سایت خبری پیام ما آنلاین | ابلاغ نظام‌نامه انرژی به شهرداری‌های 22 گانه تهران

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

ابلاغ نظام‌نامه انرژی به شهرداری‌های 22 گانه تهران





ابلاغ نظام‌نامه انرژی به شهرداری‌های 22 گانه تهران

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۰۳

شهرداری تهران موظف است، حدود 2 درصد از انرژی‌های سالانه خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند. در سال‌های اخیر در شهر تهران شهرداری‌های مناطق تلاش کردند تا با استفاده از پنل‌های خورشیدی این میزان انرژی را تولید کنند. شهرداری تهران دیروز نظام‌نامه‌ای به مناطق ابلاغ کرد تا به این واسطه بتواند این میزان تولید انرژی هدفمند تولید و تامین شود و شهرداران مناطق یک وحدت رویه‌ای داشته باشند. نظام‌نامه‌ای که البته در دقیقه نود و در اخرین روزهای کاری مدیران دوره قبل شهرداری ابلاغ شده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، «شینا انصاری» با اشاره به این نظام‌نامه که دیروز از سوی معاونت خدمات شهری به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده است، گفت: باتوجه به اقدامات و تجربیات گذشته، رویکرد مدیریت انرژی در کشور نیز بر اساس استفاده از این نوع منبع انرژی برنامه‌ریزی شده است. شهرداری‌ها به عنوان مهم‌ترین ارگان مدیریت شهری با توسعه و ترویج فناوریی‌های انرژیی‌های تجدید‌پذیر در شهرها، علاوه بر فراهم آوردن موجبات ترویج اجتماعی و فرهنگی آن در جامعه، منجر به بهبود وضعیت مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی و مدیریت هزینه‌ها شده‌اند.
به گزارش روزنامه «پیام‌ما»، انصاری با بیان اینکه اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با توجه به شرح وظایف و رسالت خود و در راستای اجرای مصوبات شورای شهر تهران و قوانین فرادست از سالیان پیش اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های متعدد در این زمینه نموده است، گفت: گستردگی فعالیت‌های شهرداری و تعدد سازمان‌های تصمیم‌گیر و مجری در آن باعث بروز موانع و چالش‌هایی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شده است. لذا تدوین سندی به منظور ایجاد وحدت رویه در زمینه تعریف، طراحی، اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با مشارکت اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری جهت تسهیل در امر کنترل و نظارت بر فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی شرکت‌های مشاور و پیمانکار در دستور کار قرارگرفت.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار ادامه داد: نظام‌ فنی و اجرایی «امکان سنجی، طراحی، نصب، راه اندازی و نظارت بر بهره‌برداری تجهیزات و سامانه‌های انـرژی‌هـای تجـدید‌پـذیر در شهـرداری تهـران» با هدف استقرار نظامی یکپارچه برای پدیدآوری طرح‌ها و پروژه‌ها درچارچوب استانداردها، معیارهای فنی، ضوابط و مقررات، روش‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها که ضمن افزایش کارآمدی و اثربخشی طرح‌ها و پروژه‌ها با رویکردی نتیجه گرا، دارای قابلیت پیگیری و ارزیابی نیز است. تدوین و ابلاغ شد، که کلیه واحدهای تابعه شهرداری تهران ضمن هماهنگی و همکاری با اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار، مکلف به رعایت کلیه مفاد این نظام نامه هستند.
انصاری هدف از تدوین این نظام‌نامه را، علاوه بر اجرای صحیح پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، جلوگیری از بروز خطاهای فنی و نظارتی مرتبط با این موضوع و ایجاد رویه یکسان و نظام‌مند در فرایند اجرا دانست و گفت: ارتقای کیفیت طرح‌ها از دوره پدیدآوری تا پایان دوره بهره‌برداری، مدیریت هزینه و بهینه‌سازی اقتصادی طرح‌ها و بهبود نسبت کارکرد به هزینه از طریق کنترل و برنامه‌ریزی، مدیریت زمان در فرآیند طراحی و اجرای طرح‌ها و هماهنگ‌سازی، تعیین نقش‌ها و وظایف نهادهای دست اندرکار، آسان‌سازی و شفاف‌سازی مقررات و دستورالعمل‌ها، در حوزه‌های مطالعاتی، فنی، حقوقی و مهندسی را ازجمله مهم‌ترین اهداف نظام‌نامه مذکور است.

دیدگاه

انصاری توضیحات بیشتری درباره جزئیات این نظام‌نامه نیز به روزنامه پیام‌ما می‌دهد. او می‌گوید در برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری موظف شده تا سالانه حدود 2 درصد از انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی تجدید پذیر تامین کند. او می‌گوید نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاسی هم در سطح مناطق 22 گانه احداث شده و بودجه‌هایی هم به شهرداری‌های مناطق داده شده است اما این نظام‌نامه می‌تواند به وحدت رویه منجر شود: «باید اقدامات همگونی و انسجام داشته باشد و هرمنطقه از یک رویه تبعیت کند و تجهیزات راهبری استانداردهای لازم را داشته باشد تا هزینه‌ها هدر نرود.
مصوبه هیات وزیران در سال 95 اما به نظر مانعی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری تهران است. مدیران می‌گویند این مصوبه دست شهرداری‌ تهران را برای تولید بیشتر انرژی بسته است. مصوبه‌ای که براساس آن، وزارتخانــه‌هــا، موسسات و شـرکت‌هـای دولتـی و نهادهـای عمومـی غیـر‌دولتـی، بانـک‌هـا، شـهرداری‌هـا و … طبق فهرستی کـه وزارت نیـرو تعییـن و اعـلام کرد، موظف شدند طــی دو ســال یعنی تا سال ۹۷، حداقــل ۲۰ درصــد از بــرق مصرفــی سـاختمان‌هـای خـود را از انـرژی‌هـای تجدیـد‌پذیـر تامیـن کنند همچنین طبق این مصوبه، وزارت نیرو موظف است تعرفه برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتـی و نهادهای عمومی غیردولتی را براساس نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعیین کند.
با این وجود چندی پیش، زهره حسامی – رئیس مدیریت انرژی اداره کل محیط زیست شهرداری تهران گفته بود: برنامه شهرداری تامین حدود دو درصد برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است که در حال حاضر حدود ۶۳۰ کیلووات اجرا شده است. عدم خرید تضمینی از طرف وزارت نیرو از دلایل این کاهش بود و حتی قرارداد قبل ما هم که برای خرید تضمینی منعقد شده بود، ملغی شد و تعهدات وزارت نیرو در این زمینه انجام نشد. انصاری هم این مساله را تایید می‌کند و می‌گوید این مصوبه دست شهرداری‌ها را بسته است. او می‌گوید: «مازاد این انرژی تولید شده، تهاتر نمی‌شود و مشوق‌هایی هم برای شهرداری تعیین نشده و بنابراین شهرداران مناطق هم انگیزه ندارند تا به سمت تولید بیشتر گام بردارند.» او می‌گوید اگر می‌شد که مازاد انرژی تهاتر شود، احتمالا تولید بیشتر انرژی سرعت بیشتری می‌گرفت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *