پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نباید فقط بر جابه‌جایی آرادکوه تاکید کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از مجتمع زباله آرادکوه

نباید فقط بر جابه‌جایی آرادکوه تاکید کنیم

منصوری، استاندار تهران: هر خانواده تهرانی در شبانه‌روز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که مدیریت این مقدار پسماند در حجم کل تهران، هزینه‌های زیادی برای شهرداری به همراه دارد





نباید فقط بر جابه‌جایی آرادکوه تاکید کنیم

۸ آبان ۱۴۰۰، ۰:۳۶

5 هزار و 200 تن از زباله‌های اهالی تهران روزانه وارد آرادکوه می‌شود. مجتمعی بزرگ در جنوب تهران که از 60 سال پیش تاکنون محل دفن زباله‌ تهرانی‌ها بوده است و به همین علت نیز ظرفیت بسیاری از بخش‌های آن به پایان رسیده است. مانند سلول دفن بیمارستانی که گفته می‌شود، باید برای آن تدبیری تازه اندیشید. روز 5 شنبه، 6 آبان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با همراهی استاندار از بعضی قسمت‌های آرادکوه مانند زباله‌سوز بازدید کردند. آن‌ها از لزوم مدیریت پسماند شهر تهران خبر دادند و برخلاف سایر مدیران که قائل به جابه‌جایی محل دفن زباله آرادکوه به جای دیگری از شهر بودند، آن را در اولویت ندانستند. رفع بوی بد آرادکوه که در مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قرار گرفته است نیز از موضوعاتی بود که معاون رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرد.

به گزارش روزنامه پیام ما، مدیریت پسماند پایتخت در کنار آلودگی هوا شاید مهم‌ترین معضل محیط زیستی پایتخت باشد. موضوعی که تمام گزینه‌های شهرداری تهران نیز در زمان ارائه برنامه‌های خود به شورای شهر تهران به آن اشاره کرده بودند و آن را جزو اولویت‌های مدیریتی خود دانسته بودند. برخی از احداث سایت پسماند جدید گفته بودند و بعضی دیگر از لزوم کاهش تولید پسماند از مبدا. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در تمام جلساتی که به شورای شهر تهران آمده، از لزوم ساماندهی به پسماند پایتخت گفته و از مبارزه با زباله‌گردی خبر داده است. روز پنجشنبه، 6 آبان‌ماه نیز معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آرادکوه بازدید کرد. علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید میدانی از مجتمع مدیریت پسماند آرادکوه مشکلات محیط زیستی تهران را برشمرد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند، او گفت: از نظر من، مدیری در حوزه شهری موفق خواهد بود که بتواند یکی از معضلات محیط زیستی تهران را حل کند. سلاجقه که از لزوم ایجاد طرح جامع برای مدیریت پسماند خبر داد، تاکید کرد: نباید فقط بر جابه جایی این مجموعه تاکید کنیم بلکه بسیاری از مسائل را می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های نوین در همین محدوده حل و فصل کنیم. ما در کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که می‌توانیم با بهره‌گیری از آنها فناوری را در خدمت محیط زیست قرار دهیم، به شکلی که حتی می‌توان همین منطقه را به عنوان منطقه‌ای گردشگری مورد بهره‌برداری قرار داد.
معاون رئیس‌جمهور، در میان صحبت‌های خود از لزوم فرهنگ سازی و تفکیک از مبدا برای بهبود وضعیت پسماند شهر تهران گفت و تاکید کرد: اگر خانواده‌ای که امروز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند تفکیک از مبداء را انجام دهد، نقش به‌سزایی در مدیریت پسماند ایفا خواهد شد لذا نیازمند فرهنگ سازی خواهیم بود. در حال حاضر نیز شهرداری تهران به سمت جمع‌آوری مخازن زباله رفته تا در مرحله بعد تفکیک از مبداء محقق شود. ما باید تولید زباله را به حداقل برسانیم.
بوی محدوده آرادکوه رفع شود
بوی بد آرادکوه در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) از دیگر مسائلی است که مسئولان بر لزوم رفع آن تاکید دارند.
سلاجقه نیز در این رابطه گفت: این مجموعه نزدیک فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) است و میهمان‌های خارجی از اینجا وارد شهر می‌شوند و این زیبنده پایتخت اسلامی نیست، بر همین اساس تلاش خواهیم کرد داده‌ها را جمع‌آوری و با گفت و گو با سازمان‌های ذیربط این محدوده را ساماندهی کنیم. امیدواریم با همت و کمک رسانه‌ها فرهنگ‌سازی را به درستی انجام دهیم. ما نیز در کنار رسانه‌ها مطالبه‌گر هستیم.
او تاکید کرد:‌ در حال حاضر پسماندی که وارد مجموعه می‌شود ۶۴ درصد رطوبت دارد که همین موضوع لزوم تفکیک از مبداء را به روشنی نشان می‌دهد. ورود ۵ هزار و ۲۰۰ تن زباله به صورت روزانه به این مجموعه قطعا تولید بوی نامطبوع را به همراه دارد. باید گام به گام و با شیوه‌ای درست در کنار شهرداری تهران نسبت به حل این موضوع اقدام کنیم. ما به عنوان دستگاه ناظر از دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گر هستیم.
تاکید مجدد بر اقدامات فرهنگی
محسن منصوری، استاندار تهران نیز در جریان این بازدید تاکید کرد که مشکل پسماند تهران تک بعدی نیست و باید با همکاری همه دستگاه‌ها برطرف شود.
او با بیان اینکه سایت فعلی مدیریت زباله آرادکوه از مساحتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ هکتار برخوردار بوده و به عنوان بزرگترین سایت بازیافت زباله خاورمیانه، فعال است افزود: به منظور بهره‌وری مناسب از وضعیت موجود لازم است تا ضمن به‌کارگیری از مکانیزم‌های علمی و فناوری‌های جدید، موضوع تفکیک زباله از مبداء نیز در جامعه فرهنگ‌سازی شود چرا که هر خانواده تهرانی در شبانه روز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که مدیریت این مقدار پسماند در حجم کل تهران، هزینه‌های زیادی برای شهرداری به همراه دارد.
او ادامه داد: زیرساخت‌های منطقه آرادکوه برای ۶۰ سال پیش است که در آن زمان تهران فقط ۲ میلیون نفر جمعیت داشت حال آنکه امروز با در نظر گرفتن تعداد اتباع ساکن در این منطقه، ۱۵ میلیون نفر در استان تهران سکونت دارند. افزایش بیش از هفت برابری جمعیت استان تهران طی سال‌های گذشته ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی جامعی برای حل آن انجام شود.
آرادکوه ده سال دیگر ظرفیت دارد
محمدمهدی عزیزی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در این بازدید از اولویت‌های مدیریت خود گفت و بر لزوم کاهش زباله ورودی به آرادکوه تاکید کرد: در حال حاضر با شروع بهره‌برداری از مرکز پسماند‌های حجیم، حدود ۷۰۰ تن زباله‌های ورودی به آرادکوه کاهش پیدا کرده است.
عزیزی درباره ظرفیت انتقال پسماند به مجتمع آرادکوه نیز گفت: تاکید ما بر فرهنگسازی در زمینه تفکیک پسماند در مبدا است، زیرا اگر به همین منوال پیش برویم شاید آرادکوه حدود ۱۰ سال دیگر ظرفیت داشته باشد، ولی تمام کار‌ها بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند پیش‌بینی شده است و باید با استفاده از زباله‌سوز‌های جدید، استفاده از تبدیل پسماند به انرژی در قالب تبدیل پسماند به سوخت و تحویل آن به صنایع سیمان، تفکیک از مبدا و رونمایی از سامانه های MRF دفن را کاهش دهیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *