پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آگاهی از ابتلا به سرطان پستان و پیامدهای روانشناختی آن

آگاهی از ابتلا به سرطان پستان و پیامدهای روانشناختی آن





۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۲۵

قسمت سوم:

 

زمانی‌که در مورد سرطان پستان صحبت می‌شود، اغلب علائم، عوارض جسمانی و احتمالا هزینه‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حالی‌که تشخیص و درمان سرطان پستان مجموعه‌ای از مشکلات روانشناختی مرتبط با افسردگی و اضطراب را با خود همراه دارد.
معمولا اولین واکنش در مواجهه با تشخیص سرطان پستان شوک و عدم پذیرش است. در این مرحله سوالاتی مانند «چرا من؟ چه گناهی کرده بودم؟ دارم تقاص می‌دهم؟» برای بیمار تکرار می‌شود. واکنش شوک ممکن است تا یک هفته طول بکشد.
در مرحله بعد از شوک گروهی از بیماران وجود بیماری را انکار می‌کنند و تشخیص و آزمایش‌ها را اشتباه می‌دانند. گاهی انکار منجر به عدم پیگیری بیماری می‌شود که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به بار آورد. در این هنگام حضور یک همراه نزدیک و دلسوز برای تشویق و حمایت بیمار برای ادامه آزمایش‌ها و برنامه درمانی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. پس از پذیرش بیماری فرد ممکن است دچار غم و اندوه، خشم، بی‌خوابی، کاهش تمرکز و ترس شود. مرتب این سوالات را از خودش بپرسد که «اگر درمان موثر نباشد ؟» «اگر بمیرم؟» «اگر عود کند؟» برای تعدادی از بیماران این احساسات منفی گاهی هفته‌ها به طول می‌انجامد به نحوی که بر عملکرد روزانه آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
گاه احساس ناامیدی چنان شدت می‌گیرد که فرد انگیزه خود را برای فعالیت روزمره از دست می‌دهد.
یکی‌ دیگر از تغییرات احساس خستگی مفرط به دنبال بیماری و درمان آن است. احساسات منفی همراه با احساس خستگی می‌تواند باعث شود زنان از انجام کارهایی که به بهبود بیماری کمک می‌کند، دست بکشند و کارهایی را انجام دهند که برای آنها مضر است و باعث پیشرفت بیماری می‌شود.
اگر علائم غم و اندوه ، ناامیدی و بی‌لذتی شدت گرفت و بیش از دوهفته به طول انجامید بهتر است که با یک مشاور صحبت کنید زیرا ممکن است شما به افسردگی مبتلا شده باشید.
خوب است که بدانید افسرده شدن نشانه‌ی ضعف شما در برابر بیماری نیست و در بسیاری از موارد ناشی از بروز تغییرات شیمیایی در بدن در نتیجه‌ی خود بیماری است. بنابراین از صحبت درباره‌ی آن خجالت نکشید.
افسردگی به اشکال مختلف می‌تواند در روند درمان و بهبودی شما اختلال ایجاد کند. افسردگی سبب می‌شود فرد رژیم غذایی مناسب را رعایت نکند، ارتباط با خانواده و دوستان را قطع کند، کم تحرک شود، از انجام ورزش و کارهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌برده خودداری کند و حتی برنامه درمانی خود را به درستی دنبال نکند. افسردگی به شکل مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند بر روند درمان فرد تاثیر گذارد.
به طور خلاصه مسائل روانشناختی در دوران سرطان پستان بسیار شایع است و فرد بهتر است تحت نظر مشاور و روان‌درمانی قرار گیرد. همچنین در این شرایط حمایت دوستان و خانواده بسیار کمک کننده است.
به فرد بیمار پیشنهاد استفاده از خدمات مشاوره و روان‌درمانی را دهید و در عین حال به او کمک کنید که با شرایط موجود سازگار شود. امیدواری را در او تقویت کنید و به او اطمینان دهید که می‌تواند یک زندگی با کیفیت داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *