سایت خبری پیام ما آنلاین | وضعیت نامعلوم قاچاق چوب در زاگرس

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی می‌گوید قاچاق چوب در جنگل‌های شمال کاهش یافته اما از زاگرس آماری وجود ندارد

وضعیت نامعلوم قاچاق چوب در زاگرس

کیادلیری: اقدامی برای کاهش وابستگی مردم به جنگل‌های زاگرس نشده است





وضعیت نامعلوم قاچاق چوب در زاگرس

۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۲۲

پس از گذشت کمتر از 5 سال از اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور بر اساس آمارهای رسمی و همچنین پایش‌های انجمن‌های غیر‌دولتی قاچاق چوب در جنگل‌های شمال کشور کاهش پیدا کرده است. حالا در روزهای پایانی دولت دوازدهم کارگروهی برای تشدید مقابله با قاچاق در جنگل‌های شمال کشور که پشتوانه آن طرح تنفس جنگل است تشکیل شده اما اینکه در دولت جدید این طرح ادامه داشته باشد و قاچاق چوب در این جنگل‌ها سیر نزولی خود را ادامه دهد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کارگروه تشدید مبارزه با قاچاق چوب در استان‌های شمالی کشور 27 تیرماه در سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تشکیل شد. تشکیل این کارگروه که در روزهای پایانی دولت دوازدهم شکل گرفته است، این سوال را به وجود می‌آورد که در انتهای کار دولت، این کارگروه چه کارکردی می‌تواند داشته باشد؟ امیرمسعود جلالی مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به این پرسش به «پیام‌ما» گفت: «از سال گذشته و بعد از تغییر مدیریت در سازمان جلسات متعددی در مورد قاچاق چوب برگزار شده است. در این کارگروه این جلسات شکل منسجم‌تری به خود گرفت تا مواردی مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین با توجه به اینکه بودجه مناسبی برای حفاظت در سال 1400 در نظر گرفته شده، برنامه‌ریزی مناسب برای آن صورت بگیرد.»
او موارد اعضای این کارگروه را مدیران ستادی مرتبط مانند فرمانده یگان حفاظت، مدیران مالی و همچنین مدیرکل 4 اداره کل استان‌های شمالی کشور یعنی مدیرکل‌های استان‌های گیلان و گلستان و 2 مدیرکل استان مازندران معرفی کرد و موارد مشخصی که این کارگروه به آن پرداخته است را ساماندهی نیروها و تجهیزات، پرداخت به موقع حقوق نیروها و ارزیابی عملکرد شرکت‌هایی که کار حفاظتی در مناطق انجام می‌دهند، اعلام کرد. به گفته او قرار است امسال سازمان بسیج به نیروهای مبارزه با قاچاق چوب و حفاظت بپیوندد و به عنوان ناظر در مناطق حضور داشته باشد.
جلالی در مورد ساماندهی تجهیزات در مناطق تحت نظارت توضیح داد: «‌ نیاز به خودرو، دوربین نظارتی بیشتر و ایستگاه ایست بازرسی وجود دارد. قاچاقچیان به طور مداوم به علت شناسایی مسیرهای قاچاق مسیرهایشان را عوض می‌کنند بنابراین ما نیاز به شناسایی این مسیرهای جدید تجهیز این مسیرها به امکانات نظارتی داریم.»
او ادامه داد:« ما پیش از سال 99 گاهی با شرایطی روبه‌رو می‌شدیم که نیروها 7-8 ماه حقوق نگرفته بودند، بنابراین اکنون یکی از بحث‌های کارگروه تامین منظم حقوق نیروها است.»
جلالی با اشاره به ایجاد سامانه حمل چوب که موجب حذف سیستم کاغذی و در نتیجه حذف تقلب در مجوزهای کاغذی، گفت: «در برخی مسیرهای جنگلی اینترنت وجود ندارد و استفاده از این سامانه با مشکل روبه‌رو می‌شود که این مساله باید برطرف شود.»
مدیرکل دفتر حفاظت سازمان جنگل‌ها در مورد میزان قاچاق چوب در کشور اظهار کرد:‌«در گذشته بیشتر جابه‌جایی چوب قاچاق با کامیون بود اما اکنون به دلیل تشدید برخورد و نظارت محموله قاچاق بیشتر در خودرو سواری جابه‌جا می‌شود. در سال 99 تعداد کشفیات بیشتر از سال قبل از آن بود اما حجم چوب قاچاق کاهش پیدا کرده است که نشان می‌دهد محموله‌ها کوچک شده‌اند و مثل سابق شاهد حجم بالای قاچاق چوب نیستیم.»
او اشاره کرد که در سال 99 در کل کشور 1100 بلوک حفاظتی و 104 حوضه در جنگل‌ها بلوک‌بندی شده و منطقه استحفاظی هر فرد مشخص است بنابراین مشخص است که در مورد هر بلوک چه کسی باید پاسخگو باشد.
هادی کیادلیری، دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران در مورد این تغییر در تعداد و حجم کشفیات قاچاق چوب در شمال کشور به پیام ما گفت:« با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل در جنگل‌های شمال و نشانه‌های موجود به نظر می‌آید میزان قاچاق چوب در جنگل‌های شمال کشور کاهش یافته است.»
بر اساس گفته‌های کیادلیری در سال 99، میزان کشفیات قاچاق چوب 6500 متر مکعب بوده و 6 هزار 300 فقره پرونده برای متخلفان تشکیل شده است.
او اظهار کرد: «این حجم چوب قاچاق شده در مقایسه با تعداد پرونده‌ها این مساله را تایید می‌کند که احتمالا چوب قاچاق، هیزم یا چوب کم حجم بوده که بیشتر با وسایل نقلیه سبک جابه‌جا شده است.»
کیادلیری با تاکید بر کارایی طرح تنفس جنگل اظهار کرد: « با وجود قانون تنفس جنگل‌ها اکنون همه می‌دانند که استفاده از چوب جنگل مجوز ندارد، کارخانه‌ها مردم و ماموران در مسیرها به این موضوع آگاهند و این مساله در تعداد کشفیات موثر است.»
دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی تاکید کرد که اگرچه قاچاق چوب کم شده است اما تمام نشده و همچنان قطع درخت در شمال کشور وجود دارد.
او در مورد طرح تنفس جنگل توضیح داد: «در طرح تنفس جنگل انحرافاتی ایجاد کردند تا طرح تنفس را شکست خورده نشان دهند و بهره‌برداری را بازگردانند. این طرح در واقع برای بخشی از جنگل‌های شمال طراحی شد که در آن بهره‌برداری می‌شد و این طرح تنها درخواست توقف این بهره‌برداری غلط را داشت تا طرح جامعی در نظر گرفته شود.»
کیادلیری گفت: «بنابراین مساله ورود دام به مناطق و تجاوز به زمین‌های جنگلی در این طرح نبود که حالا به دلیل رفع نشدن این مشکلات این طرح را شکست خورده بدانیم.»
دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی با تاکید بر اینکه طرح تنفس جنگل‌ها بسیار موفق بود، در مورد سرنوشت آن در دولت آینده گفت: «نمی‌دانیم سرنوشت این طرح چه خواهد شد، دولت‌های قبلی شعار یا ژستی در مورد منابع طبیعی می‌گرفتند که این را هم در دولت منتخب ندیدیم امیدواریم افرادی بر سر کار بیایند و دیدگاهی طراحی شود که به حفظ منابع طبیعی بیانجامد.»
او توضیح داد: «برخی می‌گویند بدون بهره‌برداری از چوب جنگل مردم جنگل فقیر می‌شوند اما واقعیت این است که مگر در 60 سالی که بهر‌ه‌برداری انجام می‌شد مردم جنگل‌نشین غنی شدند؟ حتی از پول به دست آمده برای خود جنگل‌ها هم هزینه نشد به طوری‌که شاهدیم اکنون در آتش‌سوزی‌ها تجهیزات کافی نیست و باید با برگ بلوط آتش را خاموش کنیم.»
کیادلیری همچنین در مورد وضعیت قاچاق چوب در جنگل‌های زاگرس گفت: «جنگل‌های زاگرس معیشتی هستند و مردم از نظر دام، زغال و کشاورزی به این جنگل‌ها وابسته‌اند. همچنین در این جنگل‌ها طرح تنفس وجود ندارد که بتوان وضعیت قاچاق چوب را به طور مناسب بررسی و ارزیابی و تحلیل کرد. درواقع جنگل‌های زاگرس جنگل‌هایی رها شده‌اند.»
او توضیح داد: «در زاگرس اقدامی برای کاهش وابستگی مردم به جنگل نشده است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که قاچاق در این منطقه چندان تغییری کرده باشد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *