پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جهان درگیر آتش و سیلاب

آتش‌سوزی در یونان، ایتالیا و کالیفرنیا و سیل در چین و ترکیه ادامه دارد

جهان درگیر آتش و سیلاب

با شدت‌گرفتن دامنه آتش‌سوزی‌ها وزیر محیط زیست یونان عزل شد در سیل چین و ترکیه 48 نفر جان باختند





جهان درگیر آتش و سیلاب

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۴۴

|پیام ما| در حالی که چندین کشور در اروپا و آمریکا با آتش‌سوزی‌های جنگلی شدید دست به گریبان‌اند. در چین و ترکیه، وقوع بارش‌های سیل‌آسا، جان 48 نفر را گرفته است. در هفته‌های گذشته آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان، روسیه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و همچنین کالیفرنیا هکتارها هکتار جنگل را خاکستر کرده و خسارت‌های جانی و مالی بسیار برجای گذاشته است. ترکیب گرمای بسیار شدید و خشکسالی‌های طولانی مدت در بسیاری از مناطق جهان باعث وقوع بدترین آتش‌سوزی‌ها در حدود یک دهه اخیر شده و حالا با جان گرفتن دوباره شعله‌های آتش در جزیره اویا در یونان، وزیر محیط زیست این کشور عزل شده است.

جنگل‌های سبز یونان، به زمین‌های سوخته تبدیل شده و حالا شدت گرفتن این آتش‌سوزی‌ها، کابینه دولت یونان را تغییر داده. دیروز رویترز خبر داد که نخست وزیر یونان امروز با صدور حکمی، وزیر محیط زیست و انرژی این کشور را عزل کرده است. چندین کشور مدیترانه‌ای در هفته‌های اخیر گرمای شدید و آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه را تجربه کرده‌اند، از جمله ترکیه که حداقل هشت نفر در جریان آتش‌سوزی‌های آن کشته شدند. در ایتالیا هم آتش به جان جنگل‌ها افتاده و در الجزایر آتش‌سوزی در منطقه کوهستانی بِربِر دست کم 69 کشته برجای گذاشته است.
تشدید خشکسالی و گرما – که هر دو به تغییرات آب و هوایی مرتبطند – همچنین به آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب ایالات متحده و منطقه شمالی سیبری در روسیه دامن زده است. دانشمندان می‌گویند هیچ تردیدی وجود ندارد که تغییرات آب و هوایی ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی منجر به حوادث شدیدتری شود.
آتش‌سوزی و تغییر کابینه یونان
آخرین خبرها درباره یونان حاکی از آن است که آتش‌سوزی جدیدی در جزیره اِویا آغاز شده است. در جنوب ناحیه‌ای که حریق گسترده جنگل‌ها را از بین برده و خانه ها را به آتش کشیده، 10 روز پس از شروع نخستین آتش‌سوزی شعله‌ها زبانه می‌کشند.
رویترز نوشته است که کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان که پیشتر، طی هفته جاری بابت ناتوانی دولت برای مهار آتش‌سوزی‌ها از مردم این کشور عذرخواهی کرده بود، از تهیه طرح جامع ۵۰۰ میلیون یورویی برای تسریع در روند آتش سوزی‌ها خبر داده است. گفته می‌شود با انتصاب وزیر جدید محیط زیست، کریستوس تریاتوپولوس، معاون وزیر جدید، مسئولیت رسیدگی به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های یونان را بر عهده گرفته است. دامنه آتش سوزی‌ها که از اوایل ماه آگوست آغاز شده، نهایتاً روز پنجشنبه به وزش باد شدید به جزیره «اِویا»، دومین جزیره بزرگ یونان رسید.
همچنین اینطور که ای‌بی‌سی‌ نیوز نوشته، بر اساس اعلام آتش‌نشانی یونان، چهار فروند هواپیما و شش فروند هلیکوپتر برای مهار آتش‌سوزی جدید اویا به همراه 23 آتش‌نشان و 10 خودرو اعزام شده‌اند. حریق بزرگتر که سوم آگوست رخ داده بود، بیشتر قسمت‌های شمالی جزیره را از بین برده و یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های جنگلی شناخته شده در این کشور به حساب می‌آید.
با اینکه وقوع آتش‌سوزی در تابستان‌های گرم و خشک یونان متداول است، اما در پی موج گرمای طولانی و شدید امسال صدها آتش در سراسر این کشور شعله کشیده است. نخست وزیر یونان روز پنجشنبه این آتش‌سوزی‌ها را بزرگترین فاجعه محیط زیستی یونان در چند دهه اخیر توصیف کرد.
روز جمعه آتش‌نشانانی از رومانی، اوکراین، صربستان، اسلواکی ، لهستان و مولداوی به دنبال وقوع دوباری آتش‌سوزی در اویا به این منطقه آمدند؛ منطقه‌ای که با 125 هزار و 777 هکتار وسعت دومین جزیره بزرگ یونان است و اکنون 50 هزار و 900 هکتار آن آتش گرفته است.
این در حالی است که یورونیوز دیروز به نقل از سخنگوی آتش‌نشانی یونان نوشت: آتش‌سوزی‌هایی که بیش از دو هفته است یونان را درگیر کرده، مهار شده است. او گفته است که «از دیروز (دوازدهم آگوست)، هیچ جبهه فعالی باقی نمانده و فقط نقاط پراکنده‌ای وجود دارد.» طی دو روز گذشته بارندگی و دمای سردتر به آتش‌نشانان کمک کرده است. مقامات حفاظت مدنی هشدار دادند اما روز جمعه خطر آتش‌سوزی در چهار منطقه از جمله آتیکا، منطقه آتن، پلوپونز و جزیره اویا بسیار بالا بود.
بر اساس پیش‌بینی‌ها وزش باد شدید در آخر هفته نیز می تواند حریق را به سرعت گسترش دهد. این در حالی است که نخست‌وزیر یونان روز پنجشنبه گفت که کشور «امروز می‌تواند خوش بین‌تر باشد». هرچند او در عین حال هشدار داد که «ما در اواسط آگوست هستیم و هنوز روزهای سختی در پیش داریم».
بیش از 580 آتش‌سوزی در سراسر یونان از 27 ژوئیه رخ داد و صدها خانه را با خاک یکسان کرد و بسیاری از مشاغل را از بین برد. بزرگترین آتش‌سوزی یونان در 3 آگوست در اویا رخ داد و هنوز شعله‌ور است و بیشتر شمال این جزیره را نابود کرده است. این میان در چند روز گذشته، چندین متهم به ظن تلاش برای برافروختن آتش در یونان بازداشت شده‌اند.
آتش‌سوزی در شرق رم ایتالیا همراه با موج گرما
یورونیوز همچنین در گزارشی دیگر خبر داده که وقوع آتش‌سوزی شدید در حدود ۴۰ کیلومتری شرق رم، پایتخت ایتالیا باعث شد تا مردم در برخی از مناطق تخلیه شوند. همزمان دمای شهر رم به ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسیده است. همچنین مناطقی از جنوب ایتالیا در هفته‌های اخیر دچار آتش‌سوزی شده‌اند به طوری که شعله‌های آتش جنگل‌های کالابریا، جزایر سیسیل و ساردینیا را در برگرفته است.
آتش سوزی ناشی از بادهای گرم روز پنجشنبه جنوب ایتالیا را فرا گرفت؛ یک روز پس از آنکه یک ایستگاه نظارتی در سیسیل دمای 48.8 درجه سانتیگراد (119.84 درجه فارنهایت) را گزارش کرد. برخی دانشمندان معتقدند این می تواند بالاترین درجه در تاریخ اروپا باشد.
موج گرما هم اکنون به سمت شمال در حرکت است و از سوی دیگر برخی آتش‌سوزی‌های پراکنده نیز در این بخش از ایتالیا به وقوع پیوسته است به طوری که ده‌ها خانواده از منطقه حفاظت‌شده مونت کاتیو در نزدیکی حومه رم تخلیه شدند چراکه آتش‌سوزی در آن منطقه گسترش یافته است.
از سوی دیگر آتش‌نشانان ایتالیایی در توییتر اعلام کرده‌اند که بیش از 500 عملیات در سیسیل و کالابریا انجام داده‌اند و از پنج هواپیما برای مهار شعله‌های آتش از بالا استفاده کرده‌اند. به گفته آنها اکنون وضعیت در جزیره «تحت کنترل» است.
ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا نیز روز پنجشنبه قول داد برای بخش‌های آسیب‌دیده از آتش‌سوزی مساعدت مالی در نظر بگیرد و برنامه اقدام را برای کاشت مجدد درخت در مناطق جنگی پیش ببرد. از سوی دیگر او وعده داد که کار مقاوم‌سازی روستاها در برابر بلایای طبیعی را پیگیری کند.
515 هزار هکتار جنگل کالیفرنیا سوخت
نقشه آتش‌سوزی‌ها در سایت CalFire ، نوزده مورد آتش‌سوزی فعال در کالیفرنیا را با جزئیات نمایش می‌دهد. بر اساس اطلاعات این وبسایت، آتش‌سوزی دیکسی‌فایر که از چهاردهم جولای شروع شده، همچنان بزرگترین آتش‌سوزی کالیفرنیاست و 515 هزار و 756 هکتار را سوزانده است. ریور فایر که دوهزار و 619 هکتار را سوزانده نیز روی دومین پله قرار دارد. آخرین به‌روز‌رسانی CalFire در دوازدهم آگوست نشان می‌دهد، فقط 31 درصد از جنگل‌ها و مراتع این منطقه سالم مانده است.
این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که آتش‌سوزی شمال کالیفرنیا احتمالا تا زمستان ادامه خواهد داشت.
آتش سوزی دیکسی تاکنون موجب تخریب و انهدام بیش از 900 ساختمان شده است. این 6 آتش سوزی بزرگ همچنین بیش از 700 هزار هکتار از اراضی این ایالت را سوزانده است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که آتش سوزی‌های مهیب و گسترده در شمال کالیفرنیا احتمالا تا زمستان ادامه خواهد یافت.
سیل در ترکیه جان 27 تن را گرفت
پس از آتش سوزی‌های ویرانگر جنگلی در ترکیه، سیل شمال این کشور را در بر گرفت. شمار قربانیان سیل در منطقه «دریای سیاه» واقع در شمال این کشور به ۲۷ نفر افزایش پیدا کرده است. تاکنون بیش از هزار و ۴۰۰ نفر به وسیلۀ قایق و هلیکوپتر از مناطق سیل زده تخلیه شده‌اند.
یورونیوز نوشته مقامات ترکیه می‌گویند که شمار کشته شده‌های سیل شدید در شمال این کشور به ۲۷ نفر رسیده است. سیل از روز چهارشنبه استان‌های ساحلی بارتین، قَسطَمونیه، سینوپ و سامسون در دریای سیاه را در بر گرفت و خانه‌ها و پل‌ها را خراب کرد و خودروها را با خود برد. همچنین صدها نفر با هلی‌کوپتر از شهرهای درگیر سیل تخلیه شدند.
این حادثه در حالی رخ داد که آتش‌سوزی در ترکیه نیز در هفته گذشته باعث مرگ دست‌کم هشت نفر شد و ده‌ها هزار هکتار جنگل در این کشور را ویران کرد.
چین و سیل‌های مهیب
در سوی دیگر جهان، پنج شهر استان «هوبِی» چین نیز درگیر سیل شده‌اند و تا کنون ۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌ و چهار نفر مفقود شده‌اند. سیل علاوه بر آسیب رساندن به خانه‌ها و فروشگاه‌ها، سیستم های ارتباطی و حمل و نقل عمومی را دچار اختلال کرده است. تا کنون بیش از شش هزار نفر از مناطق سیل زده چین تخلیه شده‌اند و عملیات نجات همچنان ادامه دارد.
نیویورک‌تایمز به نقل از رسانه‌های محلی گزارش کرده است که بر اثر این سیل بیش از 7200 نفر به پناهگاه‌ها گریخته‌اند و نزدیک به 6000 نفر دیگر نیز اسکان داده شده‌اند. مقامات گفتند که بیش از 280 هزار نفر نیز بر اثر سیل، خسارت مالی دیده‌اند. خسارات مالی بسیار زیاد است: در لیولین ، بیش از 2700 خانه و فروشگاه زیر آب رفت ، 63 پل و حدود 7 مایل جاده تخریب شد و 221 ساختمان فرو ریخت. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می داد که سیلاب های سریع در حال حرکت در خیابان‌ها و سبقت گرفتن از ساختمان‌ها هستند و خودروها در جاده‌های تخریب شده گیر کرده‌اند. بر اساس این گزارش چین پس از مدرنیزاسیون در زمانی که رهبران این کشور رشد اقتصادی را بر مقاومت در برابر وقایع آب و هوایی ترجیح دادند، با چالش‌های دلهره آور پدیده‌های ناشی از بحران اقلیمی روبه‌رو است. بسیاری از شهرهای این کشور در جذب و هدایت آب ناشی از باران های سیل‌آسا ناتوان هستند.
در اوایل ماه آگوست نیز ، دولت گفت 302 نفر در استان هنان بر اثر سیل از اواسط ماه ژوئیه جان خود را از دست داده‌اند، از جمله 14 نفر در یک تونل مترو که به سرعت در ژنگژو جاری شد. تابستان گذشته نیز باران های شدیدی بارید و صدها نفر را کشت و میلیاردها خسارت اقتصادی به بار آورد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *