پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غذا دهی مشروط به سگ‌ها در هندوستان

مروری بر قوانین مربوط به حیوانات شهری در کشورهای دیگر

غذا دهی مشروط به سگ‌ها در هندوستان





۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

مدتی است که مساله غذا دادن به حیوانات غیرخانگی و چگونگی رفتار با آنها در شهرهای بزرگ ایران زیاد مطرح می‌شود. بسیاری از کارشناسان حیات‌وحش معتقدند غذا دادن به حیوانات غیرخانگی غلط است و می‌تواند چرخه حیات وحش را دچار اختلال کند از طرف دیگر، عده‌ای معتقدند این کار برای بقای حیوانات لازم است و مانع از مرگ و میر و بیماری آنان می‌شود.
این مساله در کشور بزرگی مانند هندوستان نیز به شدت مطرح است. شهر بزرگ دهلی حیوانات فراوانی را در خود جای داده است. اقلیم شهرهای بزرگ هند همانند دهلی باعث شده مارها، میمون‌ها، گربه‎‌ها و سگ‌های ولگرد به این شهرها وارد شوند.

مساله غذا دادن به سگ‌های ولگرد تا سال‌ها یک بحث اجتماعی مهم در محافل و رسانه‌های هندوستان و پایتخت‌اش یعنی دهلی بود. غذا دادن غیر‌اصولی مردم و توریست‌ها به سگ‌های ولگرد باعث شده بود مشکلات فراوانی برای شهروندان دهلی به وجود بیاید. زیاد شدن سگ‌ها، نزدیک شدن به انسان‌ها، انتقال بیماری به شهروندان، جمع‌شدن آنها در پارک‌ها و مدارس و ایجاد مزاحمت برای کودکان و حمله به عابران در نیمه‌های شب همه و همه باعث شد که بسیاری از شهروندان با این اقدام مخالفت کنند.
البته نباید گمان کرد که این رفتار به ظاهر خیر خواهانه فقط به ضرر شهروندان و مردم بومی هند تمام می‌شد. آگاهی نداشتن توریست‌ها و برخی از ساکنان دهلی از فیزیولوژی سگ‌ها و دادن هر غذایی به آنها، باعث افزایش بیماری در بین این حیوانات و صعودی شدن مرگ و میر آن‌ها شده بود. از این جهت، مسئولان شهری سعی کردند تا حدی با این رفتار «غذا دادن بی‌رویه به سگ‌های ولگرد» مقابله کنند. کار به جایی رسید که پلیس هم وارد میدان شد و حتی در مواردی با شهروندانی که به سگ‌های ولگرد غذا می‌دادند برخورد کرد.
با وجود این، بسیاری افراط در این مقابله را شایسته نمی‌دانستند. آنها معتقد بودند سگ‌ها موجوداتی بی‌آزار هستند و غذا دادن به آنها یک عمل خیرخواهانه و شایسته است. این جدل‌ها سرانجام باعث شد دادگاه عالی دهلی (Delhi High Court ) در سال 2010 تصمیم بگیرد که به شهروندان اجازه دهد که به سگ‌های ولگرد غذا بدهند. طبق تصمیم دادگاه دهلی، پلیس حق ندارد با شهروندانی که قصد دارند به حیوانات و سگ‌های ولگرد غذا دهند، مقابله کند. همچنین، مسئولان شهر دهلی وظیفه دارند که از سگ‌ها محافظت کنند و جلوی کشتار یا اذیت و آزار آنها را توسط حیوان‌آزارها یا حتی مامورین شهرداری بگیرند.
با این حال، طبق تصمیم مقامات دهلی تصمیم بر این شد که برای کم شدن مشکلات، پروتکل‌هایی برای غذا دادن به حیوانات و به خصوص سگ‌های ولگرد دهلی ایجاد شود. این پروتکل‌ها البته به معنی قانون نبوده و نیستند و بیشتر جنبه توصیه‌ای دارند اما با این حال، توسط مسئولان پایتخت هندوستان تدوین شده و به نهادهای مختلف ارجاع گشته تا آرام آرام در جامعه نهادینه شوند.
بر اساس توصیه مسئولان بهداشتی و محیط زیستی هند به این علت که سگ‌های ولگردِ گرسنه هرچیزی را می‌خورند بهتر است که شهروندان هر غذایی را به آنها ندهند چرا که ممکن است باعث مریضی یا مرگ آنها شود.
بر اساس توصیه متخصصان، بهتر است خوراکی‌های زیر به سگ‌های ولگرد داده شود:
برنج، روتی (Roti)، سیب زمینی آب پز، روغن نباتی، غذای مخصوص سگ که در فروشگاه‌های مخصوص فروخته می‌شود، آب و …همچنین خوراکی‌هایی نظیر: شکلات، کافئین، لبنیات، اسنک‌، شیرینی و کوکی، سیر و پیاز، الکل، برخی میوه‌ها مانند انواع توت‌ها و… به هیچ وجه نباید به سگ‌های ولگرد داده شود.
برای غذا دادن به سگ‌های ولگرد نیز باید یک سری اصول را رعایت کرد. مسئولان بهداشتی و محافظان محیط زیست دهلی موارد زیر را به عنوان مهم‌ترین اصول غذا دادن به سگ‌ها معرفی کرده‌اند:
آشغال تولید نکنید
ترجیحا هنگام غذا دادن به سگ‌ها از ظرف یک بار مصرف استفاده کنید و بعد از تمام شدن غذا هم حتما ظرف خود را برداشته و به سطل آشغال بیندازید. همچنین غذا را روی زمین نریزید تا شهر کثیف نشود. اگر چیزی ندارید، از برگ‌های روزنامه استفاده کنید و پس از پایان غذا خوردن و پراکندگی سگ‌ها، آنها را در کیسه زباله جمع کنید.
مکان تغذیه سگ‌ها را مشخص کنید
غریزه سگ‌های ولگرد به آنها کمک می‌کند که به سرعت مکان و زمان دسترسی به غذا را پیدا کنند. شما می‌توانید با انتخاب یک مکان امن و مشخص که تا حدودی از منطقه مسکونی و مدرسه و خیابان‌های شلوغ فاصله دارد، سگ‌ها را به سمت خود جلب کنید و بدون مزاحمت به آنها غذا دهید.
زمان‌بندی فراموش نشود
در هر لحظه به سگ‌ها غذا ندهید. رعایت فاصله بین وعده‌های غذایی باعث می‌شود اولا آنها دائما در محیط شهری جمع نشوند و ثانیا، چون هر چیزی را می‌خورند دچار پرخوری و بیماری نشوند. همچنین، بهتر است اگر سر یک ساعت مشخص به سگ‌ها غذا می‌دهید، این ساعت را تغییر ندهید. ترک این عادت می‌تواند فاجعه بار باشد زیرا سگ‌های ولگرد با وجود غیبت شما همچنان منتظر شما می‌مانند و ممکن است یک یا دو روز در یک محل مشخص و بدون آب و غذا در انتظار شما بنشینند.
سگ‌های ولگرد را به خانه خود نیاورید
به هیچ وجه سگ‌های ولگرد را نوازش نکنید. فراموش نکنید که سگ‌ها حیوانات خانگی نیستند و باید یاد بگیرند که فاصله ایمن با مردم را حفظ کنند، زیرا همه انسان‌ها از سگ‌ها خوششان نمی‌آید. اگر سگی را به شدت با خود دوست کنید، ممکن است سگ به سمت یک فرد غریبه بپرد و به دنبال جلب توجه او باشد و اگر آن شخص سگ‌ها را دوست نداشته باشد، ممکن است بترسد و به خود یا سگ آسیب بزند.
برای خبر کردن سگ‌ها سوت نزنید!
بسیاری از افرادی که به سگ‌های ولگرد غذا می‌دهند این عادت اشتباه را دارند. وقتی سگ‌ها صدای سوت را می‌شنوند، می‌دانند که وقت غذا است و با عجله از جاده عبور می‌کنند. در نتیجه، تصادفات و مرگ و میر بیشتر می‌شود. غذای سگ‌ها را در مکانی مشخص و به آرامی بگذارید. اگر آنها در آن نزدیکی نباشند، بوی غذا آنها را ترغیب می‌کند که به آنجا بیایند.
از تغذیه همزمان دو دسته سگ ولگرد خودداری کنید
سگ‌ها به صورت غریزی برای خود قلمرو دارند و این امر به ویژه در مورد سگ‌های ولگرد که تمایل دارند در مکانی مناسب استراحت و زندگی کنند، صادق‌تر است. اگر قصد غذا دادن به سگ‌ها را دارید، مطمئن شوید که مکانی را انتخاب می‌کنید که تنها یک دسته سگ ولگرد در آنجا زندگی می‌کند. رعایت نکردن این نکته می‌تواند منجر به برخورد و جنگ ناخواسته بین دو دسته سگ شود.
اقدامات شهرداری هند برای بهبود اوضاع
به جز این پروتکل‌ها، شهرداری دهلی نیز اقداماتی را برای سر و سامان دادن به وضعیت سگ‌های ولگرد انجام داده است. ایجاد مکان‌هایی برای نگهداری سگ‌های ولگرد، طرح واکسیناسیون سگ‌ها و نشان دار کردن آنها، ایجاد محیط‌هایی برای غذا دادن به حیوانات غیرخانگی، عقیم سازی گروه‌های انبوه سگ‌های ولگرد و … همه و همه از از جمله اقدامات مسئولان دهلی‌نو برای بهبود وضعیت سگ‌های ولگرد و همچنین آسیب ندیدن شهروندان هندی از رفت و آمد این سگ‌ها به محیط‌های شهری بوده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *