما آنچه مشخص است این است که آلودگی هوا دیگر مرز نمی‌شناسد و در آسمان بسیاری از شهرهای ایران پراکنده شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *