پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارتقاء فعالیت هتل‌ها در مسیر گردشگری سبز

دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز به «پیام ما» خبر داد:

ارتقاء فعالیت هتل‌ها در مسیر گردشگری سبز





ارتقاء فعالیت هتل‌ها در مسیر گردشگری سبز

۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸

«محمد جهانشاهی»، با اشاره به اقدامات انجام شده در سال «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز»، از بازسازی و ارتقاء استاندارد هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در راستای اجرای برنامه‌های این سال خبر داد. «محمد جهانشاهی» دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز، در گفت‌وگو با «پیام ما» با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۳ از طرف سازمان جهان‌گردی به سال «گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز» افزود: گردشگری سبز یکی از رویکردهای نوین و زیرمجموعۀ گردشگری مسئولانه یا گردشگری پایدار است.

 

در کشورهای مختلف باتوجه‌به شرایط و موقعیت آن کشور، ممکن است تعاریف متعددی از آن ارائه شود، ولی در تعریفی کلی می‌توانیم بگوییم چارچوب آن مبتنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، توجه به محیط‌زیست و تعامل با جوامع محلی است. باتوجه‌به حساسیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، قاعدتاً باید سراغ آن تعریفی برویم که در این برهۀ زمانی به آن نیاز داریم؛ یعنی «بهینه‌سازی مصرف انرژی». باتوجه‌به چالش‌هایی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، مثل مصرف بالای انرژی و ناترازی آن، چالش‌های مربوط به آب و درنهایت شاخص‌های محیط‌زیستی که امتیاز پایینی در کشور ما دارند، باید به این سمت حرکت کنیم.

محمد جهانشاهی: در گام اول روی هتل‌ها، یعنی فضای اقامتی، هدف‌گذاری کردیم. چرا که بیشترین مصرف انرژی را در زمینۀ گردشگری دارند. در سال گذشته مذاکراتی برای گرفتن موافقت، حمایت و ایجاد روند توسعۀ گردشگری و هتل‌داری سبز انجام دادیم که در آن دستگاه‌هایی از جمله وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های نو، شرکت ملی گاز، جامعۀ هتل‌داران و اقامتگاه بوم‌گردی کشور، برخی از شهرداری‌های کلان‌شهرها و صندوق ملی محیط‌زیست به‌عنوان حامی حضور داشتند

او با بیان مذاکرات انجام شده برای جلب حمایت دستگاه‌های مرتبط برای برگزاری بهتر سال گردشگری سبز گفت: در گام اول روی هتل‌ها، یعنی فضای اقامتی، هدف‌گذاری کردیم. چرا که بیشترین مصرف انرژی را در زمینۀ گردشگری دارند. در سال گذشته مذاکراتی برای گرفتن موافقت، حمایت و ایجاد روند توسعۀ گردشگری و هتل‌داری سبز انجام دادیم که در آن دستگاه‌هایی از جمله وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های نو، شرکت ملی گاز، جامعۀ هتل‌داران و اقامتگاه بوم‌گردی کشور، برخی از شهرداری‌های کلان‌شهرها و صندوق ملی محیط‌زیست به‌عنوان حامی حضور داشتند. تفاهم‌نامه‌هایی با این دستگاه‌ها در روز جهان‌گردی امضا شد که طی آن تعدادی از تأسیسات و واحدهای گردشگری مثل هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی که به بهینه‌سازی مصرف انرژی، انرژی‌های نو، افزایش بهره‌وری در منابع آبی و مدیریت پسماند توجه کردند، شناسایی شدند و برای اولین‌بار از این تعداد که حدوداً بین ده تا دوازده واحد بودند و در حوزۀ گردشگری سبز کار می‌کردند، تقدیر شد.

 

جهان‌شاهی اضافه کرد: کارگروه و جلسات مختلفی تشکیل شد و در نهایت دو شهر شیراز و مشهد را به‌عنوان نمونه‌شهرهای پایلوت انتخاب کردیم. در نتیجه قرار شد این دستگاه‌ها ملاحظات خود را به نمایندگان یا دستگاه‌های متناظر در این استان‌ها اعلام کنند که وزارت نیرو هم پیگیر آن است. مکاتباتی نیز با شهرداری‌های مشهد و شیراز داشته‌ایم. دبیر کمیتۀ ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز، تعداد هتل‌های شهر مشهد و انتخاب شیراز به‌عنوان پایتخت محیط‌زیست از سوی اتحادیۀ شهرداران آسیایی را از جمله دلایل انتخاب این دو شهر عنوان کرد و افزود: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت اقامتی کشور در مشهد جمع و یک شهر حساس به آب نیز تعریف شده است. همچنین شهرداری مشهد تجربیات خوبی در زمینۀ مدیریت پسماند و بهینه‌سازی مصرف آب دارد. شیراز هم به این دلیل که پایتخت محیط‌زیست اتحادیۀ شهرداران آسیایی در سال ۲۰۲۴ است و یکی از مقامات اصلی گردشگری کشور است که ظرفیت اقامتی خوبی دارد، انتخاب شد. در نتیجه باتوجه‌به‌اینکه حجم زیادی از گردشگران داخلی ما به این دو شهر سفر می‌کنند، این موضوع می‌تواند فضایی برای افزایش فرهنگ مصرف بهینه و استفادۀ بهتر از منابع خلق کند. اکنون مشهد شرایط بهتری نسبت به شیراز دارد. از اردیبهشت‌ماه نشست‌ها و جلساتی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه و رؤسای تشکل‌های هتل‌داران در فضای اقامتی مشهد برگزار شده. در این جلسات که با حضور شهرداری مشهد و دانشگاه‌ها برگزار شد، روند گردشگری سبز پله‌پله درحال اجرایی شدن است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال مدلی را به‌شکل رسمی در مسیر گردشگری سبز به نتیجه رسانده باشیم.

 

همچنین امیدواریم بتوانیم در پایان سال گواهینامه‌های رسمی‌ برای واحدهایی که موفق می‌شوند صادر کنیم که تحت ضوابط و قوانینی هم می‌تواند بر کیفیت خدمت‌شان و بهینه‌گذاری قیمت‌ها تأثیر بگذارد و هم از سمت دستگاه‎های دیگر این شانس را دارند که مورد حمایت قرار بگیرند و مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. او با بیان اینکه تعدادی از هتل‌های قدیمی بالای ۵۰ سال ساخت بازسازی شده و استانداردهای‌شان را در این مسیر ارتقاء داده‌اند، گفت: این بازسازی در کنار هتل‌های جدیدی است که درحال ساخت هستند و استانداردهای بالایی در زمینۀ گردشگری سبز دارند. همچنین بسیاری از حوزه‌های دیگری که با گردشگری مرتبط هستند، درحال ارتقاء شاخص‌هایشان هستند. ازجمله فرودگاه بین‌المللی کیش یا برخی از ایرلاین‌ها مثل «آوا ایر» که در تلاش است خود را به‌عنوان یک برند سازگار با محیط‌زیست معرفی کند. جهان‌شاهی تهیۀ برچسب‌های انرژی برای ساختمان‌ها را از جمله اقدامات لازم در این مسیر دانست و اضافه کرد: تهیۀ برچسب‌های انرژی برای بخش‌های مختلف اعم از بیمارستان‌ها و هتل‌ها اکنون در مرحلۀ فراخوان قرار دارد و امید است مجری این طرح نیز به‌زودی شناسایی شود. کارفرمای این طرح سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی است و پیش‌بینی می‌شود بتوانیم با اتمام این موضوع و استفاده از برچسب انرژی، شاخص‌ها را برای تعدیل مصرف و بهینه‌سازی آن بهتر کنیم و ساختمان‌ها نیز مثل کالاها از برچسب انرژی برخوردار باشند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر