پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روز سیاه جنگل‌های الجزایر

دست کم 65 نفر در آتش‌سوزی‌های شمال الجزایر کشته شدند

روز سیاه جنگل‌های الجزایر





روز سیاه جنگل‌های الجزایر

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۰۲

|پیام ما| روز سیاه الجزایر با سوختن جنگل‌ها و مرگ ده‌ها شهروند رقم خورد. آمار قربانیان آتش‌سوزی جنگلی الجزایر ساعت به ساعت در حال افزایش است. در آخرین خبرها شمار کشته‌شدگان، «دست کم 56 نفر» اعلام شده؛ قربانیانی که 28 نفرشان سرباز بوده‌اند. نخست وزیر الجزایر در نخستین واکنش‌های رسمی به این فاجعه انسانی، آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها را «عمدی» و «جنایتکارانه» خوانده و سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
رویترز عصر دیروز در گزارشی نوشت آتش‌سوزی در مناطق جنگلی شمال الجزایر باعث کشته شدن دست کم 65 نفر شده است. دولت نیروهای ارتش را برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها در منطقه مستقر کرده است. در کوهستان کابیلی که به شدت سوخته، 28 سرباز کشته شده‌اند و 12 نفر دیگر دچار سوختگی شدید شده‌اند.
آتش‌سوزی جنگل‌ها بخش‌های وسیعی از الجزایر، ترکیه و یونان را در هفته گذشته سوزانده و خاکستر کرده است. هفته گذشته یک ناظر جویِ اتحادیه اروپا گفت که مدیترانه با گرم شدن هوا به یکی از کانون‌های آتش‌سوزی‌های جنگلی شدید تبدیل شده است.
از روز دوشنبه ده‌ها مورد حریق در مناطق جنگلی شمال الجزایر به راه افتاده است. در حالی که در آتش‌سوزی‌های هفته‌های گذشته بیش از همه درباره تغییرات آب‌وهوا و اقلیمی صحبت به میان آمده، روز سه شنبه، کامل بلجود، وزیر کشور، بدون ارائه هیچ شواهدی، برخی افراد را متهم به شعله‌ور کردن آتش جنگل‌های الجزایر کرد.
این میان ناحیه‌ای که بیشترین ضربه را از آتش‌سوزی‌های اخیر خورده، تیزی اوزو ، بزرگترین منطقه ناحیه کابیلی است؛ جایی که خانه‌هایش سوخته و ساکنانش به ناچار از محل زندگی خود گریخته و در شهرهای مجاور به هتل‌ها، خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های دانشگاهی پناه برده‌اند. در خبرها همچنین گفته شده که دولت الجزایر اعلام کرده است که به افراد آسیب‌دیده غرامت پرداخت می‌کند.
ایسنا نیز نوشته است: ایمن بن عبدالرحمن٬ نخست وزیر الجزایر در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۱۷ شهروند این کشور در این آتش‌سوزی‌ها که تصور می‌شود با قصد و نیت خرابکارانه صورت گرفته، کشته شدند.
نخست وزیر الجزایر همچنین گفت: «مذاکرات برای کرایه هواپیماهای اطفای حریق از کشورهای اروپایی ادامه دارد.»
بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دسترسی به منطقه قبایل‌نشین در ۶۰ مایلی شرق پایتخت این کشور بسیار مشکل است و در حال حاضر هواپیمای آب‌پاش برای اطفای آتش وجود ندارد. مقام‌های الجزایری می‌گویند تا شامگاه دوشنبه بیش از ۸۰ آتش‌سوزی در ۱۸ منطقه این کشور روی داده است.
همچنین ایمن بن عبدالرحمن، نخست‌وزیر الجزایر می‌گوید: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که وقوع این آتش‌سوزی ناشی از اقدامی جنایتکارانه است.» ایرنا از روسیاالیوم نقل کرده است که، عبدالرحمن در یک نشست خبری متعهد شد که دولت در برخورد با عاملان و کسانی که در این حادثه دست داشتند، تسامح نکند. او گفت: «با وجود شرایط طبیعی فعلی که به گسترش چنین آتش‌سوزی کمک می‌کند، دست داشتن مجرمان در این حادثه بعید نیست. دولت به تعقیب و محاکمه مجرمانی که در این اقدام جنایتکارانه و مرگ افراد بی گناه و نابودی ثروت ملی کشور نقش داشتند، به صورت جدی برخورد می‌کند.»
گسترش شعله‌ها در جنگل‌های شرقی روسیه
در هفته های اخیر آتش به جان میلیون‌ها هکتار از جنگل‌های روسیه افتاده و «ابردود» ناشی از آن تا قطب شمال و گرینلند هم دیده می‌شود. ایسنا نوشته است که دست کم چهار میلیون هکتار از اراضی جنگلی روسیه در اطراف سیبری و منتهی الیه شرقی این کشور در آتش می‌سوزند. دهکده‌های زیادی در این مناطق خاکستر شده‌اند از جمله روستایی با ۷۰۰ سکنه و نیمی از مناطقِ طعمه حریق، عمدتا صعب‌العبور هستند و امدادرسانی یا تخلیه آنها کاری دشوار است.
دست کم ۷۶۰۰ امدادگر و مامور آتش‌نشانی در تلاش برای اطفای حریق در ۱۷ منطقه هستند. جمهوری ساخا (یاقوتستان) در ناحیه فدرال خاور دور، به طور خاص از این حریق‌ها آسیب دیده و هفته‌هاست که در اراضی جنگلی این جمهوری، وضعیت اضطراری برقرار است. آتش خاموش می‌شود و سپس با وزش باد، شعله می‌گیرد. هواشناسان می‌گویند هیچ امیدی نیست که دمای هوا کمتر شود یا باران ببارد. فرماندار یاقوتستان گفته است که به دلیل بادهای گرم و حرارت بالای هوا، حریق گسترش خواهد یافت. سرویس نجات محلی هم به مردم هشدار داده که به جنگل نروند. حتی به داوطلبان امدادرسانی توصیه شده که به هیچ وجه به تنهایی برای خاموش کردن آتش اقدام نکنند.
به گزارش دویچه وله، همچنین به مردم اخطار داده شده که خود را برای پیشامدهای ناگوارتری آماده کنند. دود غلیظی بر فراز کراسنویارسک سیبری و ایرکوتسک در حاشیه دریاچه بایکال سایه انداخته و بخش‌هایی از پارک ملی موردوینین در حال سوختن است. این ابردود از روسیه فراتر رفته و به اولان باتور، پایتخت مغولستان رسیده است. در بخش‌های غربی نیز دود به گرینلند و قطب شمال رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *