پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت شهرداری «زاکانی» در دستان وزیر کشور

حاشیه‌ها و چالش‌های شهردار منتخب شورای ششم، ادامه دارد

سرنوشت شهرداری «زاکانی» در دستان وزیر کشور

دو حقوقدان به روزنامه «پیام‌ما» می‌گویند برای شهرداری زاکانی نیازی به اظهار نظر دولت نیست و وزیرکشور می‌تواند تصمیم‌گیری کند





سرنوشت شهرداری «زاکانی» در دستان وزیر کشور

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۹

علیرضا زاکانی به شهرداری تهران نیامده، حاشیه درست کرده است. یک روز از استعفایش از مجلس گفته می‌شود و روز دیگر از نداشتن سوابق مدیریتی و تحصیلات مرتبط با سمت شهردار. حاشیه‌ها در چند روز اخیر چنان شدت گرفت که گفته می‌شود، حتی سازمان بازرسی هم به آن واکنش نشان داده و در همین راستا نامه‌ای خطاب به شورای شهر تهران نوشته است. مساله‌ای که البته از سوی مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به نحوی دیگر بیان شد و گفته شد که نامه تنها یک توصیه‌نامه برای انتخاب شهردار بوده است. حاشیه دیگر دیروز برای زاکانی ایجاد شد، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و 6 دانشگاه دیگر خطاب به او نامه نوشت. در این نامه از زاکانی خواسته شد که با توجه به تطبیق نداشتن سوابق و تحصیلاتش با قانون از پذیرفتن سمت شهرداری خودداری کند. با این حال، باوجودی که در جلسه دوم شورای شهر تاکید شد که برای شهردار شدن زاکانی، پیشنهادی به دولت برای تغییر آیین‌نامه داده شده و دولت هم پذیرفته که مسئله را بررسی کند اما به گمان دو حقوقدان نیازی به تغییر در آیین‌نامه و قانون نیست و وزیر کشور به تنهایی می‌تواند در این‌باره تصمیم بگیرد.

یکشنبه، 17 مرداد ماه، 3 عضو شورای شهر به شهردار شدن زاکانی رای ندادند چرا که معتقد بودند «آیین‌نامه احراز تصدی سمت شهردار» باید در هیات دولت اصلاح شود تا رشته تحصیلی زاکانی در زمره رشته‌های مورد تایید برای شهردار شدن قرار بگیرد. از نگاه دو حقوقدان نیازی به تغییر در آیین‌نامه از سوی هیات دولت نیست و زاکانی به رغم تطبیق نداشتن رشته‌اش با آیین‌نامه می‌تواند با نظر وزیر کشور، شهردار شود. علی دشتی، حقوقدان، با اشاره به مفاد آیین‌نامه شرایط احراز سمت شهرداران مصوب سال 97 هیات وزیران، به «پیام‌ما» می‌گوید: «مطابق ماده 3 این آیین‌نامه مدارک و رشته‌های تحصیلی مورد‌نیاز باید توسط وزیر کشور به تناسب درجه شهرداری‌ها تعیین شود. وزیر کشور هم در تاریخ 97/11/13 طی بخشنامه‌ای تکلیف خود را انجام داده و آن را به استانداران ارسال کردند و استانداران نیز آن را به شوراها ابلاغ کردند. در این بخشنامه مدارک و رشته‌های تحصیلی را گفته است، یک سری رشته‌ها لیست شده است و گفته شده که این مدارک لازم است، بعدا چند رشته هم به لیست اولیه اضافه شده است، من یادم است که رشته‌هایی مثل برق و الکترونیک اضافه شد. در پایان همان بخشنامه هم گفته شده که اضافه کردن رشته‌ها و مدارک و سایر موارد با تشخیص معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور است». به گفته دشتی هر چند آیین‌نامه شرایط احراز مصوب هیات وزیران است اما بخشنامه مربوط به مدارک و رشته‌ها به تشخیص وزیر واگذار شده و وزیر هم آن را به معاون عمرانی خودش واگذار کرده است و تا زمانی که بخشنامه معتبر است، معاون عمرانی می‌تواند تشخیص دهد و رشته‌ها و مدارک را در آن کم و زیاد کند.
کامبیز نوروزی، حقوقدان، هم به روزنامه پیام‌ما می‌گوید: «وزیر کشور حکم شهردار را صادر می‌کند، اگر وزیر کشور مشاهده کند که شرایط قانونی در فرد منتخب دیده نمی‌شود به شورای شهر اعلام می‌کند و از صدور حکم خودداری می‌کند.» او می‌گوید اگر شورا بر انتخاب خود اصرار کند، شورا باید موضوع را به هیات حل اختلاف ارجاع دهد و هیات حل اختلاف در اینباره تصمیم‌گیری کند.
مخالفت‌ها با رسیدن زاکانی به بهشت ادامه دارد
تحصیلات زاکانی تنها یکی از حاشیه‌هایی است که این روزها سد راه رسیدن او به بهشت شده است. استعفای او از مجلس و مخالفت‌هایی که از سوی سایر گروه‌های اصولگرا و انقلابی به شهردار شدن او وارد شده است، مساله دیگری است که به نظر زاکانی باید برای آن چاره‌ای بیابد. دو روز گذشته سایت‌های خبری اعلام کردند که سازمان بازرسی نامه‌ای خطاب به مهدی چمران نوشته و تاکید کرده: بر‌اساس ضوابط و مقررات مربوطه از‌جمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط، شهردار تهران انتخاب شود. هرچند که بعد از صدور این نامه، ایمان شمسایی، مشاور سازمان بازرسی درخصوص این نامه گفت: سازمان بازرسی کل کشور بنا بر وظیفه قانونی به وزیر کشور نامه زد و خواستار رعایت ضوابط قانونی شد. مهدی چمران اما نامه سازمان بازرسی را توصیه نامه خواند. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سازمان بازرسی نامه‌های توصیه‌ای دارند و درباره احراز و مدارک برای شهرداری‌های استان به همه فرستاده است. در حقیقت چنین نامه‌ای توسط بازرسی کل کشور به وزیر کشور برای ابلاغ به کل کشور داده شده است. او تاکید کرده بود: اینگونه نامه‌ها مسائل داخلی است و پاسخ نمی‌خواهد. البته این نامه برای کل شوراهای استان تهران ارسال شده است همچنین در آن اسمی از شخصی نیامده است.
دیروز بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و 5 دانشگاه دیگر هم در نامه‌ای خواستار استعفای زاکانی از سمت شهرداری تهران شدند. در این نامه آمده است: به نظر می‌رسد شما طبق قوانین، صلاحیت قانونی لازم جهت تصدی شهرداری تهران را دارا نیستید؛ زیرا طبق بند ب ماده‌ی یک «بخشنامه‌ی تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی موضوع تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه‌ی اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۱۳۹۷/۹/۲۵ هیئت وزیران»، رشته‌ی تحصیلی شما یعنی پزشکی هسته‌ای، جزو رشته‌های مرتبط اشاره‌شده در گروه علوم تجربی نیست. در ادامه این نامه به صحبت‌های زاکانی در صحن شورا در جمع خبرنگاران مبنی بر ایرادات بخشنامه نیز اشاره شد: اخیرا فرموده‌اید این بخشنامه ایراداتی دارد و شما دارای سوابق اجرایی لازم هستید، لازم به یادآوری است که در زمان بقای این قانون، همه به صورت برابر ملزم به رعایت آن هستند و نظر شخصی افراد تاثیری در عدم اجرای آن ندارد.
در بخش‌های دیگر این نامه به استعفای زاکانی از مجلس نیز اشاره شده است، استعفایی که به گفته رئیس مجلس دیروز اعلام وصول شده است: با استعفای شما پس از انتخابات میان‌دوره‌ای شهر قم به مدت دو سال بدون نماینده جایگزین خواهد بود، جنابعالی پیش از این نیز با بیان دلایلی خود را اهل قم و خادم آن دیار معرفی کردید، در انتخابات اخیر مجلس هم با وجود انتقادات نامزد شدید، امید است که تاکنون صدای اعتراض حوزه‌های علمیه و مردم قم را شنیده باشید.

بسیج دانشجویی در انتهای نامه خواسته خود از زاکانی را مطرح کرده است: بسیج دانشجویی، از جناب‌عالی که خود زمانی در این شجره‌ی طیبه فعالیت داشته‌ و جلودار بوده‌اید، انتظار دارد که در اسرع وقت در جلسه‌ای پاسخ ایرادات وارده را اعلام کرده و در صورت نداشتن جوابی مستدل و قانونی، از قبول سمت شهرداری تهران خودداری کرده و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام فرمایید.
باوجود تمام این حاشیه‌ها به نظر می‌رسد که باید در انتظار تصمیم وزیر کشور بود. براساس قانون وزیر باید ظرف ده روز از دریافت نامه شورای شهر، درباره شهردار پیشنهادی استعلام و اعلام نظر کند، اگر زاکانی تایید نشود و شورا بر مصوبه خود اصرار نکند، باید فرد دیگری انتخاب شود و تا آن زمان سرپرست، وظایف شهرداری را سامان می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *