پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنفس در وضعیت بنفش اصفهان

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در جِی و رهنان در اصفهان و ایستگاه امام در قم، دیروز کیفیت هوا را بسیار ناسالم تشخیص دادند

تنفس در وضعیت بنفش اصفهان

ماجرای آلودگی اصفهان به مجلس راه یافت و نمایندگان و اعضای شورای شهر اصفهان به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه نامه مشترکی نوشتند آلودگی هوا بر تهران، اصفهان، قم، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی سایه انداخت





۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

با سرد شدن هوا، آلودگی هوا در بسیاری از نقاط کشور سایه افکنده است. دیروز تهران، اصفهان، قم، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی درجات مختلفی از آلودگی را تجربه کردند. برای سومین روز هوا در بسیاری از نقاط پایتخت ناسالم برای همه گروه‌ها تشخیص داده شد و شمار ایستگاه‌های قرمز به 15 عدد رسید. همزمان در اصفهان کیفیت هوا براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش آنلاین در 11 ایستگاه سنجش وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان (قرمز) و در ایستگاه «جِی» با شاخص ۲۰۲ بسیار ناسالم (بنفش) شد و در ساعات پایانی روز ایستگاه رهنان هم به رنگ بنفش درآمد. از سوی دیگر، دورتر از اصفهان در قم نیز ایستگاه امام وضعیت را بسیار ناسالم نشان داد و در خراسان رضوی نیز شمار نقاط قرمز به 6 مورد رسید. ادامه روند آلودگی هوا به ویژه در اصفهان واکنش‌هایی به دنبال داشته و سبب شد دیروز ماجرای آلودگی اصفهان به مجلس راه یابد و نمایندگان و اعضای شورای شهر اصفهان به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه نامه مشترکی بنویسند.

دیروز در سایت IQAIR که یک شرکت جمع‌آوری اطلاعات و فناوری در حوزه کیفیت هوای جهانی است، ایران در بین ۹۸ کشور آلوده جهان، رتبه نوزدهم را داشت. در تهران در حالی میانگین کیفیت هوا ۱۱۲ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس عنوان شده بود که کیفیت هوا در ۱۵ ایستگاه در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. همچنین کیفیت هوا براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش آنلاین در خیابان احمدآباد و انقلاب با شاخص ۱۴۵، استانداری با شاخص ۱۲۰، باهنر با شاخص ۱۰۶، بزرگراه خرازی با شاخص ۱۳۳، رودکی با شاخص ۱۰۴، رهنان با شاخص ۱۲۴، فرشادی با شاخص ۱۲۱، فیض با شاخص ۱۱۶، کاوه با شاخص ۱۱۲ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۳۹ در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان (قرمز) و در ایستگاه جِی با شاخص ۲۰۲ بسیار ناسالم (بنفش) تشخیص داده شد. این در حالی است که در ساعت 17، ایستگاه رهنان اصفهان با پرچم بنفش (بسیار ناسالم) به نمایش درآمد و طبق اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود.
نامه به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه
به دنبال طولانی شدن روزهای آلوده در اصفهان، شورای اسلامی شهر اصفهان و مجمع نمایندگان اصفهان در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به وضعیت مصرف مازوت در این شهر و آثار محیط زیستی آن شده‌اند. افزایش غلظت آلاینده‌ها و برودت هوا، موضوع کمبود گاز و احتمال مصرف مجدد مازوت در نیروگاه‌های اصفهان، وضعیت بحرانی و شکننده محیط زیست استان از جمله موارد نگران‌کننده مطرح شده از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان و مجمع نمایندگان اصفهان بوده است. از سوی دیگر درخواست رسیدگی و پیگیری به این موضوع به صورت جدی از طریق مبادی ذی‌ربط در سطح ملی و در بالاترین سطح مورد حمایت قوه قضائیه مهم‌ترین درخواست مطرح شده در این نامه بود.
نماینده اصفهان: امسال یک روز هوای پاک هم نداشتیم
موضوع آلودگی هوای اصفهان دیروز به مجلس هم راه یافت و مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی درباره آلودگی هوای این شهر گفت: « آلودگی هوا معمولا در نیمه دوم سال گریبان کلان شهرها را می‌گیرد. آلودگی اصفهان اما به کل سال تعمیم یافته است. امسال تا امروز حتی یک روز هوای پاک هم نداشتیم. تا امروز ۶۲ روز ناسالم را تجربه کردیم.»
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه اصفهان در سال گذشته تنها چهار روز هوای پاک را تجربه کرد گفت: «امسال تا امروز حتی یک روز هوای پاک نداشتیم. در سال ۱۴۰۰ تا امروز ۶۲ روز ناسالم را تجربه کردیم. قانون هوای پاک وظیفه دستگاه‌های متولی را اجرا کرده است. تبصره ماده ۳ می‌گوید واحد‌های صنعتی بزرگ و متوسط باید به صورت بر خط(آنلاین) اطلاعات آلودگی شان را منتشر کنند.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اجرایی نشدن قانون هوای پاک خبر داد و گفت: «به گفته اداره کل محیط زیست استان اصفهان تنها ۱۰ درصد واحدهای صنعتی در حال انتشار گزارش آلودگی هستند. ما در مورد سلامت مردم، به شماره افتادن نفس‌های مردم و اجرا نشدن قانون مسئول هستیم.»
طغیانی در ادامه به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست استناد کرد و افزود:‌ «سالانه ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند و میزان کشته‌های کرونا همین حدود است. چرا به داد مردم نمی‌رسیم؟ از سازمان حفاظت محیط زیست و ریاست جمهوری تدبیر سریع برای کلان‌شهر اصفهان را خواستارم.»
قصه تلخ تهران
تجربه این شرایط در نقاط مختلف کشور در حالی است که آلودگی هوای تهران سال‌هاست به داستان این شهر گره خورده و با سرد شدن هوا، تشدید می‌شود و درست در همین زمان است که مسئولان به یاد چاره اندیشی می افتند. دیروز ایسنا نوشت که با تغییر استاندار تهران، یکی از مهم‌ترین تکالیف ابلاغی دولت سیزدهم به استاندار مسئله آلودگی هوای تهران بود، تکلیفی که سبب شد منصوری در روزهای ابتدایی مدیریتش کارگروه آلودگی هوای پایتخت را تشکیل دهد و از همه دستگاه ها بخواهد تا پای کار بیایند و مشکل که نه معضل آلودگی هوای تهران رفع شود. این در حالی است که کارشناسان بارها اعلام کردند که توسعه حمل‌ونقل عمومی و تشویق مردم به عدم استفاده از خودروی شخصی شاه کلید حل آلودگی هواست و با همین یک فرمول می توان سهم ۴۰ درصدی آلودگی هوا را رفع کرد، اما آنگونه که رئیس سابق کمیته محیط زیست شورای شهر در دوره پنجم می‌گوید اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و ادعای اجرای سیاست های کاهش آلودگی هوا بدون تامین منابع مالی آدرس غلط دادن به مردم است.
آرش حسینی میلانی با تاکید بر اینکه باید به یاد داشت که آلودگی هوا و حل معضل آن یک مساله فرابخشی است و باید در کنار مسائل فنی، به مباحث حقوقی و قضایی نیز توجه شود، به ایسنا گفته است: به یاد داریم که سال گذشته مساله مازوت‌سوزی مطرح شد و بارها در صحن شورای شهر تذکر داده شد و رسما با اداره کل محیط زیست شهر تهران مکاتبه کردیم تا ضمن بازدید از کارخانه‌های اطراف شهر، صراحتا اعلام کنند که مازوت‌سوزی انجام می‌شود یا نه؟ ما حتی آمادگی داشتیم که در صورت نیاز از کارخانه‌های متخلف شکایت کنیم اما گزارش اداره کل محیط زیست، مازوت‌سوزی در کارخانجات را تأیید نمی‌کرد؛ لذا به نظر می‌رسد در کنار پیگیری‌های کارشناسی، باید مباحث حقوقی نیز پیگیری شود تا آلوده‌کنندگان هوا از جنبه قضایی نیز تخلفاتشان پیگیری شود.
این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه علاوه بر توجه به مسائل نرم‌افزاری همچون بازدارندگی قضایی و مدیریت قوی استانداری، باید به جنبه‌های سخت‌افزاری کاهش آلودگی هوا نیز توجه کرد، معتقد است بررسی کارشناسان نشان داده که خودروهای شخصی ، سهم ۴۰ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند و می‌بینیم که با شروع شیوع کرونا مردم شهر تهران، کمتر از گذشته از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و به تبع آن، استفاده از وسائل نقلیه شخصی افزایش یافته است، به گونه‌ای که ترافیک این روزهای پایتخت به مرز غیرقابل تحمل رسیده و ساعت غیر‌پیک در ترافیک تهران، دیگر چندان معنایی ندارد و در همه ساعات، شاهد ترافیک در معابر پایتخت هستیم و طبیعتا با این حجم از خودروهای در حال تردد در تهران، آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *